HUnder og baby

Nelly

Andre møte med forumet
Hei! Noen med erfaringer på hunder og baby? Vi har to aktive unge brukshunder på 2 år. Vi har venner med barn som de har møtt og omgåttes og den ene er snill som et langt år - om enn litt voldsom (er jo ung) men nummer to som da er min hund synes det er stas å hilse på og er grei - men når det blir for mye mas skal hun irettesette/oppdra. HUn bjeffer og skremmer ungene. Jeg vet ærlig talt ikke helt hvordan ta sånne situasjoner - for blir jeg for sint og "irettesetter" hunden så blir ungene livredde - og det gjør bare vondt værre. Så det jeg mest gjør nå er å være tidlig snar og være på pletten når jeg tror det kan oppstå en situasjon og får rolig avverget det - men er ikke alltid like heldig. Er litt rådløs. HVA når tassen vår popper ut? En ting er baby under kontroll - en annen ting er en som krabber og labber rundt.. OG det er VI som skal oppdra barnet og ikke hunden. SÅ er det noen som har noen råd/tips? Blir det annerledes når det er flokken vår som utvides og ikke et fremmed barn?

Hei!
Har en briard tispe og to katter. Da vi kom hjem fra føden la vi gutten vår på ei dyne på gulvet, bikkja ventet i bilen, tok deretter bikkja inn og lot henne undersøke babyen.
Tror det er veldig viktig at du lar bikkjene også ta del i den lille, ikke få hysterisk anfall om de skulle slikke babyen på hodet :) det er lov å si nei til slikking i ansiktet.
Vi gjorde det samme hos foreldrene mine som har to hunder, den ene av de ei tispe som er utrolig glad i barn og hopper opp på alt av mennesker, men med gutten har hun vært kjempe forsiktig. Tror de skjønner at det er små valper.
Når det gjelder barna til vennene deres tror jeg nok at bjeffingen bare er et signal om at nå er det nok, hun vil være i fred. Der er det viktig at du IKKE korrigerer. Det at en hund knurrer (eller bjeffer) er dens måte å si i fra om at den vil være i fred. Tar vi bort knurringen vil de ikke si i fra, men bite og det ønsker vi jo ikke. Når du ser tegn til at bikkja begynner å få nok, ta den vekk fra situasjonen.
Hunder må læres å omgåes barn akkurat som barm må læres å omgåes hunder. Hos oss har det ikke vært noe problem med barn og hund ennå, men han er ikke mer enn 4 mnd. Hunden min dytter på bleia for å fortelle at det er på tide å skifte. :)
I en flokk er det alfa paret som får valper, men hele flokken hjelper til med oppdragelsen. Og det er stor forskjell på dems måte og vår måte å oppdra de små på. Det er derfor viktig at vi passer på så vi ikke får situasjoner der ungen henger i pelsen og bikkja skal fortelle på sin måte at den ikke vil ha noe av det. Selv en liten uskyldig tann skrapning fra hunden kan gjøre stor skade på barnet.
La aldri barn og hund være alene uten oppsyn.
Tror vel egentlig at du kan ta det helt med ro, når tassen kommer i hus så innordner hundene seg. Kan hende de kan bli stresset hvis det blir mye gråt, noe min hund har blitt, da har jeg lagt henne i buret i bilen hvor hun har fått slappet av litt.

Blei mye dette, blir litt engasjert skjønner du *S* håper det hjalp deg litt da.
Masse lykke til med den lille som kommer. Det er utrolig slitsomt, men masse kos og morro og :)

Hilsen Line :)

Hei ,vi har en Dobbermann hann på 4 1/2 år.Da sønnen vår ble født,tok mannen min med en body hjem fra sykehuset, som han la i sengen til hunden vår.Da kom lukten fra babyen inn i huset.Når vi kom hjem la vi babyen ned, slik at hunden fikk snuse å slikke litt.[:)]Hunden var litt urolig den første dagen p.g.a nye lyder.Men nå er de verdens beste venner[;)]Viktig at hunden ikke blir oversett og bare får kjeft hvis han nærmer seg babyen.Man merker fort om hunden er av den sjalue typen[:@]Veldig viktig at hunden får kos og oppmersomhet som den pleide å gjøre før babyen kom inn i huset.[;)]

Skal få nytt hus i sommer med samboeren, og vi får godt med utemuligheter o.l. så lurer litt på å skaffe hund. Babyen kommer i oktober, og lurer på om det er noen raser som IKKE under noen omstendigheter bør anskaffes med tanke på babyen og slikt? Er det noen allergivennlige raser, da jeg selv er allergisk og barnet kanskje kan bli det? Tips mottas med takk, selv om det ikke heeelt passa inn under babyforumet da [:)]

Hei little silly! Der er veeeeldig veeeeldig mye jobb med en valp! Vi ventet med å planlegge barn til våre var to år og over den værste puberteten. Vet ikke helt om jeg hadde skaffet meg valp nesten samtidig med baby. MEN det finnes to typer raser som ikke utløser allergi sier dem.... Kongepuddel og Riesenschnauser. Riesen er krevende hunder og bør etter min mening bli trent aktivt i bruks. Så om dere skal skaffe hund nå hadde jeg gått for Kongepuddel. Hm... er usikker, men det gjelder kanskje vanlige pudler og?? Burde jo det egentlig.

Nelly

Oj ser at innlegget mitt fra i går ikke kom med. Har hatt litt datatrøbbel. Men takk for fine tilbakemeldinger på baby/hund! Det hjalp en altfor bekymret.
Vi får ta en dag om gangen!! Tror det skal gå bra. Ære være dette forumet altså!!! KJenner ingen med baby/hund...
De to gærningene våre er jo gullbarna og vil fortsatt være det etter at 3mann kommer - de skal få masse oppmerksomhet. Flokken blir jo bare utvidet litt:-)
Var på ultralyd i går - 12 uker i dag og jeg bare gråter og gråter. Har holdt igjen og det merkes nå- første milepæl er over og nå kan jeg virkelig bare glede meg. alt var normalt:-) Sprøtt - inni magen ligger det en liten tass og vifter med armer og bein. ja... så felte man en tåre igjen..

haha. hilsen softy - det blir nok en tårevåt helg:-) herlig:-)

hei. Jeg har en hundevalp på 4 mnd. En cavalier king charles spaniel. Verdens søteste. MEN fy søren så mye jobb. Valper våkner og om natta, de hyler og griner, hopper og rører alt de ikke skal. De tøyer grenser, stikker av, de er klønete og kanskje voldsomme. Så å kombinere det med en baby tror jeg blir slitsomt. Tenkt på det ofte, valpen er jo en baby den og. De skal ha mat 4 ganger om dagen, kos og oppmerksomhet. Tror det kan være lurt å vente til hunden er voksen med å få baby, da er den roligere og har mer kontroll på hva den gjør. Eller få baby først og vente med valp et par år kanskje. Bare min erfaring med en vilter valp. MYE mer jobb enn jeg trodde. Men masse kos og da [:D]

Helt enig med flere andre her.VENT med å skaffe deg hund til etter barnet er født!!!Det er mye jobb med en hund[:-]Prater utifra egen erfaring[;)]

Meldingen var ment til LITTLESILLY og ikke til NELLY.Leste at du allerede har hund.Er ikke så veldig flink med data enda[:D]

Må nok slenge meg på og si meg enig i at det kan være lurt å vente med en hund til etter babyen er kommet! Eller om dere "må" ha en hund så prøve å få en omplasseringshund,som er voksen. Kan nok bli tøft med "to babyer"![8|]
Uansett,lykke til med valget dere tar...

ja er nok enig jeg oxo.....[:)]som star83 sier, at man kan skaffe seg en omplasserings hund viss man MÅ ha hund, jeg skjønner godt hva hun mener med det, men jeg vet ikke om jeg har valgt det med en "ny" baby i huset, man vet jo aldri med hunder som har levd en stund et annet sted heller da.....da er det nesten bedre at de "vokser opp sammen ", jeg vet ikke.man kan jo være heldige med de hundene oxo. vi hadde en valp helt til den mellomste ble allergisk, å det må jeg si var mye jobb med en liten valp. Mye mer enn jeg trodde, men veldig stas når man får det til da.uansett så hadde jeg ikke skaffet meg valp nå når vi venter baby, sier min erfaring meg.[;)]

hehe.. har ikke bare en hund - vi har to. På to år. Vi traff hverandre på valpetrening kjæresten og jeg - så jeg har ikke bare erfaring med at en valp er slitsom - prøv to av samme kjønn - født på samme dag....

Så må bare si det igjen - en påpekte det her også - valper er som babyer.. eller kanskje mer beskrivende..to åringer?? For de har jo fire labber - og de bruker dem:-) de trenger masse stell, de skal bli husrene de tester grenser om og om igjen og ikke minst - de skal lære å fungere i samfunnet. Men sånn for fremtiden - ved valg av rase - gå inn på canis.no og ta hundetesten - artig. Der får man opp noen alternativer som kan passe til det formålet og de ambisjonene man har.

Lykke til uansett hva dere velger:-) Hunder gir ny dimensjon til livet og kan absolutt anbefales:-)

men man skal ut når nordavinden blåser og det regner på tvers også altså...
Og har du baby og en valp samtidig og mannen din er på jobb - må du huske på at valpen skal ut og tisse veeeeldig mange ganger og hva gjør du med babyen da? Skal den være med ut hver gang? Ofte må du bare gripe tak i valpen og løpe ut... jeg ser for meg mye tissing inne altså.. når du ammer feks - kommer du ingen vei...
kos deg heller med babyen i høst og vent med hund til småen er litt større. Nok om det -nå skal jeg ikke mase mere:-)

Morsomt å lese hva dere skriver om barn og hund. Jeg har selv en boxer gutt på 1år snart og til jul får vi vårt føste barn inn i familien vår. Så dette blir moro og jeg tror hunden min kommer til å takle dette kjempe godt, men så klart vi må jo ta like godt vare på hunden da, som vi gjør nå.

Back
Topp