Hei!
Har en briard tispe og to katter. Da vi kom hjem fra føden la vi gutten vår på ei dyne på gulvet, bikkja ventet i bilen, tok deretter bikkja inn og lot henne undersøke babyen.
Tror det er veldig viktig at du lar bikkjene også ta del i den lille, ikke få hysterisk anfall om de skulle slikke babyen på hodet :) det er lov å si nei til slikking i ansiktet.
Vi gjorde det samme hos foreldrene mine som har to hunder, den ene av de ei tispe som er utrolig glad i barn og hopper opp på alt av mennesker, men med gutten har hun vært kjempe forsiktig. Tror de skjønner at det er små valper.
Når det gjelder barna til vennene deres tror jeg nok at bjeffingen bare er et signal om at nå er det nok, hun vil være i fred. Der er det viktig at du IKKE korrigerer. Det at en hund knurrer (eller bjeffer) er dens måte å si i fra om at den vil være i fred. Tar vi bort knurringen vil de ikke si i fra, men bite og det ønsker vi jo ikke. Når du ser tegn til at bikkja begynner å få nok, ta den vekk fra situasjonen.
Hunder må læres å omgåes barn akkurat som barm må læres å omgåes hunder. Hos oss har det ikke vært noe problem med barn og hund ennå, men han er ikke mer enn 4 mnd. Hunden min dytter på bleia for å fortelle at det er på tide å skifte. :)
I en flokk er det alfa paret som får valper, men hele flokken hjelper til med oppdragelsen. Og det er stor forskjell på dems måte og vår måte å oppdra de små på. Det er derfor viktig at vi passer på så vi ikke får situasjoner der ungen henger i pelsen og bikkja skal fortelle på sin måte at den ikke vil ha noe av det. Selv en liten uskyldig tann skrapning fra hunden kan gjøre stor skade på barnet.
La aldri barn og hund være alene uten oppsyn.
Tror vel egentlig at du kan ta det helt med ro, når tassen kommer i hus så innordner hundene seg. Kan hende de kan bli stresset hvis det blir mye gråt, noe min hund har blitt, da har jeg lagt henne i buret i bilen hvor hun har fått slappet av litt.
Blei mye dette, blir litt engasjert skjønner du *S* håper det hjalp deg litt da.
Masse lykke til med den lille som kommer. Det er utrolig slitsomt, men masse kos og morro og :)
Hilsen Line :)