Hva betyr dette her?? Livredd..!

katrine91

Betatt av forumet
Jeg fikk et brev ifra legen. Var på første svangerskapskontroll i midten av august. 
På brevet stod det: 
Spesialsvar: I plasma er det ikke påvist irregulære erytrocyttantistoffer. Og på blodtype står det A RhD pos (pos betyr vel positiv). Så kan noen være så grei å hjelpe meg? Det står jo ikke noe om hva dette betyr på brevet, syns det er dårlig at en ikke kan forklare hva det betyr... Jeg har da ingen anelse!! Også står det at jeg må ta med brevet på fødeavdelingen (skal på ordinær ul 20.september). Prøvde å google det litt og syns jeg fant noe om at barnet kunne bli født med et eller annet, noe som ikke var positivt hvertfall.. 

Flere som har fått det brevet? Noen som vet 100% hva det betyr? Fyttigrisen jeg er så bekymret nå... :(
 
vet ikke, men jeg har ett eller annet negativt blod.. glemt hva det heter:P
Men da måtte jeg informere føden om det, fordi jeg måtte få en sprøyte etter fødsel om barnet hadde samme blodtype.

Visst dette er sånn som du også må, så er det ikke farlig så lenge du får sprøyta!=)

Men ville ringt inn til legen/føden og spurt om hva dette betyr:) Så får du et skikkelig svar!
 
Det betyr at du har en helt normal blodtype. Dette må de vite når du skal føde pga mulig blodoverføring. Som innlegget over sier, om du er negativ kreves litt ekstra. Kort sagt. Dette brevet skal alle ha i papirene meg helsekortet ditt, og det er absolutt ingenting å være bekymret over!!
 


Ugla skrev:
Det betyr at du har en helt normal blodtype. Dette må de vite når du skal føde pga mulig blodoverføring. Som innlegget over sier, om du er negativ kreves litt ekstra. Kort sagt. Dette brevet skal alle ha i papirene meg helsekortet ditt, og det er absolutt ingenting å være bekymret over!!


sign:)
 
"I plasma er det ikke påvist irregulære erytrocyttantistoffer. Og på blodtype står det A RhD pos (pos betyr vel positiv)."

Plasma - en del av blodet ditt. Irregulære betyr unormale, erytrocytter er blodlegemer. Antistoffer vil her (på en enkel måte) si noe som på en måte ikke "liker" erytrocytter. DVS at du har IKKE  noe unormalt i blodet ditt, som hun over sier. Alt er helt i skjønneste orden! Alle har vi en blodtype, og du har altså A+ (eller A positiv om du vil). Det er en helt vanlig blodtype. Så ta det helt med ro og vær glad for at alt er helt fint ;o)

Kos deg videre ;o)
 
Hei! Jeg er sykepleier og jobber på føde/barsel. Dette brevet skal du ikke være bekymret for :-) Dersom du og barnet har forskjellige blodtyper (du har neg, barnet har pos) skal du ha en sprøyte etter fødsel. Dersom det hadde vært noe som legen finner bekymringsfult ville du fått en telefon og henvisning til gyn.poliklinikk med det samme. Men hva er grunnen til at lege tok disse testene? Dette er ikke vanlige tester i svangerskapskontroller..? Lykke til videre :)
 
Joda, dette er helt vanlige tester som må tas når du er gravid! De må ha blodtype og eventuelle irregulariteter dokumentert ifht fødsel -hvis noen må ha blodoverføring som nevnt ovenfor, og for å avdekke evt de som har negativ blodtype. Alle tar blodprøver og får slike brev i posten for å ha med til sykehuset.
 
Så dette er ingenting å bekymre seg over.. Takk for svar jenter! Holdt jo på å gå på veggene her, dette var skummelt.. :p

Jeg aner ikke hva slags blodprøve det var, egentlig. Jeg var på første svangerskapskontroll og tok en del forskjellige blodprøver.


Jeg er forresten førstegangsfødende så jeg er helt fersk på dette, ingen har fortalt meg om at jeg skulle få brev om blodtype osv. :P Jeg var redd dette var noe man ikke vanligvis fikk..
 


tuttelura skrev:
Joda, dette er helt vanlige tester som må tas når du er gravid! De må ha blodtype og eventuelle irregulariteter dokumentert ifht fødsel -hvis noen må ha blodoverføring som nevnt ovenfor, og for å avdekke evt de som har negativ blodtype. Alle tar blodprøver og får slike brev i posten for å ha med til sykehuset.


sign
 
Ser du har fått gode svar her. Skjønner godt du ble bekymret, men flott at d IKKE var noe å bekymre seg for.
:)
 
Back
Topp