Husk å knipe!

LilleVimsen

Gift med forumet
Septemberskattene 2023
Knipeøvelser er viktig, spesielt under graviditeten, for å styrke bekkenbunnsmuskulaturen, da disse utsettes for ekstra press under svangerskapet.
Det er viktig å begynne tidlig (og fortsett etter fødselen også)!

Kopiert fra artikkel i BV:

Er bekkenbunnsmusklene svake, kan du få ubehag som:

– dårlig kontroll av blærefunksjonen – «lekking» og småskvetting
– vansker med å holde på gass fra endetarmen
– tendens til hemorroider
– fordøyelsesbesvær som forstoppelse
– tendens til nedsynking og fremfall av skjede og livmor
– utilfredsstillende seksuelt samliv
– ryggsmerter og tretthetsfølelse i underliv og lår
 
Ja! Så viktig! Etter fødsel fra siste svangerskap merket jeg at jeg kunne lekke hvis jeg hadde veldig full blære eller nøs etc, men varte heldigvis bare kort tid, et par uker kanskje. Var livredd jeg var ødelagt. Hadde ikke knepet under svangerskap men knep og knep etter fødsel og ble heldigvis fort helt fin. :)

Men så snakket jeg med ei dame som fortalte dette kunne skje henne også men sikkert fordi hun hadde barn sa hun. MEN hennes yngste var 6!!!
 

Ikke helt kniperelatert. Men bare for å si at det er veldig vanlig å ha ulike problemer i etterkant. Dette blir underkommunisert fra helsemyndighetene og offisiell informasjon som sier at man skal være tilbake til seg selv etter seks uker. I følge denne artikkelen har 6 av 10 fortsatt problemer etter 8 måneder.

Hvis man kan unngå eller minske ett av problemene med kniping, så tenker jeg at det er vel investert tid!
 
Viktigere enn man tror. Var nokså flink i første svangerskap, men ikke så flink i andre. Da merket jeg det etter fødsel. Knep som en gal i uker og måneder etterpå for å «få ting på stell» igjen. Heldigvis rettet det seg etter hvert:) Nå skal det knipes!
 
Viktigere enn man tror. Var nokså flink i første svangerskap, men ikke så flink i andre. Da merket jeg det etter fødsel. Knep som en gal i uker og måneder etterpå for å «få ting på stell» igjen. Heldigvis rettet det seg etter hvert:) Nå skal det knipes!
Motiverte meg til å ta kniperunden nå :hilarious:
 
Viktigere enn man tror. Var nokså flink i første svangerskap, men ikke så flink i andre. Da merket jeg det etter fødsel. Knep som en gal i uker og måneder etterpå for å «få ting på stell» igjen. Heldigvis rettet det seg etter hvert:) Nå skal det knipes!
Takk for motivasjon!
 
Back
Topp