Husleieøkning

LilleBurugla

☆ En del av Juni-13 ☆
jentene i juni13
Tilgangsansvarlig
VIP
Har huseier lov å sette opp husleia 1300 kr uten noen varsel? Kontrakten vår har gått ut, og på den nye så er husleia 1300kr mer. Han satt også opp leien med 200 kr for ca 4-5 mnd siden.

Så lenge kontrakten har gått ut har dere ingen rettigheter.

Derimot dersom dere har en gyldig kontrakt kan husleien kun gå opp en viss sum og max en gang i året. Står i husleieloven. Men det gjelder nok ikke når dere ikke har en gyldig kontrakt. Ved ny skriving av kontrakt kan huseier selv velge beløp.

Sent from my iPhone using BV Forum

Så lenge kontrakten har gått ut har dere ingen rettigheter.

Derimot dersom dere har en gyldig kontrakt kan husleien kun gå opp en viss sum og max en gang i året. Står i husleieloven. Men det gjelder nok ikke når dere ikke har en gyldig kontrakt. Ved ny skriving av kontrakt kan huseier selv velge beløp.

Sent from my iPhone using BV Forum

Akkurat... Det er det jeg var redd for.. Lurt av han da med andre ord...

Dere har nok ikke så mye å si så lenge dere er uten kontrakt..

TuMmY LoVe

Dere kan jo alltids si at dere heller flytter pga for høy husleie så kanskje han ikke gidder å finne nye leieboere... Og så er det greit med tidsubestemt leieavtale ;)

vet de har lov å skru opp husleien med 5 % 1 gang i året, men syns det er dårlig av han å ikke varsle dere. det er nok litt vanskelig i og med at kontrakten er gått ut, det er derfor det er greit å ha en kontrakt på flere år hvis man tror deet er der man ønsker å være. det er jo mulig å si at hvis han skal ha så mye mer så er dere desverre nødt til å finne en annen plass og bo, men det kommer ann på om det er en plass der det er konkurranse om leietakerne og ikke omvendt. her er det nok konkurranse om leilighetene og ikke leietakerne, så å leie er dyyyyrt. derfor valgte vi å kjøpe, da vi uansett måtte ut med samme sum som ett lån koster i utleie.

Såvidt jeg vet skal man ha varsel en viss tid i forveien, tilsvarende oppsigelsestiden. Dersom kontrakten er gått ut så er det standard husleiekontrakt som gjelder, tror det er 3 mnd oppsigelse? Og jeg er usikker på om det er lov å skru opp husleien så mye i det hele tatt. Prøv å les litt i husleieloven.

Back
Topp