Huseier, leietaker og rettigheter.

LilleBurugla

☆ En del av Juni-13 ☆
jentene i juni13
Tilgangsansvarlig
VIP
Skal prøve å fatte meg i korthet.

Vi har leid samme huset i 4 år nå, da uten kontrakt siden 2012. Huseier har flere ganger vært inne hos oss uten at vi har vært dær, eller låst seg inn når jeg har sovet på sofaen og plutselig stått i stua. Han har heller ikke tatt ansvar for ting, som at jeg datt igjennom hverandaen pga morkne planker, at peisglasset eksploderte osv.

I september i år fikk vi en telefon om at han setter opp husleien med 1500 kr. Dette er helt utenfor hva man kan forvente å få for dette huset, og vi valgte derfor å si opp.
Huseier mente det var 3 mnd oppsigelse, og at vi skulle skrive kontrakt for dem tre mnd slik at han fikk fornyet Depositumsgarantien fra nav som da var gått ut.

Vi valgte og ikke gjøre det, men å flytte ila Oktober pga at vi ikke ønsket å skrive ny kontrakt. (Vi bor egentlig ikke der lengere, og d er huseier veldig klar over) Ila flytteprossessen fant vi også mugg i veggene i kjelleren. Vi prøvde å få tak i huseier i forhold til å levere nøkler osv, men da vi ikke fikk tak i han så la vi nøklene i en konvolutt, med postboks adresse slik at han kunne sende ting skriftlig om det var noe.

Dette er 10 dager siden, og nå ser jeg han har prøvd å ringe meg og lagt igjen beskjed om å ringe han opp igjen.

Lurer på om noen her har peiling på hvordan dette kommer til å utarte seg? Har huseier mulighet til å feks sende oss regning på ting han mener ikke er greit? (Feks mugg, eller at veggen på det ene soverommet er misfarget der hvor sengen har stått pga at det er sånne tynne papp-vegger? )
Kan han fakture/anmelde oss for å ikke betale husleie når vi nå har flyttet, når vi ikke har kontrakt?

Jeg trenger ikke no hets for at vi har gjort det slik, for det var eneste muligheten med huseieren. Men hadde vært glad om noen hadde visst sånn ca hva vi kan forvente, eller hva huseier kan kreve.
Vennligst ikke quote.

Last edited:
Ville forsåvidt ikke ha bodd et sted uten kontrakt, men siden situasjonen er slik kan jeg ikke se for meg at det er noe særlige rettigheter for hverken huseier eller leietaker...?
Har ikke mye kunnskap på området, så jeg følger med for å se om noen kommer med litt mer :)

Jeg er ingen ekspert. Men jeg tenker du kan ta det hele med ro. Jeg kan ikke forestille meg at han er dum nok til å lage en sak utav dette da dere ikke har hatt kontrakt på to år. Uten kontrakt er det heller ikke noen oppsigelsestid så det var godt at dere ikke signerte noe mer med han.

Han kunne kastet dere ut når som helst fordi dere ikke hadde kontrakt. Og dere kunne, som dere gjorde, flyttet ut når som helst.

Når man flytter ut er det jo vanlig å gå gjennom leiligheten og se på ting som ikke er i orden. Han har ikke hatt anledning til det. Da er det synd for han. Han kan ikke komme og klage på det i ettertid. Har vært borti slike tvister i jobbsammenheng, og måten ting har blitt gjort på er gjør at huseier stiller svært dårlig.

Det jeg uansett ville gjort hvis jeg var dere, er å samle all dokumentasjon fra leieforholdet. Dvs den opprinnelige kontrakten. Oversikt fra nettbank på at dere har betalt husleie hele veien. Evt depositum? Har dere fått det tilbake? Dokumentere hva dere har sagt ifra om ifht mangler og ting som ikke ha vært i orden. All kontakt dere ha hatt med han. Hva han har sagt. Ta vare på meldinger og emailer. Bare ha en oversikt og lage litt notater. Det er veldig greit å ha i tilfelle det skulle bli noe mer.

Det eneste jeg vet er at så lenge dere har bodd der i under 5 år kan ikke han kreve noe for vedlikehold (at dere skulle ha pusset opp o.l.). Men hvordan har dere fått nav garanti uten kontrakt skjønner jeg ikke.
Uansett, tror ikke noen av dere har så mye rettigheter, men jeg vil tro at huseier står sterkest ettersom han faktisk er huseier. Men jeg har ikke peiling altså!
Håper alt ordner seg uten for mye styr:)

Og forresten. Siden dere ikke har hatt kontrakt, hva har den muntlige gått ut på? At dere skal fortsette og betale samme sum? Har dere snakket noe om evt hva som skjer ved en evt oppsigelse?

Det eneste jeg vet er at så lenge dere har bodd der i under 5 år kan ikke han kreve noe for vedlikehold (at dere skulle ha pusset opp o.l.). Men hvordan har dere fått nav garanti uten kontrakt skjønner jeg ikke.
Uansett, tror ikke noen av dere har så mye rettigheter, men jeg vil tro at huseier står sterkest ettersom han faktisk er huseier. Men jeg har ikke peiling altså!
Håper alt ordner seg uten for mye styr:)

Fordi Nav har vært sløve og ikke sjekka at kontrakten har gått ut tenker jeg. Jeg var ikke klar over det selv så.
Jeg forstår selvfølgelig at VI ikke har noen rettigheter sånn sett. Det jeg egentlig lurer på er hva han kan gjøre.

Jeg er ingen ekspert. Men jeg tenker du kan ta det hele med ro. Jeg kan ikke forestille meg at han er dum nok til å lage en sak utav dette da dere ikke har hatt kontrakt på to år. Uten kontrakt er det heller ikke noen oppsigelsestid så det var godt at dere ikke signerte noe mer med han.

Han kunne kastet dere ut når som helst fordi dere ikke hadde kontrakt. Og dere kunne, som dere gjorde, flyttet ut når som helst.

Når man flytter ut er det jo vanlig å gå gjennom leiligheten og se på ting som ikke er i orden. Han har ikke hatt anledning til det. Da er det synd for han. Han kan ikke komme og klage på det i ettertid. Har vært borti slike tvister i jobbsammenheng, og måten ting har blitt gjort på er gjør at huseier stiller svært dårlig.

Det jeg uansett ville gjort hvis jeg var dere, er å samle all dokumentasjon fra leieforholdet. Dvs den opprinnelige kontrakten. Oversikt fra nettbank på at dere har betalt husleie hele veien. Evt depositum? Har dere fått det tilbake? Dokumentere hva dere har sagt ifra om ifht mangler og ting som ikke ha vært i orden. All kontakt dere ha hatt med han. Hva han har sagt. Ta vare på meldinger og emailer. Bare ha en oversikt og lage litt notater. Det er veldig greit å ha i tilfelle det skulle bli noe mer.

Depositumsgaranti fra Nav, så ingen penger er satt på konto for vår del.(den er også utgått) Vi har jo selvfølgelig ingen dokumentasjon på noe som helst uheldigvis. Når hverandaen ble ødelagt reiste vi opp til han personlig for å vise han hvordan jeg så ut pga det. Han var ikke hjemme men 1 mnd etterpå kom han å uttalte seg personlig om at "dette burde vi ha fiksa selv". (En av dem gangene han bare dukka opp, og bror min passa katta vår mens vi var på ferie. Da kom det takstmann og alt mulig, ingen varsel i forkant. )
Når jeg har gitt han beskjed om å ikke gå inn til oss så har det vært over telefon. Jeg skjønner jo nå at neste gang vi leier noe sted skal jeg be om å få ALT skriftlig. Derfor jeg har valgt å gjøre det nå, og henvist han til postboksen.

Jeg tror ikke han kan gjøre så mye. Han har sikkert ikke noe dokumentasjon han heller og du har jo faktisk prøvd å få tak i han, levert nøkler personlig osv.

Depositumsgaranti fra Nav, så ingen penger er satt på konto for vår del.(den er også utgått) Vi har jo selvfølgelig ingen dokumentasjon på noe som helst uheldigvis. Når hverandaen ble ødelagt reiste vi opp til han personlig for å vise han hvordan jeg så ut pga det. Han var ikke hjemme men 1 mnd etterpå kom han å uttalte seg personlig om at "dette burde vi ha fiksa selv". (En av dem gangene han bare dukka opp, og bror min passa katta vår mens vi var på ferie. Da kom det takstmann og alt mulig, ingen varsel i forkant. )
Når jeg har gitt han beskjed om å ikke gå inn til oss så har det vært over telefon. Jeg skjønner jo nå at neste gang vi leier noe sted skal jeg be om å få ALT skriftlig. Derfor jeg har valgt å gjøre det nå, og henvist han til postboksen.

Med å dokumentere så tenker jeg å skrive ned når hvor og hva. Ikke at dere har hatt skriftlig avtale på alt. Men for din egen del er det greit med notoritet i forhold til når ting har skjedd. At han har vært inne hos dere uanmeldt skal ikke skje, men det er ikke noe å gjøre med.

Vi hadde en huseier som bare låste seg inn hos oss. Jeg sa at neste gang anmelder jeg - for det er ikke lov å gå inn i andre sitt hjem! Han sluttet da :p

Lurt som du sier å ha alt skriftlig. Godt dere kom dere ut...:)

Muntlig kontrakt gjelder ikke.... å sånn er det. Blir ord mot ord.

Det er vel faktisk sånn at det er den forrige kontrakten som fortsatt gjelder, bare at den nå er blitt til en tidsubestemt avtale. Da er det husleilovens regler som gjelder.

Sent from my iPhone using BV Forum

Det er vel faktisk sånn at det er den forrige kontrakten som fortsatt gjelder, bare at den nå er blitt til en tidsubestemt avtale. Da er det husleilovens regler som gjelder.

Hvordan kan den ha blitt til en tidsubestemt avtale? Kontrakten gjelder så lenge som det er avtale om i kontrakten... Hvis den skal forlenges så må man skrive ny kontrakt. Er derfor disse kontraktene har en tidsbegrensning. Ikke for moro skyld.

Hvordan kan den ha blitt til en tidsubestemt avtale? Kontrakten gjelder så lenge som det er avtale om i kontrakten... Hvis den skal forlenges så må man skrive ny kontrakt. Er derfor disse kontraktene har en tidsbegrensning. Ikke for moro skyld.

Fordi det er sånn loven fungerer. Når ingen ny kontrakt eller at man flytter ut er det kontrakten man har skrevet som gjelder. Er bare å Google ;)

Husleietvistutvalget :)

Etter hva jeg mener å huske er der absolutt ikke noe som tilsier at verken han eller dere har ansvar for noe som helst uten kontrakt. En kontrakt skrives for å sikre ansvar, betaling og dokumentajson på leieforholdet. Dere har i teorien ikke leid bindende da dere ikke har hatt kontrakt. Det blir ord mot ord og dermed har ingen parter i saken noe særlig hold. Dere har ikke skrevet under på å drive vedlikehold, dermed kan han heller ikke komme med det i ettertid, ingen andre enn dere vet hva den muntlige avtalen tilsa. :)

Slik jeg kan forstå her, så er det jo fortsatt en skriftlig kontrakt det er snakk om. Men at det ikke er satt noe tidspunkt for når den utgår. Så lenge det ikke er noen kontrakt, så kan jeg ikke se hvordan dette skal gjelde :)

Redigert: fant det;)

Fortsetter leieforholdet i mer enn tre måneder etter utløpet av den avtalte leietid uten at utleieren skriftlig har oppfordret leieren til å flytte, er leieavtalen gått over til å være tidsubestemt.

Men det er vel ganske strenge lover på det å sette opp husleien også. Huseier har ikke lov å øke husleie uten en god grunn :)

Last edited:
For ikke så lenge siden fant jeg ut at leieforhold uten kontrakt også er gyldig. Man bor jo der så er vanskelig å argumentere bort. Da gjelder de generelle reglene. Vi leier uten kontrakt og sjekket det opp med loven og ett utleierfirma. Leier av Svigers så slipper mange problemer. Vi har problemer med at ting ikke blir fiksa. Altså ting har vært ødelagt i 5 år osv. Så da måtte vi sjekke våre rettigheter ang leieforhold uten kontrakt.

Fordi Nav har vært sløve og ikke sjekka at kontrakten har gått ut tenker jeg. Jeg var ikke klar over det selv så.
Jeg forstår selvfølgelig at VI ikke har noen rettigheter sånn sett. Det jeg egentlig lurer på er hva han kan gjøre.

Har dere hatt kontrakt som er gått ut? I tilfelle så er det saker hvor kontrakter etter tidsbegrenset kontrakt går over til tidsybegrenset og dere må da forholde dere til Evt kontrakten med oppsigelse, mulighet å justere husleie osv...

I forhold til myggel osv avhenger det om det er slitasje på hus eller om det er noe dere har skyld i selv. Mindre vedlikehold ved leie er dere pliktet til..,

Back
Topp