huseier fra h****

Heffan

Glad i forumet
Aprilbarna`15
Juligull2021
Nå trenger vi seriøst hjelp!! Fant ingen andre steder og skrive dette på, så prøver her og ser om noen vet om noen rettigheter og tips!

Vi flyttet nettopp fra vår borettslagleilighet. Vi skal nemmelig kjøpe hus, men det får vi ikke ta over før til høsten når damen som bor der flytter ut.

Vi måtte derfor ha en "mellomstasjon" i 10mnd. Vi har nå bodd i denne sokkelleiligheten i 10 dager.
Vi betaler 7000,- pluss strøm. Han sier den er 60kvm stor, noe min mann ikke tror noe på. Det er et soverom, som er så lite at det ikke er plass til en dobbelseng, så det rommet sover vår datter på 15mnd. Vi har sengen vår stående i en krok i stuen. Like etter det kommer sofaen og tv'n. Det er stua. Badet: der sitter vi nesten i dusjen og tisser, en liten servant og skap. Thats it. Kjøkkenet er en knøttliten komfyr, med en kjøkkenbenk ved siden av. Akkurat plass til brødfjøla. Golvet fra kjøkkenet til den åpene stua er skeivt. Du går altså i nedoverbakke. Kjøkkenet var ikke montert da vi flyttet inn. Røykvarslene var ikke i orden. Og lysene funket ikke. Vi betalte 21 tusen i dep.

Damen han huseiern bor sammens med jobber ikke. Hun sover til langt på dagen, og spiller da så høy musikk at vi hører ikke va folkene på vår egen tv sier. Hun spiller musikk til 01:00-02:00!!! Vår datter får ikke sove, det gjør ikke vi heller. Mannen jobber på sjøen og er hjemme i helgene. Da ser de film med høy sub hele dagen. Inatt ble min mann ringt kl 03:00 av huseier.. han sa han hadde glemt husnøkklene på festen de var på. Jeg vet at han som leide her før oss, ble ringt hver helg om natten, å ble spurt om han ikke kunne komme hit og dit å hente huseieren fra festen han var på. Så det at han hadde glemt nøkklene tror jeg ikke på!!!

Vi bor utefor bommen inn til byen så med alle disse syyyke feilene leiligheten er med, synes jeg 7000,- i mnd er alt for dyrt!! Heldigvis er min svigerfar snekker, så vi skal måle opp hvor stor leiligheten er, selv idag.

Har vi noen rettigheter mtp støynivået fra huseierne? Og ringing på natten ang skyss fra fest?!? Damen kan finne på å plutselig komme inn når jeg har besøk og lurer på hva vi holder på med, og da står hun bare og ser på. Da kommer hun fra vårt felles vaskerom!

De er et ungt par, sent i 20 årene.
Radonmåling har de heller ikke tatt.

Hjelp oss!!!!

Last edited:
Jeg veit dessverre ikke så mye om rettigheter, men google rettigheter for leietaker...og hvis dere kan så finn noe annet!!

Sent from my GT-I9000 using BV Forum mobile app

At det er smått var jo noe dere må ha sett på visning så det blir litt dumt å reagere på det i ettertid.. Men brannvarslingsutstyr skal selvsagt være i orden, og huseierne har ingenting med å komme inn i deres leilighet. Å bli oppringt på natten av noen som helst grunn ville jeg ikke godtatt (utenom ; det brenner, kom dere ut!) Også huseierne må forholde seg til regler om støy, har dere snakket med dem om at det plager dere med mye musikk/film til langt på kveld? Hva de gjør i sitt samliv har dere ingenting med så det er ikke noe dere kan ta opp..

Som leietakere har dere nok få pressmidler, dere kan selvsagt forsøke å få leiligheten billigere men er det verdt det for å bo på en sånn plass i månedsvis? Ville heller sagt opp og sett meg om etter noe annet om jeg var dere...

Kan ikke komme med særlige råd her, utenom å gi de beskjed lm bråk på kvelden, i og med at dere har unge så må de faktisk ta hennsyn. Men må bare si, fy flate for en livssituasjon. Sykeste jeg har hørt om på så lenge jeg kan huske. Hjelp..... håper det løser seg. Ikke bedre å finne noe annet i mellomtiden? Er uholdbart å bo slik, selv for en kort periode. Wææ

For det første, dere kan sette reglene på hvilken kontakt dere vil ha med utleier. Si klart ifra, at ringing på natt/helg er uaktuelt.
For det andre, flott, Mål opp str på leiligheten. Få det på papiret. Sjekk hva leiligheter på denne str ligger på rundt der dere nå bor.
For det tredje, ang støy og lignende, så snakk med utleier ang dette.

Det at hun kommer inn til dere i tide og utide kan dere si klart ifra om at dere ikke er interessert i. Noen ganger må man snakke fra levra og si hva man mener. I noen tilfeller så går det bra, i andre så får man noen "uvenner", men det må man bare ta.

Lykke til. Håper virkelig at det ordner seg.

Tror ikke det er noe i lovverket som sier noe om oppførsel til huseier. Dersom antall kvm i kontrakten er feil så regner jeg med at den kan regnes som ugyldig og dere slipper å forholde dere til den mtp oppsigelsestid feks.

Jeg hadde slått av mobilen på natta. Ang støy mellom kl 23 og 07 hadde jeg klaget på. Dersom de fortsatte å bråke på natten hadde jeg ringt politiet og hørt om de hadde hatt mulighet til å ta en tur innom ;)

Huseierne har ikke lov til å komme inn til deg uten at du har tillatt det. Det eneste forholdet dere trenger å ha til huseierne er kontrakten dere har. Så ville vell sagt i fra om at det er uaksepel oppførsel fra deres side. Om leiligheten dere leier, ikke samsvarer med kontrakten ville jeg enten sett etter et nytt sted eller tatt kontakt med advokat for få brytet ut av kontrakten. Var dere ikke på visning og så leiligheten før dere signerte?

Leiligheteb høres IKKE ut til å være 60 kvadrat. Jeg og eksen hadde okei soverom med dobbeltseng, 3dørs skap, hyller og et ekstra skap, stue og kjøkken i ett, men fortsatt mer enn nok plass til hjørnesofa, salongbord, spisebord, bokhyller, lesekrok og kattestativ. Vi hadde et lite bad hvor vi satt klistra mellom vaskemaskin og vask, og eksens måtte ha dusjdørene åpne får å få plass til å sitte på do, ellers var leiligheten egentlig ganske stor. Det var 60 kvadrat. Fra klokka 23.00 kan dere klage på støy på hverdager og 24.00 i helgene.

Sent from my GT-I9295 using BV Forum mobile app

Leiligheten er IKKE 60 kvadrat, det skal jeg vedde på. Gleder meg å høre svar etter din far har målt!
Uansett husstand, så skal man ikke forstyrre naboer med støy etter kl 23.00. Er likegyldig om det er leietaker, leieboer, eller naboer i egne hus. 00.00 i helger. Huseierne har IKKE lov å komme inn i leiligheten.

7000,- ekskludert strøm er en fullstendig latterlig pris å betale.

Så dere i ikke leiligheten før dere flytta inn og godtok prisen?

Sent from my GT-I9100 using BV Forum mobile app

Vi bor i en veldig liten by, og vi fikk ekstremt dårlig tid med og finne noe... Er helt tørke når det kommer til leiligheter her i byen også. Vi var og kikket på den, og hadde jo ikke noe valg.

Han vi leier til er en min samboer vet av og har kjent godt fra før. Er slik i byen vår, alle kjenner alle!!

Vi målte opp igår, 47kmv var den, og prisen sa han vi bare kunne glemme og prute på. Det finnes en side på nettet der vi leste hva kvm prisen lå på basis over hele landet, så etter det og regne på, ligge han vi leier hoss over dobbelte i pris i kvm!!! Sykt! Igårkveld fikk jeg ikke sove før etter 01:00 for bassen stod å duundret i vegger og tak. Ikke kan jeg ha i soveplugger heller, da hører jeg ikke vesla når hun skriker :-(

Huse vi skal kjøpe er det en stor sokkelleilighet i som vi skal leie ut selv, og der vet vi fra papirene hvor stor den er, og etter den erfaringen vi har fra dette stedet, vet vi hvordan vi ikke skal være!

Vi skal gå til forbrukerrådet med det. Vi er jo blitt lurt trill rundt, og betaler helt grusomt mye mer enn hva vi skal i en slik leilighet!! Vi blir jo lurt for penger. Det som er at når vi betaler 7000,- i mnd tror jeg ikke han har noe selv og betale på huslånet. Han kjøpte huset for 7 år siden og det er i dårlig stand. Så tipper vi betaler for deres "husleie" også:o

Når vi fant ut dette igår, ble jeg spyklein...

Vi fikk beskjed om at tålte vi ikke hvordan det fungerte i huset her måtte vi flytte.

Det er greit sa vi, men jeg skal ikke være forsiktig med å si at leiligheten er så liten som den er når folk vil leie den for den prisen. Fortsetter han slik blir det ingen som vil bo her over lengre tid!

Han sa også til oss at han aldri har målt opp leiligheten, bare tatt det sånn "ca ish" som han sa til oss!!! Er dette lov!? Kan han da la det stå 60kvm i kontrakten? Og da alikevell ta 7000,- for det?

Hadde dette vært oss selv, hadde jeg blitt flau om leiebeboerne hadde kommet med dette, og ordnet opp med en gang!

ja men så bra dere fikk målt opp, men herregud for en pris på en så liten leilighet. Der får bare stå på krava så håper jeg dere kommer videre med det. Jeg vet ikke hvor i landet du bor, men jeg betaler ca like mye som dere gjør for en 4-roms leilighet på 90 kvm i Østfold, og det er billig her.

Jeg hadde bare flytta

Sent from my GT-I9195 using BV Forum mobile app

Det høres ut som ett levende mareritt!!!! Har dere ingen familie eller venner med ekstra rom? Alt høres jo bedre ut enn det der.. :-/

Men nå er det jo slik at det ikke bare er å flytte heller. For det første så går det inn på vår datters trygghet hvis vi flytter på henne mye. Det var hardt nok for henne å flytte fra "barndomshjemmet" til hit. Hun er 15 mnd så hun forstår mer enn vi tror.
Vi har stor familie begge to, og min mor har to barn fra 4 og ned så de trenger all den plass de har, spesielt når min stefars sønner er der 50%.

Vi bor i en by i nord-trøndelag, så skulle egentlig tro dette var oslo området mtp på pris og strl på "leilighet" ....

Men nå er det jo slik at det ikke bare er å flytte heller. For det første så går det inn på vår datters trygghet hvis vi flytter på henne mye. Det var hardt nok for henne å flytte fra "barndomshjemmet" til hit. Hun er 15 mnd så hun forstår mer enn vi tror.
Vi har stor familie begge to, og min mor har to barn fra 4 og ned så de trenger all den plass de har, spesielt når min stefars sønner er der 50%.

Vi bor i en by i nord-trøndelag, så skulle egentlig tro dette var oslo området mtp på pris og strl på "leilighet" ....
Deres datter på 15 måneder tåler nok det veldig bra;)

Sent from my GT-I9195 using BV Forum mobile app

Mitt forslag er å ringe fornrukerrådet:-) de hat full kontroll på rettighetene til leietaker og utleier:-) lykke til:-) dette rr en uholdbar situasjon.

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Forbrukerrådet mente jeg:-)

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Ja, vi skal snakke med forbrukerrådet :-) om vi ikke kommer noen vei uansett hva forbrukerrådet sier som vi kan gjøre, ikke nytter på de vi leier, er det uansett godt å vite hva som er rett og ikke!:-)

Nei, jeg vil virkelig ikke påstå hun takler å flytte hele tiden så bra! Hun er så hjemmekjær og knytter seg så sterkt til sine plasser. Hun skriker når vi skal hjem til leiligheten vi bor i nå, og vil sterkt ikke være her! Så akkurat dette vet jeg som hennes mor aller best, heldigvis :) Å flytte på henne å gjøre henne utrygg er ikke noe jeg vil.

Håpe d årne sæ for dåkker snart :-)

Back
Topp