hva betyr navnene til ungene deres? Link

Husmor

Glad i forumet
Sjekk hva navnene betyr:
http://www.norskenavn.no/navn.php

Mine barns navn betyr

Lene    =Lys, skinne
Hanne  =Gud er nådig, nåde
Randi   =Vakker rådgiver
Vegard =Den som verner om hjemmet
Nora    =Lys, skinne
Elen     =Lys, skinne

Min manns navn betyr Gud er nådig og mitt navn betyr Nåde
La merke til at Hanne er en sammensveising av våre navn. Litt spesielt. 3 av jentene har samme betydning..noe jeg ikke visste. Så har vi Vegard da-eneste gutten i flokken(bortsett fra pappan da) Han er den som verner om hjemmet. Var litt søtt, synes jeg.

Marit = perle      Det betyr mitt og min mor sitt også  :)

Nina

Betydning: Blomst
Forklaring: Jentenavnet er opprinnelig en russisk kortform av Antonina, som er en feminin form av Antonius, som kommer fra et romersk slektsnavn, som igjen stammer fra et etruskisk navn med ukjent betydning, men navnet er ofte tatt for å stamme fra det greske ordet "anthos", som betyr blomst.

Mitt navn var det ikke noen forklaring på da..[:(]

De har ikke lagt inn betydningen på Nathaniel, men det betyr Guds gave[:D]

han har 2 navn da, det ene betyr adelig/edel, lys, skinne
det andre gave fra Gud.

så sant så sant .. [:D]

Ida = Arbeid
Emilie = Rival, vennlig

Morgan sitt navn er ikke vanlig nok til at de har lagt inn det navnets betydning....
Men mener at det skal bety sjø/hav....Litt morsom siden pappa'en valgte navnet, og han er sjømann[;)]

Linda

Betydning: Myk, slank, vakker
Forklaring: Jentenavnet kan stamme fra ulike navn, men regnes nok i dag hovedsakelig å stamme fra tyske navn som slutter på "linda/linde", som betyr "myk" eller "slank".
Kommentar: Et annet forslag til navnebetydning er det spanske ordet "linda", som betyr "vakker".
Navnedag: 13. mai[link=http://www.norskenavn.no/kilder.php]*[/link]

Popularitet: Omlag 15 000 personer i Norge har jentenavnet Linda som første eller eneste fornavn.

Slank... Haha.. stemmer ikke med utseendet ihvertfall [:D]

Emil: rival, vennlig
Andre: mandig

[:D][:D]

Forklaring for dette navnet er ikke lagt inn ennå.
(Dette betyr ikke nødvendigvis at forklaringen er ukjent, men at det ikke har vært tid til å legge den inn ennå. Det er i hovedsak de vanligste navnene som blir forklart først.)

Popularitet: Omlag 60 personer i Norge har jentenavnet Matilda som første eller eneste fornavn. (Kilde: Statistisk sentralbyrå, 2005.)
Navnet med punkttegn:Navnet med tegnspråkalfabetet:Navnet med morsetegn:- -   · -   -   · ·   · - · ·   - · ·   · -   Navnet skrevet baklengs:AdlitamNavnet på røverspråket:Momatotiloldoda

Betydning: Himmel, guden Mars, krigersk, hammer

Forklaring: Jentenavnet kan være avledet av det romerske familinavnet Cealius, som kommer fra det latinske "cealum" som betyr "himmel", men kan også være en tysk kortform av Marceline som er en feminin variant av det latinske navnet Marcellus, som var et romersk familienavn, men opprinnelig var en kjæleform av Marcus, som er utledet (trolig) fra den romerske krigsguden Mars, men betyr også "hammer" på latin.

Phillip- Hestenes venn
Mathias- Gave fra gud

ORIGINAL: AB

De har ikke lagt inn betydningen på Nathaniel, men det betyr Guds gave[:D]

Det betyr  Mateo og-gave fra gud.

Ingen av mine barn står der. Eller, de norske navna står sikkert, men jeg gadd ikke sjekke de.

Malika betyr dronning
Sofiane betyr ørkenvind
Khadija vet vi faktisk ikke hva betyr, men det er kona til Profeten Mohammed, og den eneste som trodde på han først. Noen sa det betyr "prematurt barn" hehe...

Katarina: Betydning: Ren (evt. begge to, navneinnvielse, tortur)

Arden:

Name Meaning: Meaning "burning with enthusiasm." The name of a mystically beautiful forest in Shakespeare's As You Like It. Also possibly "ardent, enthusiastic".
Old English: A dwelling place. Latin: Ardent and sincere

Finner mye forskjellig på Arden. [:)][:)]

Helene - Lys, skinne

Mia

Betydning: Ukjent betydning
Forklaring: Jentenavnet er en kjæleform av Maria, som kommer fra det gamle hebraiske navnet Miriam, som har ukjent betydning.
Navnedag: 13. juli[link=http://www.norskenavn.no/kilder.php]*[/link]

Popularitet: Omlag 3 000 personer i Norge har jentenavnet Mia som første eller eneste fornavn

Christine

Betydning: Kristen
Forklaring: Jentenavnet er en variant av Christina, som igjen er en feminin variant av Christian, som kommer fra det middelalderske latinske navnet Christi?nus som betyr "kristen" eller "tilhenger av Kristus".

Våre to stor jenter:

Malin

Betydning: Fra Magdala
Forklaring: Jentenavnet er en svensk kortform av Magdalene, som er et gresk navn som betyr "fra Magdala". Magdala er en by som ligger ved Genesaretsjøen.
Navnedag: 22. juli[link=http://www.norskenavn.no/kilder.php]*[/link]

Popularitet: Omlag 7 000 personer i Norge har jentenavnet Malin som første eller eneste fornavn.

og

Catharina

Betydning: Ren (evt. begge to, navneinnvielse, tortur)
Forklaring: Jentenavnet er en variant av Katarina, som kommer (opprinnelig) fra det greske navnet Aikaterine med en noe usikker forklaring som kan være "navneinnvielse", "begge to" eller til og med "tortur". Romerne endret betydningen til at navnet stammet fra det greske ordet "katharos" som betyr "ren".

[link=http://www.norskenavn.no/navn.php?id=862&sok=Catharina&alle=1][/link]

Popularitet: Omlag 500 personer i Norge har jentenavnet Catharina som første eller eneste fornavn.

Frida
Betydning: Vakker, fred

You must log in or register to reply here.
Back
Topp