Husarbeid vs menn

hønepøne

Andre møte med forumet
Jeg får hele tiden høre at jeg må slappe av og ta det mer med ro med det tyngste husarbeidet etc.
Men hva skjer? Det ser ikke uuuut her... Klær flyter over, skitne og rene.
Kjøkkenbenken er ALDRI tom for et eller annet drit fra dagene før, og vi sliter med fluer her pga kuer rett atme huset - det hjelper jo ikke at det er skittent her!
Tenkte vi kunne gjøre noe sammen nå da, fordi han spurte om vi skulle gjøre noe da han ikke var trøtt.
Joda, jeg tenkte at da kunne vi jo begynne med å få på plass i klesskapet og generelt ting på rommet til han i magen...
SÅ presterer sambo å spørre: kan jeg spille litt(playstation) da?
Enden på vise blir at jeg ikke orker å begynne med det der alene da jeg synes han godt kan delta på sånne ting, det er ikke KUN min oppgave. Nå har jeg bretta klær, hengt opp klær, rydda kjøkkenbenk, satt på mer klær, vaska opp, støvsuga og generelt rydda - han sitter pal i andre enden av sofaen og er sur fordi jeg sa at jeg heller går å har vondt enn å se at det er møkkete og rotet rundt meg.
Han gjør riktignok ting, dvs klipper plena en gang i uka. Hadde kanskje forventa litt mer hjelp når han sier jeg må slappe av...

Tar mennene deres hensyn ift husarbeidet? Hjelper han til mer enn før? Hvordan er fordelinga?

Han gjør.... IKKE EN DRITT av husarbeid!!!!! Nå skal det sies at han pusser opp da. Men når han er trøtt en dag så tar han kvelden på sofaen. Sånn funker det IKKE for gravide meg som må ty til krykkene støtt og stadig fordi jeg går så mye å rydder og vasker hjemme!!! 2 unger hjelper jo ikke på å lette arb. Heller. Og mannen han er kjempe flink til p lage ekstra arbeid for meg ❤ elsk!

Argh! Likens her... men her e d klaging fra hannes sia vest æ heng etter m husarbeid. .. har flere gang prøvd å la ting være for å se om han gjør nokka da... men neeeida! Så her står fortsatt alt husarbeid på mæ.. i tillegg til å ta mæ av 2åringen.. han hold jo på oppe på loftet m husbygging så han har nok e hannes ord! Selvom d går skrekkelig treigt der oppe å d ofte går uke og månda mellom hver gang han gjøt nokka..
Spendt på kordan d bli m en til i hus... æ har sagt att han må bynne å legge snuppa så ho bli vant m att oappa å kan legge på kvelden.. så vi får se. E jo ikkje sikkert æ kan legge ho hver kveld når baby kommer. Husarbeid må han bare bynne å finne sæ i no att han må gjøre.. æ kommer mæ jo kje opp av sofaen etter en runde m støvsuger no!
Så æ må sei æ føle veldig m dæ. Trur ikkje vi e aleina heller?

Ingen hensyn!! :( Gjett hvem som har malt i 9(!) timer i dag med bekkenløsning og blodtrykksfall mens sambo jabbet i tlf, spilte xbox, byttet en grill og satt med pc'en. Han var med i 2 timer på slutten. Føler jeg betyr veldig lite for han for tiden.....eller over lang tid... Ikke lett å ta det opp heller for han tar det kun som om jeg et hormonell. Han gjør heller ingen husarbeid what so ever....

Er dette noe nytt eller har de alltid vært sånn? Her gjør mannen mest, hvertfall av de "grove" tingene. Det eneste som han ikke gjør er å skifte på sengen og tørke støv, ellers gjør han veldig mye. Hva med å sitte opp en arbeidsfordelingsliste?

Her har jeg en som er veldig flink :) Tørr vel ikke noe annet :p he he! Veldig heldig der altså! Flink med alt :D

Sent from my iPad using BV Forum mobile app

Haha!! Han gjør ikke mye her heller skal jeg si deg..... det er vel det jeg bruker mest tid på å krangle om også... Men nå er jeg heldigvis i god form til å være gravid, så jeg klarer rengjøring og alt uten problemer :)
til vanlig er det sånn at når han jobber fullt, og jeg kanskje bare jobber en dag i uka, forventer jeg svært lite innsats fra hans side.. men de periodene jeg også jobber fullt, forventer jeg like mye innsats fra hans side når det gjelder husarbeid.. Han gjør forøvrig ALDRI noe på eget initiativ, men det kan jeg leve med.. Så lenge han ihvertfall gjør det han blir bedt om... :)
hvis han snekrer og skrur mye ute, hvor jeg ikke kan bidra, forventer jeg heller ikke at han skal gjøre så mye.. Men stort sett så gjør jeg alltid mye ute jeg også.. :P er jeg som alltid klipper plenen feks.. Men vi har sitteklipper, så går greit ;)
men mannfolka slipper faktisk unna mye, siden vi jenter ofte rettferdiggjør at mannen gjør lite.. Merker ihvertfall jeg på meg selv :)

Oj, så fælt å ha det sånn...

Her er det han som gjør omtrent alt husarbeid, jeg lager vanligvis mat og vasker klær, og han alt annet. Nå som jeg er gravid gjør han stort sett det også, jeg lager kun mat hvis jeg har lyst på noe han ikke kan å lage. Har aldri krevd eller bedt om noe som helst, han er bare snill og omtenksom :love7 Han synes jo det er hans feil at jeg er så dårlig, og det er jo halvveis sant, men jeg var jo med på det jeg også ;)

Her gjør mannen "manne-tingene" (klippe plen, alt med bilene, tunge arbeidsoppgaver osv) samt har alt ansvar for kjøkkenet, både matlaging og rydding/vasking der (av egeninteresse for mat og kjøkken, ikke ut av sitt gode, likestillte sinn).

Jeg har alt annet (inkl ALT med ungen, alt papirarbeid/admin/økonomi, klær, rydding av resten av huset)

Så har vi ansatt vaskehjelp to gang per måned, 8 timer tilsammen.

Det har jevnet seg litt ut, men føler fortsatt at jeg har den tyngste byrden.

Her er det fast vaske dag hver torsdag, og han har ansvar for å vaske badet :) Men det er det han gjør :P Skal han gjøre noe annet, må jeg be om det, og da tar det ofte litt tid før det skjer :P Søpla klarer han uten og bli spurt, selv om det er sjelden, og han setter inn i oppvaskmaskinen etter seg. Og det er det ikke mange som gjør vet jeg, hehe

Her tar jeg det aller meste for tiden, med unntak av litt klær han tar av og til. Men dette går faktisk helt fint da han stabler tonnevis av stein i hagen for å lage murene våres, og så hjelper han en kompis på et hus, så han får lett 16 timers dager med jobb. Da kan jeg godt styre litt med mat og rydding ;-) Men sånn som jeg leser her blir jeg litt sur, hvorfor henger det igjen at vi skal ta alt dritarbeidet? Sier seg jo selv at man ikke kan være yrkeskvinne, supermamma og husmor på en gang uten å føle at man kommer til kort på noe og da føler seg misslykka! Få mannfolka vekk fra spilla sine og plasser en mopp i henda dems ;-)

Er sånn her også... Han holder nå på å rive stua som skal pusses opp, og tar seg av kattesanden som jeg ikke skal røre (katten vår har kattunger) ellers tar jeg alt det andre i huset, til og med ute me plenklypping. :p

Høres ikke noe gøy ut. Snakk om det, for det blir jo ikke noe lettere med en til i hus til høsten...
Hos oss tar mannen mest av oppussing, jeg maler lister og handler møbler etc, da. Klesvask og oppvaskmaskin bytter vi på. Mannen jobber mye om dagen, og da er vi enige om at det er greit at noe av overtidspengene går til vaskehjelp hver 14. Dag. Jeg vasker mellom det, så mye det går m bekkenet..
Snakk om det! Er så dumt å bli sinte på hverandre/ lei hverandre pga husarbeidet.

Jeg har overhode ingenting og klage på med noe som helst jeg :)
Har en utrolig snill og god sambo, som hjelper til med alt, uten å nøle om det :)
Trenger ikke spørre om noen ting, her blir det bare gjort om jeg ikke orker det selv !

Det hjalp med en liten utblåsning!:)
Samme kveld jeg skrev her inne slengte jeg ut en bemerkning om at det er rart det skal bli så dårlig steming så fort en nevner husarbeid, hvor han da tolker det jeg har sagt dit at jeg mener jeg gjør alt i huset!
Tårene kom og jeg bare gikk, orka ikke ta den diskusjonen når han kun skulle høre det han trodde jeg sa og ikke det jeg sa.
Halvtime etterpå hører jeg han på naborommet, i full gang med å vaske det kommende barnerommet før han går på å vasker i resten av huset... Midt på natta:p Sto opp også la vi inn klær og tøy sammen :)
Veldig godt med hjelp men veien er lang da han gjerne kan hjelpe meg før det blir diskusjon og sur stemning.

Tror jeg er heldig jeg da, for han gjør alt han får beskjed om. Jeg hadde aldri gått med på at han satt foran tv'en eller spilte dersom jeg 'jobba', da hadde han fått høre det for å si det mildt.... :-P
For tiden pusser vi opp, så det gjør han, mens jeg tar meg av mat og mini..
Og så har vi vaskekone 2 ganger i måneden.. Så kan ikke klage ;-)

Men som nevnt ovenfor her, så er nok beste løsningen å snakke om disse tingene. Mannfolk forstår ikke alltid sånne opplagte ting, har jeg hørt :-P

Skjønner jeg er heldig :)
Min samboer gjør mye mer enn meg her hjemme. Han rydder hele leiligheten, lager mat, fikser ting, går turer med hunden osv. Jeg vasker klær, og hjelper til litt rundt omkring når det trengs :)

Har en som gjør det meste sammen med meg :) Han er på jobb 12 dager og hjemme 9. Så jeg krever ikke at han skal komme hjem fra jobb for så å rydde hus! Er jeg sliten en dag mens han er hjemme og jeg skal lage mat etc, så hjelper han mer enn gjerne til :) Han holder også på med ting rundtom huset/stallen f.eks vedkløyving, plenklipping, snekring osv. Så den karen setter jeg stor pris på! :) :love7

Innser plutselig kor fantastisk mann eg har... :) Som jobber fulltid, bruker ettermiddagen på å totalrenovere huset etter ødeleggende vannlekkasje så det blir klart til fødsel, og attpåtil kommer heim om kvelden med iskrem til Hormonella på sofaen og spør om eg treng massasje... :) Og det beste av alt, han hater fotball og tv-spill... ;) Så han får nyvaska klær og middag servert med eit stort smil frå meg... :)

Skal ikke klage tror jeg.
Jeg jobber deltid, så jeg pleier å vaske gulv og bad+tørke støv når jeg har fri.
Mannen pleier rydde på kjøkken etter middag, rydde i hus på kvelder og støvsuger om jeg ber ham om det (han ser det ikke om jeg ikke sier det:p) ellers så deler vi litt på klesvasken og brettingen, men jeg legger alltid på plass (han har fått mye tyn for han legger alltid feil klær til barna;)

Back
Topp