hva betyr ulike uttrykk??

Cile_mor

Glad i forumet
Satt og tenkte på det her en dag.
Hva vil det si å være trøtt som ei strømpe??
Hvorfor er det greit å være klar som ett egg?? 
 
Noen andre som vet?
Eller har andre uttrykk/ordtak som høres rar ut?
 
Liker å være litt filosofisk sånn på en tirsdags ettermiddag[;)]
 
Hva med noe som selger som hakka møkk da? Hvorfor selger hakka møkk så himla bra liksom???
 
 
ORIGINAL: Pijah

Hva med noe som selger som hakka møkk da? Hvorfor selger hakka møkk så himla bra liksom???


 
Ja du kan så si. Jeg ville ikke jobba i den butikken de solgte hakka møkk ihvertfall[:D][:D][:D]
 
Eller skyte en hvit pil etter - som visstnok er "skyte en hvit pinne etter".
I følge et TV-program stammer det fra gamle dagers eiendomshandel - når handelen ble avsluttet, ga selger en håndfull jord, stein og kvist til kjøper som et symbol på overrekkelse av marken.
Når det var gjort var handelen ugjenkallelig avgjort - den hvite pinnen var overlevert, det var opp- og avgjort.

Hva med "Klart som pølsevann" da?
Eller "Få så hatten passer" - som en venn forklarer med et slag i det berømte Hatten-passet mellom den tyske og polske grensen... [:D]
 
Hva med "å sitte der med skjegget i postkassa" - hvem er det som gidder å gjøre det liksom??
 
ORIGINAL: Minerva

Eller skyte en hvit pil etter - som visstnok er "skyte en hvit pinne etter".
I følge et TV-program stammer det fra gamle dagers eiendomshandel - når handelen ble avsluttet, ga selger en håndfull jord, stein og kvist til kjøper som et symbol på overrekkelse av marken.
Når det var gjort var handelen ugjenkallelig avgjort - den hvite pinnen var overlevert, det var opp- og avgjort.

Hva med "Klart som pølsevann" da?
Eller "Få så hatten passer" - som en venn forklarer med et slag i det berømte Hatten-passet mellom den tyske og polske grensen... [:D]

 
 
 
 
Ikke vanskelig å skjønne hva Maikaen fikk for blikk i det lille kinky hodet sitt!
 
ORIGINAL: Katti_mh

Ikke vanskelig å skjønne hva Maikaen fikk for blikk i det lille kinky hodet sitt!

 
va nok ikkje vanskeli d nei[;)]
 
Hva med hæla i taket og tenna i tapeten....[:D]
hmm
 
Og hva med at det er så kaldt ute at man fryser kattunger på seg...
 
Jeg hadde også ei sånn mormor lene74. Hun bobla over av de beste uttrykkene.
 
" det e forskjell på skjit å painnkak" (når det ble gjort forskjell på folk)
 
" gjør du d så e du orntli å" (når hun ba om en tjeneste)
 
"sånn e livet å døden" (bare noe hun sa når noe trist/godt skjedde)
 
"fint ska d værra sjøl om halve rævva hæng ut" (den er vel vanlig å si vil jeg tro)
 
"ti-ti høna beit, ti-ti høna skjeit i morra blir det bra" (når vi slo oss så blåste hun på såret og sa det for å gjøre det bedre)
 
Det var noen av de jeg kommer på sånn i farta (de ble på skikkelig trøndersk, men de er best da...). Kjenner jeg savner henne når jeg tenker på alt det hun sa[:)]
 
ORIGINAL: lene74

Ja, de er herlige de eldre damene når de leker med ordene... [:)] Jeg savner min mormor sånn.. Hun var gatas original. Hun var riktignok både tverr, paranoid og litt heksete mot dem hun ikke likte i øyeblikket (og det gikk på rundgang hvem det var - jeg var den eneste hun aldri hatet), men alle elsket henne og syns hun var en perle.

Noen flere av hennes uttrykk:

Vil du frem her i verden min sønn, så bukk!

Danse sa reven og hoppe sa geita.

Den drukner ei som henges skal.

Hver fugl synger med sitt nebb.

  
 
Min bestefar sa nesten det samme, der var det Danse sa reven, hoppe sa musa..[:)]
 
 
*savnebestefar*
 
det er faktisk fem år siden han døde i disse dager..
 
Back
Topp