Hva bør man ikke spise når man ammer?

~lille nr 2~

Glad i forumet
Det lurer jeg litt på.
Jeg husker ikke fra forrige gang hva som var lurt å holde seg unna.
Snuppa er litt plaget med vondt i magen, så lurer på om det er noe jeg spiser?
Vet jo at alle kan reagere forskjellig, men noen ting er mer vanlig enn andre å reagere på.
Men hva??? :-)

løk er vel det vanlogste de reagerer på ellers så vet jeg at noen reagerer på brus, sjokolade og sterk mat. 

Tatt fra http://www.ammetaka.no:

MAT SOM KAN GI KOLIKK

Ammende mammaer kan oppleve at det hun spiser gir babyen mageknip. Noen får barn som reagerer på alt, mens andre tåler det aller aller meste. 
I utgangspunktet er det ingen grunn til å holde seg unna en masse matvarer. Men det kan være lurt å være litt bevisst på hva du spiser så du husker det dersom det blir problemer. Da kan du enentuelt luke vekk en og en matvare, og se om det hjelper.

Kål (fersk og kokt) (Hodekål, kålrabi, blomkål, brokkoli, kinakål. Kålstuing, fårikål+++)
Løk. Alle typer. (Purreløk, rødløk. Rå, sprøstekt osv)
Sitrusfrukter og citrusjuice (feks appelsin, clementin)
Epler og eplejuice/eplenektar
Kullsyre fra brus, farris
Sjokolade 
Jordbær
Kaffe 
Melk og melkeprodukter
Sterkt kryddret mat
Kokos i kaker og frokostblanding bl a. 
Mandler og nøtter.
Tomater
Diverse salater
Belgfrukter ( bønner erter linser)

Sniker fra juni... Jordmor sa til meg etter forrige fødsel at noen også kunne reagere på lakris. Men jeg var heldig å få en gutt som ikke reagerte på noe. Er spent denne gangen, men kommer til å spise som vanlig inntil det blir reaksjoner.

Var på ammekurs her i siste uka og der sa jm at etter de siste anbefalinger e det ikke noe man generellt ikke bør spise når man ammer. Hu mente at man skal prøve sæ frem fordi alle barn er forskjellige og noen tåler alt og andre ikke, så hu mente man ikke treng å la være å spise ting før man har prøvd om lillingen tåler det eller ikke.
Hu sa hvis bebisen får ondt etter noe man har spist, så skal man kutte det ut i 1-2 uker og så prøve igjen. Sjansen er vel der at de venner sæ til det og det e vel bra hvis de får prøve så mye som mulig.

Back
Topp