Hva bekymrer du deg for?

A

Angst

Guest
Hvilke verdensproblemer bekymrer deg mest, å hvorfor?
 
At det skal bli krig, ellers bekymrer jeg meg for barna og mannen min
 
At ingen politikere tar klimautfordringene seriøst. Hvor blir det av drastiske tiltak som faktisk fungerer? Ubehagelige tiltak må til for at jenta mi og hennes etterkommere skal ha en behageligere fremtid i vente.
 
Jeg bekymrer meg mest av alt for ødeleggelse av naturen - mer enn klimaendringene. Selv om det ene henger sammen med det andre.

Jeg bekymrer meg over at verdens regnskoger nesten er borte (og det er ikke satt på spissen en gang, i sørøst asia er de bokstavelig talt helt borte mange øyer).

På Borneo hvor man ser for seg urskog med orangutanger og yrende dyreliv? Alt av grønt vi ser på dette bildet er palmeoljeplantasje. KUN palmeoljeplantasje så langt øyet kan se:
51390285_1449635265172621_3431428584579792896_o.jpg


På verdensbasis er "villmark" - land som er uberørt av mennesker - noe som er en sjeldenhet.
file-20190129-39344-xlctan.jpg


Alt påvirkes av oss, alt overstyres av oss, alt utnyttes av oss. Alt handler bare om penger, og vi fjerner oss mer og mer fra naturens verden. Det lages nyhetsoppslag av at ulv spiser elg, som om det er en grusomhet (!??!?!) - og bjørn som spiser elg filmes av dame som gråter av det. I avisene svirrer det overskrifter om at "utenlandsk ulv" (?!??!) inntar Norge. Jeg spør meg bare: håper alle vet hvor bjørka i hagen deres kommer fra. Kan jo hende den er Russisk. Eller Polsk. Eller SVENSK. Svensk bjørk, vekk med det. Norsk natur for NORSKE ARTER, eller vent, jeg mener REINAVLA NORSKE GENER :rolleyes:. Altså... Selv i turlandet Norget fjerner vi oss vekk fra det naturlige, hvordan skal vi forvente at land i rivende utvikling også skal respektere naturen?

Vi utnytter dyr og ødelegger naturen rundt oss, vi hever oss over og anser oss selv som kontrollerende guder. Det går ikke bra, for noen.

49069620_1423676917768456_3099600390543376384_o.jpg


Uten dyreliv og skog, nytter det ikke å ha vindmøller overalt. :depressed:

For å summere opp:

Jeg bekymrer meg for om hvorvidt mine barn skal få høre fugl i skogen, fordi sangfugler er i ferd med å dø ut, også i Norge.
Jeg bekymrer meg for hvorvidt mine barn får se sommerfugler og humler.
Jeg bekymrer meg for tilstanden av verdens villmark når mine barn er gamle nok til å få lov å utforske verden: men de aldri kan gå i en urskog uberørt av mennesker. At de aldri kan få oppleve hvordan det var å være bittelite menneske på en stor jordklode - men heller opplever at mennesker er overalt og jordkloden er enda mindre.
Jeg bekymrer meg for om det finnes ville dyr i naturlig balanse når mine barn vokser opp, om det overhodet kommer til å være levedyktige bestander av annet enn menneske-styrte flokker med dyr i noen få isolerte øyer med menneske-styrt skog.

Bekymrer meg for at alt av natur snart er borte vekk :(
 
Last edited:
Klima tenker jeg en del på.
 
Back
Topp