Hva ønsker dere hos andre?

Ugla95

Forelsket i forumet
Påskekyllingene 2020
Som første barnebarn, tante/onkelunge osv får vi nå ofte spørsmål om hva vi ønsker oss til babyen. Det er lenge til den kommer, men det er så koselig at folk ønsker å gi og bidra. Der jeg tenkte vi kom til å nesten bare kjøpe brukt, har vi da større mulighet til nytt.

Så, hvis dere skulle ønsket dere noe til den lille, hva skulle det vært?

Til nå har jeg tenkt på strikkaklær, klær str62 og oppover, drømmesauen ewan og pledd. Kommer såklart an på hvem som spør :)

Med nr. 1 så satt jeg meg ned å skrev en liste over absolutt alt vi trengte fra stellekluter til vogn sånn at jeg kunne hake av når vi hadde skaffet det. Den var veldig kjekk å ha, den var nøye gjennomtenkt så vi hadde omtrent alt vi trengte før babyen kom. For meg som liker lister og kontroll så var det supert :happy:

Klær i 62/68 fikk vi utrolig mye av fra alle som kom på besøk etter fødsel så jeg ville heller ønsket meg 56 eller 74/80, men det kan selvfølgelig være tilfeldig at det var sånn hos oss. Ellers er strikkeklær og spesielt tepper helt supert. Av mamma og pappa ønsket vi oss tripp trapp stol med babysete, den har vi brukt omtrent daglig fra rundt 6 uker. Av litt billigere ting så kan du jo ønske deg alt du uansett kommer til å kjøpe som stellematte, badebalje (den fra IKEA er mer enn bra nok), sengetøy, håndkle, kluter, gulpekluter osv :happy: Vi fikk også babygym og bæresjal av en ivrig oldemor sist. I min familie er det mye julegaver så jeg ønsket meg bare babyting til jul :happy: De som har lyst til å bidra kan jo kjøpe brukt de også, det er jo bra for både miljø og lommebok :happy:

Vi ønsker oss ulltøy av de vi ikke "kan" ønske oss dyre ting av. Svigermor har betalt vogna. Hun hadde nok kjøpt den ny om vi ville, men det er jo viktig for oss å kjøpe mest mulig brukt, så derfor har vi gjort det. Vi oppfordrer alle andre gavegivere til å kjøpe brukt også, det er en veldig viktig del av vår livsstil.

Med nr. 1 så satt jeg meg ned å skrev en liste over absolutt alt vi trengte fra stellekluter til vogn sånn at jeg kunne hake av når vi hadde skaffet det. Den var veldig kjekk å ha, den var nøye gjennomtenkt så vi hadde omtrent alt vi trengte før babyen kom. For meg som liker lister og kontroll så var det supert :happy:

Klær i 62/68 fikk vi utrolig mye av fra alle som kom på besøk etter fødsel så jeg ville heller ønsket meg 56 eller 74/80, men det kan selvfølgelig være tilfeldig at det var sånn hos oss. Ellers er strikkeklær og spesielt tepper helt supert. Av mamma og pappa ønsket vi oss tripp trapp stol med babysete, den har vi brukt omtrent daglig fra rundt 6 uker. Av litt billigere ting så kan du jo ønske deg alt du uansett kommer til å kjøpe som stellematte, badebalje (den fra IKEA er mer enn bra nok), sengetøy, håndkle, kluter, gulpekluter osv :happy: Vi fikk også babygym og bæresjal av en ivrig oldemor sist. I min familie er det mye julegaver så jeg ønsket meg bare babyting til jul :happy: De som har lyst til å bidra kan jo kjøpe brukt de også, det er jo bra for både miljø og lommebok :happy:

Så lurt å lage komplett liste! Det skal jeg gjøre også, etter hvert! Jeg venter nr. 1, og aner enda ikke hva det er vi faktisk trenger. Men det er jo et halvt år igjen, så jeg regner meg det detter på plass etter hvert. Jeg veit at både mamma og svigermor har tatt vare på utrolig mye, så jeg vil ikke starte å skaffe meg noe vi allerede har nok av :)

Jeg er også veldig, veldig fant av gjenbruk! Jeg har kjøpt brukte mammaklær og er superfornøyd.

Og til Ulga95: På ønskelista så langt er strikkeklær/ hjemmesydd. Og så har jeg tenkt på muligheten for å starte et sparefond i barnets navn. Vi har det liksom så ok økonomisk, gubben og jeg. Og planen er jo uansett å skaffe mest mulig brukt. Så jeg føler det aller fineste vi kan ønske oss er penger til barnet (som kan bli framtidig egenkapital el.). Eller er det dumt å ønske seg pengebeløp fra venner og familie? Hva syns dere?

Så lurt å lage komplett liste! Det skal jeg gjøre også, etter hvert! Jeg venter nr. 1, og aner enda ikke hva det er vi faktisk trenger. Men det er jo et halvt år igjen, så jeg regner meg det detter på plass etter hvert. Jeg veit at både mamma og svigermor har tatt vare på utrolig mye, så jeg vil ikke starte å skaffe meg noe vi allerede har nok av :)

Jeg er også veldig, veldig fant av gjenbruk! Jeg har kjøpt brukte mammaklær og er superfornøyd.

Og til Ulga95: På ønskelista så langt er strikkeklær/ hjemmesydd. Og så har jeg tenkt på muligheten for å starte et sparefond i barnets navn. Vi har det liksom så ok økonomisk, gubben og jeg. Og planen er jo uansett å skaffe mest mulig brukt. Så jeg føler det aller fineste vi kan ønske oss er penger til barnet (som kan bli framtidig egenkapital el.). Eller er det dumt å ønske seg pengebeløp fra venner og familie? Hva syns dere?
Det er ikke dumt å ønske seg penger. Til dåp og sånn kommer vi til å ønske oss det, for til den tid har vi nok det meste vi trenger til småen. Heller penger den kan ha nytte av senere enn ting som ikke blir brukt eller bare støver ned :)

Hvis du har appen preglife så er det en ganske grei liste der over ting :)
Til førstemann var vi så heldige å fikk vogn, sprinkelseng, stellebord og tripptrappstol med newbornsete av foreldrene våres.
Av andre fikk vi mye klær, babybok (sånn du fyller ut) bamser, babyleker og mye hjemmestrikket, bla hentesett. Fikk også 3 babytepper, det ene var et helt nydelig fra lillelam som jeg ble veldig glad i :happy: var greit å ha flere tepper å rullere på pga gulp osv.

Jeg også er veldig glad i gjenbruk, spesielt på ting som uansett ikke vil bli slitt ut. Det jeg likte best med den listen var at da fikk jeg tenkt ordentlig igjennom hva vi egentlig trenger istedenfor å følge lister på nettet eller hva alle andre har. Vi har feks aldri hatt vippestol eller en egen soveplass på stua og vi har aldri savnet det :happy: Siden vi bor i leilighet har vi heller ikke hatt behov for babycall feks. Ved å tenke igjennom hva man egentlig trenger er det mye penger å spare og ikke minst så tar alle babygreiene mye plass :p

Fra de man ikke vil ønske seg noe dyrt fra, ville jeg ønsket klær i ulike str., gulpekluter, bleier (tøy/engangs alt etter hva dere skal ha), og ellers andre forbruksvarer som dere uansett trenger (engangskluter, hudprodukter, osv.).

Fra de som ønsker å kjøpe noe litt større har vi laget en liste med hva vi trenger/ønsker oss. Stokke steps + tilbehør, Vippestol, bidrag til vogn, bæresele, Leander stellematte, Kaos stellesekk, Stokke badekar (praktisk å kunne klappe det sammen), bilstol, osv.

Jeg kommer ikke til å gi ut hele listen til noen, for da har vi ikke kontroll på hva som blir kjøpt av andre. Noe kan vi kanskje få tak i brukt, eller kjøpe når det er på salg. Har mange venner som har hatt baby, så får litt spørsmål fra de om det er noe av deres utstyr vi ønsker å arve. Kommer nok til å takke ja til det vi trenger, men føler også at det er greit å si nei takk hvis vi ikke trenger det :-)

Fra de man ikke vil ønske seg noe dyrt fra, ville jeg ønsket klær i ulike str., gulpekluter, bleier (tøy/engangs alt etter hva dere skal ha), og ellers andre forbruksvarer som dere uansett trenger (engangskluter, hudprodukter, osv.).

Fra de som ønsker å kjøpe noe litt større har vi laget en liste med hva vi trenger/ønsker oss. Stokke steps + tilbehør, Vippestol, bidrag til vogn, bæresele, Leander stellematte, Kaos stellesekk, Stokke badekar (praktisk å kunne klappe det sammen), bilstol, osv.

Jeg kommer ikke til å gi ut hele listen til noen, for da har vi ikke kontroll på hva som blir kjøpt av andre. Noe kan vi kanskje få tak i brukt, eller kjøpe når det er på salg. Har mange venner som har hatt baby, så får litt spørsmål fra de om det er noe av deres utstyr vi ønsker å arve. Kommer nok til å takke ja til det vi trenger, men føler også at det er greit å si nei takk hvis vi ikke trenger det :)
Den stellematta var veldig fin, har du noen erfaring med den ift størrelse? Til nr. 1 har vi hatt en vanlig stellematte med overflate som kan tørkes av, men den har det blitt hull i så må ha ny :happy:

Den stellematta var veldig fin, har du noen erfaring med den ift størrelse? Til nr. 1 har vi hatt en vanlig stellematte med overflate som kan tørkes av, men den har det blitt hull i så må ha ny :happy:
En venninne av meg som anbefalte den varmt :-) Tenkte å ha den på en Hemnes kommode, da den er brei nok til matten (no ikke alle andre kommoder er). Og da slipper jeg å kjøpe et eget stellebord:)

En venninne av meg som anbefalte den varmt :) Tenkte å ha den på en Hemnes kommode, da den er brei nok til matten (no ikke alle andre kommoder er). Og da slipper jeg å kjøpe et eget stellebord:)
Det var lurt :happy: Jeg har stelleplass på en benk over vaskemaskinen så den tror jeg skal være bred nok til de fleste :happy: den så jo veldig fin ut og etter å ha hatt et barn med daglige bleielekkasjer skjønner jeg ikke hvordan det er mulig å ha stellematte med stofftrekk:p

Familien min er vant til lister med gaveønsker og det samme gjelder mange rundt meg. Så har begynt å lage en liste over hva vi arver og hva vi trenger å kjøpe/få i gave så vet folk at det de kjøper kommer til nytte. Håper å overtale endel om at det vi arver kan telles som gave for lista er ikke så lang. Har ikke helt lyst å skrive stikkpiller :) på lista for å få nok og vil heller ikke titalls leker. prøver å legge hvilken type åpen så folk kan velge så de får følelsen å kunne overaske med gaven og heller skrive noen kriterier. Og kommer til å sende forsjellige lister til hver min og hans familie. På den måten kan de snakke med sin egen familie om hva de forskjellige vil gi. Og en liste til resten.

Back
Topp