Hva bør være klart?

Dovendyret

Glad i forumet
FebbisBebbis2021 ❄️
Julilykke 2023
Aldri hatt med baby hjem før :hilarious:

Tenker ikke på møbler eller «store ting» som seng og stellebord. Har også kjøpt klespakke der jeg tror jeg har nok (litt ull og litt bomull i 50-62). Men hva bør jeg ha klart av ting hjemme til vi skal hjem med baby. Bor bare en kjøretur unna senter, men mannen kan ikke kjøre bil, og jeg vil derfor ha mest mulig klart så jeg slipper å måtte dra på kjøpesenteret de første dagene etter hjemreise...

Noen tips (gjerne liste) med hva som er «must haves» den første tiden? :)

Ammeinnlegg, brystkrem for såre bryster, noen bleiepakker, ammetopper, enkel mat for ammende mor (bixitkjeks O.l) vannflasker (gjerne en som står i kjøleskapet og en som er i bruk), krem for en sår rumpe (baby), babyolje og tørre vaskekluter (engangs). Vet av erfaring at barnebek er tidvis vanskelig å få av, og da hjelper det med babyolje :)

Vi måtte sende min mor på handletur rett etter hjemkomst for å kjøpe håndklær, badehåndklær og frottékluter. Fant ut at det hadde vi foenlite av. Brukte oppå stellematte. Klut akkurat under rompa så man slapp å skifte hele håndduken hvis det bare ble litt søl.

Multimam kompresser (apotek) for såre brystvorter.

Anbefaler vidi engangskluter fra apotek, ofte 5 for 100 kr. Bruk med litt olje for rompevask ja som nevnt over. Anbefaler weleda « nappy change cream» fra helsekost, brukte litt ved hvert bleieskift for å unngå rød og sår hud. (Syns også den luktet godt) små frotte vaskekluter til baby for skånsom vask av ansikt/ kropp. Bomullspinner for baby ( med en spesiell tupp) for forsiktig vask rundt navle. Gulpekluter. Gode klær til seg selv. Ammeinnlegg i ull ( gjerne tjukke pads lignende). Medela ammeinnlegg er ellers innleggene jeg har best erfaring med. Body til baby med «side knepping» slik at man slipper dra body over hode. Tips jeg kom på i farta basert på to runder med baby;)

Sniker fra november :)
Mat. Mat er essensielt. Kjøp masse. Frys ned. Ikke glem snacks. Jeg fikk et helt ufattelig behov for mat og godis den første tiden da vi kom hjem. Og å fly på butikken med nyfødt er bare slitsomt. Så jeg har endelig lært meg å planlegge middager.. tok bare tre unger og 14 år :D

Back
Topp