Hva anses som lite bevegelse???

MinMageboer

Flørter med forumet
Jeg blir ofte spurt om jeg kjenner spark og bevegelse, og folk spør om de kan kjenne på magen min.
Jeg kjenner bevegelse hver dag, men kun 2-3 ganger per dag. ALDRI når jeg står - kun når jeg ligger på ryggen.
Jeg er 36 uker på vei, så jeg burde kanskje kjenne mer bevegelse?? Babyen er som regel aktiv om morgenen, og har sparket hver gang jeg har vært på kontroll hos jordmor.

Likevel begynner jeg å tenke litt: er 2-3 ganger med bevegelse per dag for lite i uke 36??!!

Du skal måle det utifra hvor aktiv h*n er til vanlig.
Altså, er babyen i aktivitet stort sett hele dagen (som min), er det bekymringsverdig hvis du ikke kan huske å ha kjent h*n i løpet av et halvt døgn :P

Er den sånn som din, er vel lite bevegelse mindre enn den pleier å romstere.
Hvis du er vant til at h*n er våken til spesifikke tider, tror jeg du bare skal holde deg til det.

Men, er du bekymret og syns det har vært lite eller mye mindre bevegelse enn vanlig, ringer du føden. (Har jeg fått streng beskjed om av jm ;) )

.. Baby'n har jo veldig liten plass til å bevege seg i uke 36, så det er også vanlig med litt mindre spark helt på slutten :) som hun over her sier; viktigste er at baby'n følger din egen rytme!

Om babyen beveger seg mindre enn den pleier og gjøre, da er det greit og dra inn for en sjekk!

Babyen beveger seg i grunn ikke mindre enn den pleier - synes det har vært lite aktivitet hele tiden...
Hun har gjerne to-tre tidspunkter i løpet av dagen da det virker som at hun romesterer veldig der inne (som nå = magen hopper fra side til side!), så da er det kanskje bare fordi  hun sover mye + har litt liten plass som dere andre også skrev :)

Har ikke selv hatt en dårlig magefølelse rudt dette, men blir litt usikker når "alle andre" kjenner masse liv, og når folk som kjenner på magen reagerer på at hun aldri sparker når de kjenner. Hun protesterer kanskje bare siden INGEN spør om å kjenne, men bare gjør det som at magen skulle være allemannseie ;)

En tommelfinger regel er at du skal kjenne minimum 10 spark/form for bevegelse på to timer, er det mindre enn det bør du snakke med jm. Drikk gjerne et stort glass med kald saft (ikke sukkerfri)

Angelica2010 skrev:
En tommelfinger regel er at du skal kjenne minimum 10 spark/form for bevegelse på to timer, er det mindre enn det bør du snakke med jm. Drikk gjerne et stort glass med kald saft (ikke sukkerfri)

Viktig å understreke at det er 10 spark på to timer på et tidspunkt du vanligvis kjenner mykje liv. Som dei nevner over her har alle babyar sin eigen rytme, så om det er slik det har vært gjennom heile svangerskapet skal du ikkje engste deg, berre om det plutseleg vert mindre bevegelse enn det har vært. Forskarar går no ut og advarer helsepersonell og andre om å seie at det er vanleg med mindre bevegelse på slutten av svangerskapet. Det skal ikkje vera mindre bevegelse, men det kan vera at bevegelsane kjennes litt annleis ut pga mindre plass.

Back
Topp