Hva betyr MA, samt magesmerter

Sloffi

Andre møte med forumet
Ser på sidene her at folk ofte bruker forkortelser.. SA regner jeg med er spontanabort, men hva er MA?
Ellers så er jeg plaget med en del mageverk fra litt over navlen og området nedover.. generelt i hele dette området.. er det andre som er plaget med dette? Har ikke så sterke smerter, og de kommer og går litt.. men nok til at jeg blir litt urolig og redd for SA..dette er tredje min, og jeg kan ikke huske at jeg hadde slike smerter i de andre svangerskapene.. Jeg er 4+6 idag..

"Missed abortion" (MA):
Fosteret og morkaken dør, men kan ligge igjen i livmoren en stund, i blant i måneder før det støtes ut. Symptomene på svangerskap forsvinner.

:)

det med smerter har jeg ikke svar på... Har denne gangen veldig milde "menssmerter" hele tiden, men regenr med det er livmora som jobber. Kan ikke huske at jeg hadde sånn sist, men alle svangerskap er jo forskjellig, og så er det mye jeg har glemt siden sist :P

Kommer det blod også da med MA, eller merker du ingenting til det? For du blør jo ved SA..hvis du tar ny graviditetstest etter en MA, slår det ut negativt da?

Blør du ved en MA slik som ved SA, eller merker du ingenting til det? Hvis du tar graviditetstest etter en MA, vil den slå ut negativt da?

tror man ikke blør ved en MA.. det andre vet jeg ikke.. fant ikke noe på google heller :P
Håper noen andre vet :)

En MA vil som regel ikke bli oppdaget før ved UL desverre. Du har da vært gravid, men fosteret har av en eller annen grunn slutten å vokse. Kroppen derimot tror fortsatt at du e gravid, fortsetter å prudusere (i all fall litt) hcg og fosteret blir ikke støtt ut.. Rett meg noen hvis jeg tar feil!! Har ikke opplevd dette selv da..og tror ikke det er så mange prosentene som opplever det heller.

Ang magesmertene så vil jeg tro at det bare er livmora og kroppen din som forbereder seg på alt det nye :)

Jeg hadde også en MA i desember i fjor. Hadde ingen symptomer på at noe var galt, men etter en planlagt UL i uke 10 så kunne ikke gyn finne noe liv lengre... Den hadde stoppet i uke 8+2. Uken etter ble det utskrapning på sykehuset.

Jeg hadde sånne magesmerter som du beskriver sist svangerskap og har det nå også. Det skjer ting der nede ;-)

Lykkensmiler skrev:

Carissen skrev:
Jeg hadde også en MA i desember i fjor. Hadde ingen symptomer på at noe var galt, men etter en planlagt UL i uke 10 så kunne ikke gyn finne noe liv lengre... Den hadde stoppet i uke 8+2. Uken etter ble det utskrapning på sykehuset.

Klem til deg! Hvilke følelser har du ang. denne graviditeten da? Ble ikke jul på oss i fjor da...får håpe vi får kose oss med en begynnende mage denne jula iallefall <3

Ble ingen spesielt hyggelig jul i fjor. Var på sykehuset 14.des for utskrapning..

Etter mange mnd prøving så kom tårene veldig fort da en svak strek dukket opp på gravitesten. Tok vel 3 til samme dagen bare for å være sikker. Men når gleden over å endelig ha klart det igjen sank litt inn, så kom skrekken for å miste... Har fått kjempe god oppfølging på sykehuset, men ved hver minste lille ting så er jeg sikker på at jeg har mistet igjen. Håper denne følelsen forsvinner etter 12. uke.. Da er man jo ferdig med "risiko perioden".

Hva tenker du om graviditeten denne gangen da?

Lykkensmiler skrev:
Jeg er vel nokså redd. Klarer ikke å roe meg før jeg har fått UL og målt hcg-nivået. Testen var enda sterkere idag, så noe har skjedd, men det er ganske kjipt å gå på do i frykt for å tørke seg og finne blod på papiret. Krysser fingrene for at alt går bra denne gangen. Merker at jeg planlegger litt for mye, tenkte jeg skulle holde meg noe nøytral i begynnelsen, men det er jaggu ikke lett. Har lyst å begynne å pusse opp barnerom, vugga og senga, men må nesten bare holde meg en stund til.

Har du fått noen time til tidlig UL da? Begynte å blø natt til fredag i forrige uke og var skrå sikker på at nå mister jeg igjen... ringte legevakta og der var trøsta at man måtte bare vente å se om jeg fortsatte å blø eller ikke. Ringte gyn dagen etter og fikk time med en gang. Heldigvis så var det ingeting farlig :)
Jeg har hatt 2 UL på sykehuset til nå og har en ny til neste uke. Er da i uke 8 også regner jeg med at jeg får en i uke 12 :)

Skjønner veldig hva du mener! Har funnet vogn, stellebord og seng, men må nok vente litt med å kjøpe noe..

Back
Topp