Husker dere folat?

trinebeth

Forumet er livet
Oktoberskattene 2015
Tar dere 0,4mg eller 0,8?
 
Husker det foreløpig ;-) er 0,4 vi skal ta :)
 
Jobber på apotek og har ikke hørt om det i allefall, og det burde vi jo ha fått høre om hvis det er tilfelle ☺
 

Å se der ja! Da bør jo de nye anbefalningene nå fram til oss som selger dette da. Men det var jo en ganske ny artikkel, så da kommer det kanskje ut nye anbefalninger på det snart ☺ så bra at du skrev dette - må undersøke det på jobb. Men det er jo uansett ikke farlig med 400mcg mer, for mye folat er ikke bra, men det skal jo litt til før det er for mye ☺
 
Ja, det tar jeg :) Var litt slappere med det før jeg ble gravid, men nå står boksen ved nattbordet sammen med et glass vann :)
 
Å se der ja! Da bør jo de nye anbefalningene nå fram til oss som selger dette da. Men det var jo en ganske ny artikkel, så da kommer det kanskje ut nye anbefalninger på det snart ☺ så bra at du skrev dette - må undersøke det på jobb. Men det er jo uansett ikke farlig med 400mcg mer, for mye folat er ikke bra, men det skal jo litt til før det er for mye ☺
Ka det står vel at vi ikke bør passere endten 1200 eller 1600 i artikkelen men så gira er jeg ikke på tabeletter. Syns det er greit å lese om det er kommet noe nytt og nyttig av og til ;)
 
Har lest litt på kildene artikkelen refererer til og på helsedirektoratet og Folkehelseinstituttet sine sider. Jeg FINNER IKKE anbef om 800 mcg i 1. Trimester.

Vil også gjøre et regnestykke: 400 mcg tilskudd (alle kvinner) + 300 mcg (fra normalt sunt kosthold) + ytterligere 400 mcg (12 uker) = 1100 mcg

Artikkelen skriver at 1200 mcg kan være skadelig høyt inntak. Vurder derfor eget kosthold før dere følger disse anbefalingene...
 
Har lest litt på kildene artikkelen refererer til og på helsedirektoratet og Folkehelseinstituttet sine sider. Jeg FINNER IKKE anbef om 800 mcg i 1. Trimester.

Vil også gjøre et regnestykke: 400 mcg tilskudd (alle kvinner) + 300 mcg (fra normalt sunt kosthold) + ytterligere 400 mcg (12 uker) = 1100 mcg

Artikkelen skriver at 1200 mcg kan være skadelig høyt inntak. Vurder derfor eget kosthold før dere følger disse anbefalingene...
Alle andre sider annbefaler de 400. Men det var dette som var den nyeste av artikkelene. Vi får se om det kommer flere etterhvert :)
 
Jada, men jeg bare lurer på om de har mistolket informasjonen fra helsedirektoratet eller om den de har snakket med sitter med informasjon som ikke er gjort tilgjengelig eller som jeg ikke klarer å finne...
 
Har lest litt på kildene artikkelen refererer til og på helsedirektoratet og Folkehelseinstituttet sine sider. Jeg FINNER IKKE anbef om 800 mcg i 1. Trimester.

Vil også gjøre et regnestykke: 400 mcg tilskudd (alle kvinner) + 300 mcg (fra normalt sunt kosthold) + ytterligere 400 mcg (12 uker) = 1100 mcg

Artikkelen skriver at 1200 mcg kan være skadelig høyt inntak. Vurder derfor eget kosthold før dere følger disse anbefalingene...

Jeg kommer i allefall til å ta 400mcg til vi får annen beskjed om det på apoteket. Når noe endres bruker det å nå apoteket ganske fort. ☺
 
Hvor tidlig bør man begynne med folat? Legen mente jeg kunne vente med det til jeg hadde blitt gravid - men leser mange steder at man bør begynne før man blir gravid! Lettere forvirret :)
 
Anbefales å begynne med det når man planlegger å bli gravid ☺
 
Jepp, tar slike gravidvitaminer, men pga de anbefalingene her oppe, tar jeg 1 folat utenom også!
 
Back
Topp