Husarbeid

Lutzern

Februar 14 - miss trøtt
Februar 2014 - Skjult forum
VIP
Hvordan gjør dere det? Hvor ofte støvsuger og vasker dere gulvet? Tørker støv? Vasker lister og karmer? Vasker badet? Vasker kjøkkenet? Skifter på sengene? Vask av duker? og gardiner? Og vinduer?

Hvor ofte vasker dere tak og vegger? Og hva med dørhåndtak og overflater som skapdører og dører med karmer rundt som gjerne får fingermerker?

Sent from my iPhone using BV Forum

alt for skjeldent:oops: men vasker bade en gang i uka. tørker over benker å vask vær dag. og støvsuger når det trengs....gardiner en gang i året eller to vår og høst....duker byttes ved behov...(men er nok ikke så flink å stryke de etter vask) oppvask maskin og kles vask maskin går vær dag flere runder.....vask av karmer ol er alt for skjeldent....senger skiftes på en gang i mnd..barne senga oftere...vinduer på våren....men nå føler jeg meg egentli ganske innspirert til å vaske å styre;)takk. hehe blir ofte rydding å støvsuging i alle rom i stede for at jeg virkerlig er flink på ett å ett rom av gangen. hadde hatt godt av litt systematikk kjenner jeg...
men vet at det blir mye vaske lys de neste mnd. var sån sist svangerskap også. vaske dilla de siste mnd.kan ikke no for de såpa bare lukter sååååå godt:p

Hva med deg??

Vi støvsuger, tørker støv og vasker badet skikkelig en gang i uken. Vi vasker gulvene kanskje annenhver uke. Kjøkkenbenker vaskes hver dag. Vi skifter på sengen annenhver uke.
Vi bruker ikke duker særlig, så de vaskes etter de er brukt. Vinduer har jeg hittil ikke vasket.

Jeg tar en storrengjøring to gangen i året, der jeg vasker lister, skapdører, dørhåndtak og alt sånn som jeg ellers ikke gidder å gjøre.

Prøver å få tatt alt hver fredag;
Skifte på sengene, tørke støv, vaske vinduskarmer, vaske badene, støvsuge og moppe gulv, vanne blomstene, klesvask.
Men vi er bare 3, og har 85kvm :)

Vasker kjøleskapet ca 1 g per mnd
Vasker kjøkkenskap inn og utvendig vår og høst
Vinduer vår og høst
Gardiner 1 gang per år

Og kjekken koser seg med musikk og bilvask utvendig og innvendig hver lørdag ca :)

Det eneste jeg gjør fast er å skifte sengetøy hver fjortende dag eller oftere, resten gjør jeg etter behov når jeg ser at det trengs.

Venter et lite gull i februar 2014!

Her støver det ned for tiden. Gleder meg til å ikke være gravid lenger! Og å flytte til litt flere kvadratmeter - vanskelig å holde rent når det er bare rot som det ikke er plass til.

Men ellers så er det støvsuging 2-3 ganger i uken og gulvvask 1 gang i uken (tar med gulvlistene annenhver gang). Vi skal kjøpe oss robotstøvsuger i det nye huset som kan sveive over første etasje hver dag :) sambo mener vi skal støvsuge de andre etasjene vanlig, men tror jeg kommer til å løfte den opp trappene innimellom hehe ;)

Badet vaskes en gang i uken. Kjøkkenbenk og bord taes hver dag. Skapdører på kjøkken en gang i uka ca. Vinduer og gardiner vaskes 2 ganger i året. Oppå høye skap, inni skuffer og skap taes en gang i året.

Tørker støv en gang i uka, da tar jeg vinduskarmer, dørkarmer, alle pyntegjenstander, hyller og overflater, bilderammer og dusjer plantene.

Vasker begge badene,vasker gulver og trapper,støvtørking og støvsuger teppene hver uke.Vi har 3 etg,er tre stk og har fem små hunder så mopper eller vasker gulvene annen hver dag,hater smuler på gulvet;-) håndmerker på dører etc tar jeg når jeg ser det,samme med vinduer men ofte nok iallefall.Ellers har jeg som flere her stortengjøring ca to ganger i året,og satser på å ta kjøkkenskaper inni og lister nå til uka.Begynne før det blir for tungt;-)
Men tak,lister og vegger er jeg sløv å vaske,kunne vært mye flinkere.Dessuten hater og elsker jeg disse hvite tidene,alt viser sekunder etter man har tørket av:-(

Skifter på sengene hver 14 dag.Og klesvask,hele dagen hver dag!! Gud forby de dagene jeg er på jobb,da flyter det

Mannen gjør det, etter behov :p

Jeg har desverre støv på hjernen :( Nå som bekkenete krangler blir det litt mer på mannen, men vi har gode rutiner på ting :)

Mannen støvsuger hver dag når han kommer hjem fra jobb, vi vasker gulv 1gang i uken. Tørker da støv av lister, karmer, tv, rundt/i/på tvbenk, dører, vasker dørhåndtak.. Sofaen støvsuges annenhver uke.. Badet vasker vi 1gang i uken, vasken hverdag..

Vinduene vasker jeg 3-6ganger i året, får fnatt når det mye skit, fingermerker osv på vinduene.. Inni skap og skuffer på kjøkken vasker ca hver 3.måned og oftere om det skulle være behov.. (noe det sjeldent er)

Kjøkkenbenken vaskes hverdag, kjøleskapet vaskes annenhver uke.. Sengetøyet bytter vi hver uke, da jeg har støv allergi.

Veggene vaskes 2ganger i året og ved behov... Taket er et slit, men prøver å vaske det en gang i året.. :)

Glemte å føre på at vi har to katter :)

Last edited:
Hvor ofte støvsuger dere: 3-4 ganger pr uke
og vasker dere gulvet? Hver 14 dag
Tørker støv? 1 gang pr uke
Vasker lister og karmer? Hver 14 dag Vasker badet? Hver uke
Vasker kjøkkenet? Hver eneste dag Skifter på sengene? Annenhver fredag Vask av duker? Når det trengs
og gardiner? 1 gang pr sett pr år
Og vinduer? 4-6 ganger pr år

Hvor ofte vasker dere tak og vegger? Og hva med dørhåndtak og overflater som skapdører og dører med karmer rundt som gjerne får fingermerker?

Sent from my iPhone using BV Forum[/quote]

Sent from my HTC One using BV Forum mobile app

Litt sjeldnere enn når vi burde. Har relativt høy støvterskel og et avslappet forhold til rot, men uten at det skal være skittent og grisete!

Vi har vaskedag hver torsdag og da er alle i sving. Da støvsuger vi alle rom, og vasker de fleste gulv. Badene blir vasket og noe støvtørking (etter behov). Sengklær byttes annenhver uke.

Foreldra mine har alltid hatt veldig høye krav til rengjøring, men så har begge hatt jobber der de er mye hjemme, og hjemme på dagtid. Jeg har fått en høyere terskel etter å ha bodd for meg selv en stund, men det gikk en stund før jeg gav meg selv "aksept" for å ikke ha det som foreldra mine. Vinduer tar jeg et par ganger i året tenker jeg. Julenedvask hva er det? Vasker litt ekstra når jeg har "ånda" over meg eller venter besøk da. ;)

Sent from my iPhone using BV Forum mobile app

Hvordan gjør dere det? Jeg tar generell vasking, bad osv. Mannen støvsuger og vasker gulv. Jeg vasker vinduer inne, han tar de utvendig ;)
Hvor ofte støvsuger og vasker dere gulvet? Støvsuger 2-4 ganger hver uke og vasker gulv annenhver uke.
Tørker støv? Hver uke
Vasker lister og karmer? Lister 1 gang per mnd, vinduskarmer tørkes/vaskes hver uke..
Vasker badet? 1-2 ganger hver uke.
Vasker kjøkkenet? Tar benken hver dag og rydder og vasker etter hvert måltid.
Skifter på sengene? Annenhver uke ca
Vask av duker? Etter behov
og gardiner? 1 gang i året
Og vinduer? Annenhver mnd ca

Hvor ofte vasker dere tak og vegger? 1 gang i året ;-)
Og hva med dørhåndtak og overflater som skapdører og dører med karmer rundt som gjerne får fingermerker? Varierer veldig..

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app

Vasker gulv hver bidige dag (8 hunder er morro til tider...)
Støvsuger i allefall 1 gang i uka
Vasker sengetrekk 1 gang i uka (allergi husmidd)
Lister/karmer 1 gang i måneden
... Og jeg gjør alt :P

Hehe er det bare nå med hypermeisis eller alltid? :p

Vel.. vi har for dårlige rutiner helt klart. Ønsket hadde vært å få vasket alle gulver, bad og toalett 1 gang i uka. Skiftet på senga hver 14. dag og fått tørket støv en-to ganger i uka. Vasket vinduene 1 gang i halvåret..

Men det blir jo helt klart verre nå når hg'en herjer :rolleyes:

Lillebror er på vei ♡ 21. Februar 2014

Back
Topp