Gulpekluter er greit å ha klart. Men ikke gå amok i butikken på forhånd, ikke sikkert du får en baby som gulper så mye, så kjøp inn noen og heller fyll på om du trenger. Du får masse tid til å trille innom butikker i permisjonstiden

så alt man kan vente med er det greit å utsette til dere ser ann deres og babyens behov.
Smukker og flasker får man ofte i disse gratispakkene man kan få fra apoteket og butikker, da får dere prøvd litt forskjellig og se hva babyen liker. Om du har planer om å amme er det uannsett anbefalt å gi mm/mme fra kopp den første tiden om du skulle plages i oppstarten. Så kan dere heller kjøpe flasker om/når dere ser at ammingen ikke går. Ammer du, er det ingen grunn eller god ide å gi flaske den første tiden. Vi hadde flaskene klare i skapet, det ble penger rett ut vinduet.
Men kjøper man ting man er usikker på om man får brukt, la det ligge i pakken. Ikke ta lappene av alle klærne fordi du vil vaske å ha alt klart i skapet. Her bognet skapene av klær og utstyr, men bare halvparten ble brukt. Hadde vi beholdt tingene i pakkene eller klærne med lappen på, kunne vi byttet eller solgt til samme pris.
Greit med to par sengesett så du har et rent når du vasker det andre. Mer er ikke nødvendig.
Ser mange lister rundt om kring der det står at man trenger så og så mange bodyer, sparkebukser osv. Men hadde jeg måtte handle alt på nytt til nr. 2 hadde jeg kjøpt minimalt, kun det mest nødvendige og heller kjøpt underveis. Man får jo mye gaver også. Noen hamster inn bleier, men også greit å vente med de store innkjøpene til dere ser va dere foretrekker. Du kan "låne" med deg noen bleier fra sykehuset også får du mange forskjellige bleier i disse gratispakkene, så det holder til de første dagene.
En ting vi ikke hadde i hus, som jeg anbefaler mange andre å ha, er noen pakker ferdigblandet mme. Jeg er ammehjelper og stor tilhenger av fullamming, men plagdes selv veldig med ammingen. Etter noen uker kjøpte vi noen pakker mme bare for å ha i bakhånd, og jeg ble noen kilo lettere når jeg viste at jeg hadde mat i bakhånd til babyen om det skar seg helt. Ammingen og ammetrøbbel er et stort stressmoment for mange den første tiden. Men får man til, er det best om man beholder virgin gut hos babyen lengst mulig, spesielt den første tiden.
Paracet og termometer er greit å ha klart. Selv om det er skjeldent at babyer får feber, så er det desto viktigere å fange det opp om det skjer. Anbefaler pannetermometer fra microlife. Det kommer like godt ut som rektaltermometerene i tester. Helt genialt å slippe å kle av og på babyen hver gang man må måle og kunne måle mens babyen sover.