Hva bør jeg tenke på før permisjonen?

RuskiD

Betatt av forumet
Maiblomstene 2020
Påskeliljene 2022 ❤️
Hei, jeg sitter å leser en del på ulike rettigheter rundt permisjon og finner fort ut at det er mye å tenke på. Er det noen som har tips til hva jeg skal huske på å lese om eller andre ting rundt permisjonen. Gjerne informasjon og erfaring rundt:

- Feriepenger/ utsettelse av ferie/ feriepengeopptjening
- Arbeidsgivere som betaler foreldrepenger med tilbakebetaling fra trygden (hvordan fungerer dette og hvor står det om det?) Skjønner det slik at dette er tryggest for arbeidstaker, men ganske så vanskelig for arbeidsgiver. Hadde vært fint med en veiledning jeg kan legge frem til sjefen som gjør at dette ser lett ut :angel4
- Pensjonssparing, hvordan gjøres dette hvis det er NAV som betaler foreldrepenger.
- Er det noe annet jeg glemmer av rettigheter osv som jeg bør se på?

Gjerne del egne erfaringer eller linker jeg kan lese på! :love7

Pensjon går automatisk på utbetalinger fra nav så trenger man ikke å tenke på. Arbeidsgiver må selv kontakte nav siden det er en egen avdeling. Ikke flere rettigheter. Barnetrygden kommer automatisk.

Arbeidsgiver velger selv om de vil betale direkte til deg eller ikke. Mitt inntrykk er at de fleste gjør det, men det må du sjekke ut med arbeidsgiver.
Så lenge arbeidsgiver betaler foreldrepengene direkte til deg trenger så trenger du ikke tenke så mye. Da får du «lønn» som vanlig, pensjonssparing og feriepenger for hele permisjonstiden.

Hvis de får penger fra nav så er andre utbetalinga datoer, kun feriepenger for et visst antall uker. Litt usikker på hva de gjør ift pensjon.

Uansett om det er arbeidsgiver eller nav som betaler deg penger må du avtale ferie med arbeidsgiver og så må arbeidsgiver gi bekrefte ferie til nav.

Om arbeidsgiver betaler eller ikke er som regel ikke opp til arbeidstaker... men kan jo kansje på ikke om det er liten bedrift og lite rutine på dette.

Nav dekker bare opp til 6 g eller noe så ved høy inntekt kan arb giver/ nav gi deg mindre betalt enn du har. Store bedrifter betaler ofte mellom legget.

Du har ikke rett på å overføre ferie men lov å spørre... og du kan ta intill 4 uker og 1 dag i perm... resten må Evt tas etterpå.

Betaler nav så får du dessverre mindre feriepenger grunnlag. Både at de beregner på lavere sats om du har fem uker (lovpålagt ferie er fire uker og en dag men mange har fem uker i tariff) og fordi de ikke beregner hele perioden.

Selv om man får lønn fra arbeidsgiver i permisjonen får man ikke automatisk full feriepenger, det er opp til arbeidsgiver om de vil dekke mellomlegget.

Om arbeidsgiver betaler eller ikke er som regel ikke opp til arbeidstaker... men kan jo kansje på ikke om det er liten bedrift og lite rutine på dette.

Nav dekker bare opp til 6 g eller noe så ved høy inntekt kan arb giver/ nav gi deg mindre betalt enn du har. Store bedrifter betaler ofte mellom legget.

Du har ikke rett på å overføre ferie men lov å spørre... og du kan ta intill 4 uker og 1 dag i perm... resten må Evt tas etterpå.

Betaler nav så får du dessverre mindre feriepenger grunnlag. Både at de beregner på lavere sats om du har fem uker (lovpålagt ferie er fire uker og en dag men mange har fem uker i tariff) og fordi de ikke beregner hele perioden.

Kan ta ut mer enn 4 uker og 1 dag ferie i permisjonstiden så lenge arbeidsgiver bekrefter ovenfor nav det er oppspart ferie ☺️ Selv akkurat tatt ut årets fem uker samt to dager fra i fjor og på den måten utsatt permisjonen litt.

Kan ta ut mer enn 4 uker og 1 dag ferie i permisjonstiden så lenge arbeidsgiver bekrefter ovenfor nav det er oppspart ferie ☺️ Selv akkurat tatt ut årets fem uker samt to dager fra i fjor og på den måten utsatt permisjonen litt.

Jeg fikk det ikke til da jeg søkte om perm slik jeg måtte legge det etter permisjonen

Jeg fikk det ikke til da jeg søkte om perm slik jeg måtte legge det etter permisjonen

På nav sine sider du tenkte?

Jeg trodde heller ikke det gikk så snakka med de på chatten og fikk bekreftet det var ok så lenge arbeidsgiver bekreftet ferien ☺️

Jeg har lagt opp til at jeg først tar hele permisjonen min og så 7 ukers ferie. Er det noen spesiell grunn til at dere heller stykker opp permisjonen med å ha ferie i midten? Det virker bare som mer mas og papirarbeid :)

Jeg har lagt opp til at jeg først tar hele permisjonen min og så 7 ukers ferie. Er det noen spesiell grunn til at dere heller stykker opp permisjonen med å ha ferie i midten? Det virker bare som mer mas og papirarbeid :)

Jobben som ønsket det for å få ferien på riktig budsjettår ☺️

På nav sine sider du tenkte?

Jeg trodde heller ikke det gikk så snakka med de på chatten og fikk bekreftet det var ok så lenge arbeidsgiver bekreftet ferien ☺️

Ja på nav sine sider når jeg søkte, men fikk bare ferie på et kalender år siden jeg begynte perm i Jan...:/

For å sikre meg best mulig utgangspunkt om jeg skulle bli alvorlig syk i perioden og var usikker på rettigheter når jeg gikk rett på ferie... mistenkte ikke noe men enkelte tegner livsforsikring og andre tenker på hvordan perm bør tas ut...

Back
Topp