Hva bør jeg ønske meg av hjemmestrikk

Fogu

Flørter med forumet
Har fått forespørsel av flere familiemedlemmer om hva jeg ønsker meg av hjemmestrikk til lille. Jeg er ganske blank. Har dere tips til fin strikk jeg kan ønske meg? :Heartred Eneste jeg vet jeg skal ønske meg er «myrtel sett». Og til info er baby i magen er (mest sannsynlig) jente

Sniker fra annet terminforum :angelic:

Ville ønsket meg en god og varm dress til utesoving/farting den første høsten/vinteren, samt. ullabber, ullsokker og ullvotter. Vi fikk en del rompere og andre upraktiske plagg man bare «staser» opp med innimellom, setter mye mer pris på de plaggene man faktisk vil trenge når det blir kaldt :)

Jeg liker veldig godt en litt tynnere strikkadress, eks ankers heldrakt. Den er fin å ha som soving i vogn når det er litt kaldt, men også fin i bilstol. Da den ikke er så tykk at det vil gå utover sikkerheten i bilstolen. Finnes mange lignende dresser.

Ellers er willums selebukse fin, høyt oppover og seler over skuldrene. Og en strikkejakke til.

Også luer, votter, sokker/labber, strikketøys sine babysko elsket jeg på mine. De sitter godt, og er litt søte.

Ellers finnes det mye søte strikka bodyer, rompere osv. De er fine. Men ikke like praktiske. Men gøy å ha en body og strømpebukse under, og ha på det utenpå der. Men det blir som inneplagg

Har fått forespørsel av flere familiemedlemmer om hva jeg ønsker meg av hjemmestrikk til lille. Jeg er ganske blank. Har dere tips til fin strikk jeg kan ønske meg? :Heartred Eneste jeg vet jeg skal ønske meg er «myrtel sett». Og til info er baby i magen er (mest sannsynlig) jente
Jeg har også lurt på det.
I og med at barna blir født i mai-tider, så trenger de ikke akkurat det samme som desemberbabyen til svigerinnen min, i hvertfall ikke i starten.

Kan så klart bli kaldt på den tiden av året og altså, men synes det er vanskelig å «bestille» noe til sommerbarn, når jeg ikke har noe erfaring fra før :P

Sniker
Ville ønsker med ett sett i 0-3 mnd i blandingsgarn, lekre, lille lerke eller duo siden du har termin i mai. Og et sett bukse og genser eller heldress i 6 mnd :)
Hvis du tenker på konkrete oppskrifter kan du sjekke ut Sandnesgarn sine egne hefter på nett eller butikk, petiteknit sin hjemmeside/Instagram, ogås masse fint fra knitting for olive og hoppestrikk. Hvis du ramler innom kontoer som deler strikkeplagg til barn på Instagram, så finner du fort mye inspirasjon til ting du kan ønske deg

Jeg ville ønsket meg et babyteppe/pledd, det er praktisk uansett årstid og kan brukes leeenge. :) Førstemann er født i mars, og han var alt for varm til å bruke noe strikketøy før til høsten igjen. Så alt av klær ville jeg ønsket meg i 6-12mnd størrelse eller enda større.

Gensere synes jeg generelt er upraktisk til de små som bæres mye og ellers ligger, da de blir dratt oppover ryggen. Men luer, sokker og kanskje små votter er gull å ha, og som flere har skrevet en tynn heldress :)

Jeg fikk flere babytepper og vi fikk brukt dem alle. Ett teppe i vognen, ett i sengen, ett i stuen. Ett i bilstolen.
Brukte mye ulldress og luer og votter på de små hendene.
Strikkede bodyer synes jeg var veldig upraktiske, så de fine bodyene jeg hadde strikket ble knapt brukt.

Men kjekt med flere heldresser i ull,med ikke aaalt for mange små knapper. For plutselig er det bæsj oppover ryggen på først den ene, så skifter du, så kommer det mere bæsj og tyter ut

Kan anbefale nøstebarn sin ullvest for de minste, jeg strikket flere og de var hyppig brukt. Perfekt når de små på høsten ligger på magen på gulvet.

Last edited:
Sniker, men ullpledd og også strikkede jakker brukte vi mye. Genser likte jeg ikke da de var små og hodet vinglet. :-) Men jakker. Lett å kle på, kan være lukket eller åpen. Synes det var veldig praktisk.

Sniker, men ullpledd og også strikkede jakker brukte vi mye. Genser likte jeg ikke da de var små og hodet vinglet. :) Men jakker. Lett å kle på, kan være lukket eller åpen. Synes det var veldig praktisk.
Enig! Jakke var supert, genseren jeg strikket ble aldri brukt :D

Det vi brukte mest med forrige som var høstbaby var ullpledd og ullsokker med knyting rundt anklene (de faller av om ikke).
Jakker og bukser ble lite brukt, men vi brukte det selvsagt innimellom fordi vi trossalt hadde fått så fine klær..
Selv om tepper er kjedelige å strikke så ville jeg hvertfall ønsket meg 2 om du har mulighet.

Strikkapledd ble mye brukt her også, samt heldresser, luer og spiralsokker (passer på føttene leeeenge) og et sett med bukse og jakke som mamma strikket :Heartblue

Vi fikk en nydelig romper i ull også, men skjemmes nesten av å si at den kun ble brukt to ganger. Den var passe på sommeren og ble fort varm, og det var mer styrete å kle av og på enn andre klær. Men det er jo fint å ha et slikt forseggjort plagg eller to om man feks skal i selskap eller lignende også :happy:

Om jeg får jente vil jeg så ha strikkakjole, er flere som er sååå søte til baby.
Pledd, lue, ullsett i str 4 mnd, hekla blekksprutbamse
Her i familien har vi tradisjon om lappeteppe i bestemorsruter.

Sniker

Ville først av alt ønsket et teppe i tynn ull. Brukes hele året, hver dag :)

Tynn dress eller jakke + bukse og lue (Hjelmlue eller kyse) kan du fint ønske deg i minste størrelsen. Blir nok brukt tross mai. Og en heldress i 6 mnd (og kanskje 9-12 mnd fra en annen?) blir nok masse brukt sammen med lue og sokker utover høsten.

Jeg foretrekker forøvrig gensere over jakker, syns knapper er styr. Og syr ofte glidelås i heldresser :)

Back
Topp