Husk å ta folsyre jenter

Søtnos*

Glad i forumet
VIKTIG VIKTIG

Stoad at man burda ta det 6mnd før man prøver å bli gravid, det har ikke jeg :O
Visste det jo ikke, men startet samme dag jeg fant det ut så håper det er nok :)

De anbefaler vel egentlig fra tre mnd før positiv test. Jeg kommer til å ta hele dette sv.skapet (også, som sist), selv om retningslinjene sier til uke 12. Folat kan redusere sjansen både for morkakeløsning og sv.skapsforgiftning.

VenterpåFrøkna skrev:
De anbefaler vel egentlig fra tre mnd før positiv test. Jeg kommer til å ta hele dette sv.skapet (også, som sist), selv om retningslinjene sier til uke 12. Folat kan redusere sjansen både for morkakeløsning og sv.skapsforgiftning.

Gjør det - hmm visste ikke det jeg.
Takk for info :)

Men det er vel en grunn til at de anbefaler før og til 12 uke? Da er det vel ikke noe poeng i å fortsette. Jeg tok det sist også

Jeg kjøpte det i dag men har ikke tatt enda, venter til i morgen tidlig for det er dumt om jeg tar det til forskjellige tider syntes jeg,,,

Gruer meg til å ta dem haha fysj! De er digre!! :P Minnene fra hvordan det var med de pillene OG svangerkapskvalme når jeg var gravid med datteren min sitter fortsatt friskt i minne ^^ 

Må man ta det til faste tider?
Det har ikke jeg gjort.. jeg har gjort det når jeg er i form til å svelge det store greiene..Herregud for en hestekur det er i det gravid settet..
Når jeg var gravid sist tok jeg bare omega kapsler og eget glass som hadde folat og det var bittesmå piller - angrer på at jeg ikke kjøpte det denne gangen også :p

Startet med folat (de små nusselige tablettene) da vi bestemte oss for å  prøve igjen. I tillegg er jeg flink pike (føler jeg selv da.. :-) ) og tar tran nå. Det har jeg ikke gjort tidligere :-)

Tror ikke man må, men har fått for meg at man bør emoticon
Lettere for min del å huske det også, om jeg tar det til samme tid! Ting kan lett gå i surr.... hehe

Nå har jeg som regel tatt det under middagen.. må dele de opp litt hehe

Jeg deler opp den digre hvite :) 
Det er litt av en pillehaug... Gruer meg til den blåbærpilla når kvalmen har startet skikkelig!! 

Jaaa det tenker jeg også ;)
Den hvite deler jeg opp, de andre kan jeg svelge hele.. men kan ikke ta alt på en gang.. må ha pauser i mellom :p

Den blå smaker pyton, men det er den som er folaten tror jeg så den er viktig hehe
Heldig med smaken

nå lurer jeg skikkelig på om jeg tar feil tabeletter- de jeg tar var noen jeg fikk hos hu på apoteket- og de er veldig små....  ?

Lykka skrev:
nå lurer jeg skikkelig på om jeg tar feil tabeletter- de jeg tar var noen jeg fikk hos hu på apoteket- og de er veldig små....  ?

Det er ren folat. De folat pillene som kommer i den Gravid esken som inneholder alt man bør ta, de smaker pyton og er store i forhold til de søte små :p

**tvilling85** skrev:

Lykka skrev:

Det er ren folat. De folat pillene som kommer i den Gravid esken som inneholder alt man bør ta, de smaker pyton og er store i forhold til de søte små :p

Takk..   men må spørre dumt spørsmål igjen..    gravid esken? er d egne tilskudd av folat for gravide?

Rundt dag 23-35 av svangerskapet lukkes nevralrøret, og det er dette folat hjelper til med. Ved mangel kan man få ufullstendig lukking, enten i hjerneenden (dødelig), eller i ryggmargsenden (alvorlige skader). Så det er tidlig i svangerskapet det er veldig viktig å ta pillene, ofte så tidlig at man ikke selv vet om det! Derfor anbefales alle kvinner i fertil alder å ta tilskudd av folat.
Og tran er også kjempelurt for veldig mange ting, særlig vit D, A og fettsyrene :) Og når vi er inne på kosthold - spis masse brokkoli (dampet, ikke kokt) og drikk sitronvann!

Lykka skrev:

**tvilling85** skrev:

Lykka skrev:

Takk..   men må spørre dumt spørsmål igjen..    gravid esken? er d egne tilskudd av folat for gravide?

Ja fåes på apoteket.. fnnes en sånn eske for amming også tror jeg..

Doh, glemte å ta pillene i går :/

Tatt det leeenge. Hehe...
Viktig viktig, ja 

Back
Topp