Husleie til samboer

Det var da voldsomt...?
Jeg betaler ikke noe på huset, ikke renter, ingenting. Strøm og andre forbruksvarer deles 50/50. Jeg har en egen sparekonto jeg setter inn penger på for å enten kjøpe meg inn i huset eller egenkapital til eget ved eventuelt brudd. Huset skal ikke selges da dette er et oppussingsobjekt vi begge ønsker å holde på med. Det er en klausul her, og det er at ALL verdiøkning på huset etter inngått ekteskap så er 50% av dette mitt ved et eventuelt brudd, som vil si at joda, jeg blir sittende med gevinst. Det måtte bli sånn da det var en annen medlånetaker og kausjonist inni bildet her også, og jeg har en annen økonomisk situasjon nå kontra da vi giftet oss.
Jeg betaler mer på ungen fordi jeg er den som sitter igjen med mest når måneden er omme, fordi jeg har vesentlig mindre i utgifter enn han.
Gjør det likt her også. Han betaler alt( deler på maten) og jeg betaler bhg/SFO. Han betaler til og med bilen min. Vi er også gift, så jeg sitter ikke på bar bakke hvis det skjærer seg.
 
Jeg må bare skyte inn noe her. Reglen ved skilsmisse er at felleseie deles likt, men det er en del unntak fra dette. For eksempel vil verdier som stammer fra før ekteskapet ble inngått kunne skjevdeles, det samme gjelder arv og det som klart kan tilbakeføres til det. Det vil si at eier den ene parten boligen fra før, så må de ikke dele den selv om man er gift. Så det er ikke noe automatikk i at man får verdier på bakgrunn av ekteskap. Det viktigste er jo bare at man tar gode økonomiske valg for seg selv, så man ikke risikerer å bli stående på bar bakke ved et samlivsbrudd.
 
Back
Topp