Husleieøkning

Gunni

Forumet er livet
Noen som vet hvor mye huseierne kan øke leia med pr måned?

Bor i ei 4-roms leilighet og betaler 6000,- Har bodd her i 1 år og 2 mdr.

Har fått beskjed tidlig. Økning i nov.

så mye de vil vel... men jo dyrere de gjør husleia, jo flere har råd til å kjøpe hus og hellere betale ned et lån[:D] (sier mine "sjefer")

Husleieloven sier at:

§ 4-2. Indeksregulering        Hver av partene kan kreve leien endret uten oppsigelse av leieforholdet med følgende begrensninger:
a)endringen må ikke tilsvare mer enn endringen i konsumprisindeksen i tiden etter siste leiefastsetting, b)endringen kan tidligst settes i verk ett år etter at siste leiefastsetting ble satt i verk, og c)den annen part må gis skriftlig varsel med minst én måneds frist før endringen kan settes i verk.
§ 4-3. Tilpassing til gjengs leie
       Har leieforholdet vart i minst to år og seks måneder uten annen endring av leien enn den som kan kreves etter § 4-2, kan begge parter uten oppsigelse sette fram krav om at leien blir satt til gjengs leie på iverksettingstidspunktet ved utleie av liknende husrom på liknende avtalevilkår. Ved leiefastsetting etter første punktum skal det gjøres fradrag for den del av leieverdien som skyldes leierens forbedringer og innsats.
       Tilpassing av leien etter første ledd kan tidligst settes i verk seks måneder etter at det er framsatt skriftlig krav om det, og tidligst ett år etter at tidligere endring av leien ble satt i verk.
       Blir partene ikke enige om hva som er gjengs leie, kan hver av dem kreve at den blir fastsatt etter bestemmelsene i § 12-2.

§ 12-2. Takstnemnd
       Kommer ikke partene til enighet om hva som er markedsleie etter § 3-1 eller gjengs leie etter § 4-3, kan hver av partene kreve tvisten avgjort av en takstnemnd. Det samme gjelder dersom partene ikke kommer til enighet om vederlag for forbedringer etter § 10-5.
       Takstnemnda skal bestå av tre medlemmer og oppnevnes av tingretten i den rettskrets hvor eiendommen ligger. For takstnemnda gjelder bestemmelsene i domstolsloven §§ 106 og 108 så langt de passer.
       Hver av partene kan bringe saken inn for tingretten ved stevning. Stevningen må være inngått til retten innen to måneder etter at takstnemndas skriftlige og begrunnede avgjørelse er mottatt. På samme måte kan saken bringes inn for tingretten dersom takstnemndas avgjørelse ikke foreligger to måneder etter oppnevningen. En avgjørelse som ikke er brakt inn for retten innen fristen nevnt i første punktum, har virkning som en rettskraftig dom. Retten kan gi oppreisning for oversittelse av frist som nevnt i annet punktum.
       Retten skal fastsette godtgjørelsen for medlemmene av takstnemnda. Retten kan bestemme at den som har krevd takst skal betale inn et beløp til sikkerhet for godtgjørelsen. Utleieren skal bære kostnadene dersom takstnemnda fastsetter et lavere beløp enn det utleieren har krevd i leie, eller høyere vederlag enn det utleieren har vært villig til å betale for påkostningene. Ellers skal leieren betale kostnadene. Rettens avgjørelse treffes ved kjennelse og skal begrunnes. Partene kan påkjære kjennelsen innen fjorten dager.
       Blir saken brakt inn for retten etter tredje ledd, kan retten avgjøre spørsmålet om ansvar for kostnadene med takstnemnd etter tvistemålsloven kapittel 13.

ORIGINAL: blomsten min

så mye de vil vel... men jo dyrere de gjør husleia, jo flere har råd til å kjøpe hus og hellere betale ned et lån[:D] (sier mine "sjefer")

Nei, de kan ikke øke leia med "så mye de vil"...
Det er lover og regler man skal forholde seg til som huseier/utleier også gitt.. [8|]

ORIGINAL: ZuluZ

Det bestemmer man nok helt selv, MEN...har du f.eks 3mnd oppsigelse så skal du vite det 3mnd før den går opp[;)]

Nei og nei og nei...
husleieloven... les innlegget mitt litt over her..

Hakke peil på konsumprisindeksen er jeg... Har lest paragrafene selv, men skjønner lite...

her står det litt om konsumprisindeksen - der ligger det også lenke til ssb som kan fortelle deg hvordan det ligger an "i markedet" nå

http://no.wikipedia.org/wiki/Konsumprisindeks

ORIGINAL: Dollface

Det bestemmer man nok helt selv, MEN...har du f.eks 3mnd oppsigelse så skal du vite det 3mnd før den går opp[;)]

Nei og nei og nei...

Har skrevet hva jeg tenkte...les en gang til[;)] Så til syvende og sist så bestemmer vel utleier det helt selv[;)]

Og igjen - husleier kan ikke si deg opp bare fordi du ikke er med på husleieøkninga..  Som husleier har du lover og regler du skal forholde deg til - og leietager står faktisk veldig sterkt - så lenge man har en gyldig kontrakt...
Foreslår at du leser litt i husleieloven før du uttaler deg så krasst om noe du tydeligvis ikke vet stort om...

Har fått skriv om økning pga at de har sjekket markedet og funnet ut at de har krevd for lite. Og at eiensomsskatten har økt.

De ønsker å øke med kr 800,- pr mnd. Synes den var litt drøy jeg...

Er det ikke hvis renta feks går opp så kan man øke leien tilsvarende?
tror det er noe der..

ORIGINAL: Gunni

Har fått skriv om økning pga at de har sjekket markedet og funnet ut at de har krevd for lite. Og at eiensomsskatten har økt.

De ønsker å øke med kr 800,- pr mnd. Synes den var litt drøy jeg...

Sjekket markedet, hvordan da?  Hørt hva andre rundtomkring tar?  Syns egentlig ikke det er en god nok grunn til å øke husleia da men..
Hva angår eiendomsskatten har jeg ingen kunnskaper om emnet til å kunne uttale meg om det, men foreslår at du sender en mail til Huseiernes Landsforbund.. Vet ikke om man må være medlem for å få svar, men det går an å høre hva de har å si om saken...
[email=jusshjelp@huseierne.no]jusshjelp@huseierne.no[/email]
Eller så kan du ringe forbrukerombudet i kommunen/fylket ditt - der får du iallefall svar [:)]

Nei og nei og nei...

Har skrevet hva jeg tenkte...les en gang til[;)] Så til syvende og sist så bestemmer vel utleier det helt selv[;)]

Og igjen - husleier kan ikke si deg opp bare fordi du ikke er med på husleieøkninga..  Som husleier har du lover og regler du skal forholde deg til - og leietager står faktisk veldig sterkt - så lenge man har en gyldig kontrakt...
Foreslår at du leser litt i husleieloven før du uttaler deg så krasst om noe du tydeligvis ikke vet stort om...

Forklar loven med dine egne ord a!!![:D] Så jeg skjønner den[;)] Du som vet!(...brukte x antall?!?! for å vise at jeg ikke var sikker[;)]) Aldri hatt problemer med å leie eller å leie ut selv[:D] Går knirkefritt...leier ikke selv lenger da

Skal vurdere det hvis du kommer med et eksakt spørsmål, OG lover å ikke svare mer i den grelle grønnfargen..
HovedInnlegger har iallefall lest og delvis forstått loven, og da har jo hun fått svar på noe av det hun lurer på...

Fikk svar i det nest siste innlegget ditt jeg[;)]

Hva slags farge jeg benytter har vel ingenting å si på husleiespørsmål

Jo, for jeg syns fargen er irriterende å se på.. [8D]
Og jeg svarer av prinsipp ikke på irriterende farger, dialekter o.l..så føl deg heldig nå [8D]

Jeg har nå sendt mail til den adr du skrev dollface, så får jeg krysse fingrene for at de kan hjelpe. Fant ingenting inne på forbrukerombudet.

Det utleierne vel prøver på, er å få leien opp til "gjengs leie", siden de sier de har sjekket markedet. Det kan de ikke gjøre mer enn hvert 3 år, se hva Dollface skrev:

§ 4-3. Tilpassing til gjengs leie
       Har leieforholdet vart i minst to år og seks måneder uten annen endring av leien enn den som kan kreves etter § 4-2, kan begge parter uten oppsigelse sette fram krav om at leien blir satt til gjengs leie på iverksettingstidspunktet ved utleie av liknende husrom på liknende avtalevilkår. Ved leiefastsetting etter første punktum skal det gjøres fradrag for den del av leieverdien som skyldes leierens forbedringer og innsats.
       Tilpassing av leien etter første ledd kan tidligst settes i verk seks måneder etter at det er framsatt skriftlig krav om det, og tidligst ett år etter at tidligere endring av leien ble satt i verk.
       Blir partene ikke enige om hva som er gjengs leie, kan hver av dem kreve at den blir fastsatt etter bestemmelsene i § 12-2.

Og her kan du regne ut konsumprisindeksen selv. Man legger vel inn husleien, og hvilket år fra/til det skal regnes ut. fra 2005 - 2006 f.eks. Gjør du det, så får du et pekepinn på hvor mye huseier kan øke leien. Og nei, de kan ikke øke husleie og skylde på renteoppgangen o.l.

http://www.ssb.no/vis/kpi/kpiregn.html

Back
Topp