Hva betyr egentlig S-F grafen?

Aicelain

Elsker forumet
Marsboerne 20 18
Oktoberlykke 2019
Hei dere :)
den symfyse fundus grafen på gravid kortet. Hva betyr egentlig den? Er det den som brukes for å se at baby vokser som den skal?

Jeg ligger helt tett eller oppå den røde 50% linjen. Betyr det at jeg ligger der de ønsker 50 % av gravide skal være? Om ikke, hva betyr feks 50 % i denne sammenheng ;)?

Hvor ligger dere på grafen?

CBD4A4CE-24AE-4B81-A377-6D8F3B7A11C1.jpeg
Min graf, jeg følger den røde linja :angelic:

Rød linje er gjennomsnittet.
Sf-målet er en proxy for størrelsen på baby. Om man ikke følger egen kurve, så kan det være en indikasjon på at noe er galt (stor økning kan bety stort barn som igjen kan indikere svangerskapsdiabetes, utflating av kurve kan bety lite barn/ baby som ikke vokser som hen skal som igjen kan indikere problemer med morkake eller lignende).

Sniker litt!
Symfysemålet er en indikasjon på størrelse og at veksten er jevn. Det viktigste her er at babyen følger sin egen kurve og ikke ligger utenfor referanseområdet.
50% er der gjennomsnittet. Streken for 90% betyr at 90% ligger lavere enn dette osv.

Jeg er i uke 26 og har ikke tatt mål enda .. og skal ikke til jordmor før uke 28-29 .. burde man ha tatt mål før ?

Jeg er i uke 26 og har ikke tatt mål enda .. og skal ikke til jordmor før uke 28-29 .. burde man ha tatt mål før ?

Første måling tas normalt på 24-ukerskontrollen etter de nye retningslinjene :)

Legen målte mitt sf-mål da jeg var 24+6. Jeg har mye mindre mage enn hva folk viser på magebildene her, og det er flere kolleger jeg ser daglig som ikke har fått med seg jeg er gravid ennå. Så jeg ble veldig overrasket da målet mitt lå rett over alt som finnes av felt på skjemaet. Men har blitt beroliget av at det ikke trenger bety så mye, det er om man følger sin egen kurve som spiller noen rolle. På ultralyden i uke 18 var babyen i hvertfall helt gjennomsnittlig størrelse.

Målte i uke 24+et eller annet, og sf var 24 cm.

Back
Topp