Hva bør man holde seg unna av matvarer?

Har aldri hørt noe om at gravide ikke kan spise jordbær, eneste er at de bør skylles godt før en spiser dem sånn som andre bær og frukter. Før trodde de at barn kunne bli allergiske når mor spiste jordbær i svangerskapet, men dette har de gått vekk i fra.

Noen andre gode tips for å få i seg jern? :)

Leverpostei, eller kjøtt generelt inneholder jern, men da spesielt innmat :P lever, blod... :P

Kornprodukter inneholder vel også jern og det får jo mange naturlig i seg :)

Men ikke ta jerntabeletter uten at du vet at du trenger det for formye jern er ikke bra! ;)

Rødt kjøtt, brokkoli, grønnkål og rosenkål (og andre grønne grønnsaker om jeg ikke tar feil?) er grønnsaker som er naturlige på jern. For å hjelpe kroppen med å ta opp det jerninnholdet som er i frukt og grønnsaker er det viktig å få i seg vitamin c :)

Har hørt flere ganger at man som gravid må holde seg unna sushi, men så fant jeg denne artikkelen http://www.klikk.no/foreldre/gravid/article601437.ece Så står at det at gravide skal holde seg unna tunfisk i sushien og fetaost, er det det samme som mozarella?? Hadde dere turt å spise sushi?

Jeg ringte sushi-sjappa "mi" og spurte om jeg kunne spise sushien deres mens jeg var gravid. "Ja, alt har vært frosset, men du kan ikke spise tunfisk" var svaret, så jeg kjører på med sushi når jeg har lyst på det :)

Ikke all fisk som blir brukt til sushi blir fryst heller. Det gjelder vel oppdrettslaks først og fremst, men den skal likevel være trygg å spise! Jeg har spist mye sushi, men holdt meg unna tunfisk.
Fetaosten fra Arla skal også være trygg for oss gravide! Den har jeg og alle mine gravide venninner spist!

Back
Topp