Huslån

MammaMia:)

Glad i forumet
Vi tenkte og flytte og jeg har noen spm ang det og søke om lån.
Har ganske mye i egenkapital, stille det automatisk litt mer positivt eller har det ikke så mye og si? Lønner det seg og søke i flere banker med en gang, eller søke i en og en? Hvor lang tid tar det og få svar på en søknad og er det veldig vanlig og få nei? Hvilke dokumenter skal jeg ta med til banken? Og er det lånerådgiver jeg skal snakke med for og søke eller noen andre ?
Ble mange spm her, men vil ikke st noen rundt oss skal vite at vi skal søke og har derfor ingen å spørre..

Det er alltid positivt ned egenkapital! Regelen i banken er at du kan låne intill 75% av boligens verdi. Det er lurt å dra i flere banker samtidig ja, det kan være mange tusenlapper å spare på å velge rett bank. Banken kan somregelt gi svar på der og da hvor mye sånn ca dere får i lån. Bare å ringe banken så får dere møte med en bankrådgiver. Dere må somregelt ha med dere pass, den siste selvangivelsen, de siste 3mnd lønnslipper :)
Bankene er somregelt veldig hyggelige og behjelpelig med det dere måtte lure på :)

Egenkapital er alltid positivt :)
Da vi søkte lån, var vi aldri i møte med banken og alt gikk over tlf og nett. Det ble sendt inn arbeidskontrakt og lønnslipper. Jeg hadde kun vært ansatt en mnd, så hadde kun en lønnslipp å vise til, men sammen med arbeidskontrakt var ikke dette noe problem. Vi hadde aldri fått lån uten egenkapitalen da ingen hadde mulighet til å stå som kausjonist.
Veldig greit å snakke med flere banker, med tanke på forskjellige renter osv. kan dere spare mye.

Ring et par banker og avtal møte :-) der får dere som regel vite sånn ca på dagen.. hvis dere har et spesielt hus eller lignende dere ser for dere, ta med prospekt osv.. tenk litt igjennom hva dere kan si.. f.eks om huset har utleiedel, skjekk opp ca utleiepriser i området.. dette kan stille positivt.. skal dere pusse opp - tenk igjennom dette og legg det frem på en fornuftig måte.. mitt inntrykk er at man kan vinne mye på å være godt forberedt!

Det er alltid positivt ned egenkapital! Regelen i banken er at du kan låne intill 75% av boligens verdi. Det er lurt å dra i flere banker samtidig ja, det kan være mange tusenlapper å spare på å velge rett bank. Banken kan somregelt gi svar på der og da hvor mye sånn ca dere får i lån. Bare å ringe banken så får dere møte med en bankrådgiver. Dere må somregelt ha med dere pass, den siste selvangivelsen, de siste 3mnd lønnslipper :)
Bankene er somregelt veldig hyggelige og behjelpelig med det dere måtte lure på :)

Det kan også være greit om dere har satt opp et budsjett som viser hvordan situasjonen deres er i dag og hvordan dere tenker det kan se ut etter boligkjøp - dette for å vise at det ikke vil være problematisk å betale ned lånet, eventuelt hvor mye dere har å gå på ved eventuelle endringer i rentesatsen ^-^

Jo mer forberedte dere kommer, jo enklere går samtalen med rådgiver ;)

Back
Topp