Hva betyr dette? (Om beregning av sykepenger)

Nangi

Betatt av forumet
"Det er et vilkår at inntektsgrunnlaget for sykepenger utgjør minst femti prosent av grunnbeløpet (1/2 G). Denne inntektsgrensen gjelder ikke for sykepenger i arbeidsgiverperioden."

Altså, hva er inntektsgrunnlaget? Jeg har mildt sagt en fluktuerende inntekt, men har fra slutten av august trappet opp arbeidsmengden en del, slik at jeg etter det har hatt en månedslønn på litt over 4000kr. Men er det viktig at jeg i året 2012 har tjent over 1/2 (altså ca 42000kr)? For det har jeg ikke..  Eller er det de siste månedslønningene x 12 mnd som må overstige 1/2 G? 

Og hvor mye vil jeg evt få i sykepenger når inntekten min har variert så mye? Hvordan beregnes sykepenger når man ikke er i fast jobb og bare er tilkallingsvikar? Til syvende og sist lurer jeg på om jeg har krav på noe økonomisk støtte når det er bekkenet som hindrer meg i å utføre jobb ved siden av studiene.. 

Håper noen vet! Jeg har jo aldri hatt en plage før i mitt liv, og har nå fått skikkelige bekkensmerter kastet på meg på kort tid! Er ennå i sjokk.. Dette passet urdårlig med at jeg så gjerne ville klare å tjene opp rett til foreldrepenger mtp. pappaperm og slikt

Jeg er også bare vikar, og syk i tillegg, så jeg har ikke orket å jobbe mer enn en dag i uka, så har tjent ca 3-4000 i mnd jeg også.
Jeg blei sykemeldt i sept 2011, og da regna de ut gjennomsnitten av hva jeg hadde tjent de 3 siste mnd. (juni, juli, august) 
Da hadde jeg klart å jobbe bittelitt ekstra, og fikk 6000 i sykepenger.

Æsj:-S jeg tjente bare 900kr i august siden jeg var hjemme med småen i ferien til barnehagen.. Da blir gjennomsnitttet av de tre mnd i d gjenstående mnd fram til fødselen under 1/2 g ogjeg får ikke foreldrepengerettigheter:-/ blææ...

Back
Topp