Hva betyr "smart casual"-kleskode??????

Spotlight

Betatt av forumet
Hjelp!!!! Vi skal på en fest med mannen min sin jobb, og nederst på inbydelsen står det "smart casual"-kleskode.......[8|]
Hva slags klær skal jeg ha på meg da??????

Skal mannen min ha dress, uten vest og slips, eller er det for stivt?[8|]

Hvorfor kan det ikke bare stå på norsk heller, slik at vi kan forstå det[8D]?

Hva jobber mannen din med? Smart Casual er gjerne litt forbundet med hva han bruker på jobb [:)] Ikke stivt pyntet, men fint kledd [:)] Mann: pen bukse, skjorte Dame: skjørt/pen bukse, fin bluse/topp, smykker feks. "Bursdagsfest antrekk" vil jeg gjerne kalle det! [;)]

Her står en liten definisjon på hva det betyr: http://en.wikipedia.org/wiki/Smart_casual 

Han jobber på et skipsverft, og festen er i forbindelse med døping/levering av båten.
Det er jo rike, viktige folk som kommer[:D] og så vi da[8D]

Jeg får lese litt på linken fra deg, så finner jeg vel ut av det[;)]

Gjør det! Det blir sikkert kjekt! Står det noe om middag i invitiasjonen? Eller er det kun "canapeer" og drikke og fest for "båten"? Middag er mer formelt, mens småmat og sånn er mindre formelt, men gjerne pent antrekk [:)]

ORIGINAL: MariaR83

Gjør det! Det blir sikkert kjekt! Står det noe om middag i invitiasjonen? Eller er det kun "canapeer" og drikke og fest for "båten"? Middag er mer formelt, mens småmat og sånn er mindre formelt, men gjerne pent antrekk [:)]

Det er koldtbord, og fest etterpå med live-musikk å hele pakka[:D]
Regner med at det da er pent antrekk, men ikke for stivpynta[;)]

Satser på at det går bra at mannen har på seg fin bukse og kanskje en mørkegrå skjorte til. Jeg MÅ ha nye klær, så det så[:D][:D]

ORIGINAL: Dollysmurfen

Det betyr at man skal kle seg avslappet, men pent... [;)]
Gjerne ta på deg en kjole, men ikke noen julebordskjole liksom.. Jeg ville gått for kjole, ikke bukse. Med en gang man får på seg kjole eller skjørt så ser man både mer feminin og mer pyntet ut.
Mannen din kan gå for jeans og skjorte + jakke/blazer... And nice shoes!! [:D]

niks, smart casual åpner opp for at kvinner kan gå i bukser, men menn kan ikke gå i jeans. Må fortsatt beholde dressbuksa, men ikke nødvendigvis svart som i kjole og hvitt.
F.eks; mannen i en lys dressbukse/linbukse med en skjorte uten slips. Og kvinnen i en lett sommerkjole og åpne sko, som f.eks sandaler.
[:)]

ORIGINAL: JeanetteR

Gjerne ta på deg en kjole, men ikke noen julebordskjole liksom.. Jeg ville gått for kjole, ikke bukse. Med en gang man får på seg kjole eller skjørt så ser man både mer feminin og mer pyntet ut.

niks, smart casual åpner opp for at kvinner kan gå i bukser, men menn kan ikke gå i jeans. Må fortsatt beholde dressbuksa, men ikke nødvendigvis svart som i kjole og hvitt.
F.eks; mannen i en lys dressbukse/linbukse med en skjorte uten slips. Og kvinnen i en lett sommerkjole og åpne sko, som f.eks sandaler.

Godt jeg har dere jenter å spørre[:D]

Da går vi for mørk grå dressbukse og lysere grå skjorte på mannen. Og kanskje skinnjakke siden vi skal være ute på dekk. Har telt, men det kan jo bli kaldt[&:]

Og jeg tar meg en tur på shopping[;)]

ORIGINAL: JeanetteR

Enig med deg [:D]
Jeg jobbet i et shipping firma før, og denne kleskoden ville nok vært der også i samme setting. Jeanette hadde en god forklaring [;)]
Kan gjerne ta med slips i lommen i tilfelle "alle" andre går med det.. Ca halvpartene av mennene hvor jeg jobbet brukte slips hver dag..

Back
Topp