Hunder; lover og regler

Elisabeth1985

Glad i forumet
Naboen her passer i perioder sønnens gule labrador. Når hunden er her så er den ute hele tiden. I sommer hadde de som regel garasjeporten på gløtt så hunden kunne gå inn og ut av garasjen som den ville. Eiendommen har ingen gjerder, og hunden går uten bånd. Naboen er som regel ikke hjemme, så hunden sitter nå der alene da.

Denne hunden er litt skummel, når jeg går med søpla (søppeldunkene står midt mellom tomta vår og naboens) har hunden kommet med ørene bakover og knurret på meg. Jeg tør ikke ta med meg sønnen min ut når denne hunden er her, for jeg er redd den skal angripe ham. Sa ifra om dette i vår når de hadde hunden i 2 uker, og da holdt de den inne i garasjen det siste døgnet den skulle være der.

Men, kan jeg kreve noe? Hunden skremmer ikke bare meg, men postbuden nekter å levere post der når hunden er på besøk.

Og er det virkelig greit at en hund står ute døgnet rundt i 10 kuldegrader og vind/snø i flere dager? Den har ikke noe hus eller noe ute, så den får ikke noe le mot været. Den lille stunden naboen er hjemme så kan hunden være i garasjen, men det er kanskje bare noen timer hver dag.

Så, lover og regler, og hva gjør jeg?

Som sagt hunder som er vant til detr kan faktisk stå ute åre rundt, kjenner flerre som har jakthunder og slikt der hundene står i bingen helle året, de har selvfølgelig et sted å få ly som et hundehus og etc.
Jeg hadde nok tatt en tlf til politiet for en kan jo ikke la en hund stå løs når de ikke er hjemme,jeg ser ikke problemme så legne eieren er i nærhetten men når de ikke er der så blir det et problem

ORIGINAL: bondekone

Som sagt hunder som er vant til detr kan faktisk stå ute åre rundt, kjenner flerre som har jakthunder og slikt der hundene står i bingen helle året, de har selvfølgelig et sted å få ly som et hundehus og etc.
Jeg hadde nok tatt en tlf til politiet for en kan jo ikke la en hund stå løs når de ikke er hjemme,jeg ser ikke problemme så legne eieren er i nærhetten men når de ikke er der så blir det et problem

Jakthunder og hunder i spann er jo greit nok, men en gul labrador?
Det er et problem når naboen er hjemme også, for når han sitter i stua si på andre siden av huset så har han ingen kontroll over en hund som står løs ute.. Jeg tørr ikke engang å gå bort for å snakke med ham, for når jeg nærmer meg så krøker hunden seg sammen og knurrer og bjeffer..

Det er som regel båndtvang de fleste steder, men noen steder er det bare båndtvang om våren og sommeren. Husker ikke nøyaktige dato'r nå. Men hunden skal jo ikke gå rundt ute uten tilsyn, ihvertfall ikke en labrador som er en type hund som har/trenger en leder, å uten denne lederen i nærheten vil hunden kunne bli agresiv og angripe. Labrador og golden er faktisk de hundene som biter mest, nettopp pga dette med ledere. Så hadde jeg vært deg, hadde jeg tatt en telefon til poletiet og forklart situasjonen :-)

Hilsen en som er oppvokst med labrador :-)

Du kan ta kontakt med politiet og/eller mattilsynet. Selv om det kanskje ikke er båndtvang der du bor nå, så skal ikke en hund gå løs uten tilsyn. Dette kan være en sak for politiet.

Du finner en del info her: http://www.lovdata.no/all/hl-20030704-074.html

Samtidig skal en hund som står ute, ha mulighet for ly. Dette kan være en sak for mattilsynet.

Og her: http://www.mattilsynet.no/regelverk/veiledere/dyrevern/retningslinjer_for_hold_av_hund_utend_rs_17439

Håper du gjør noe med saken, både for deres og hundens skyld.

En hund som bor ute SKAL ha ly, så ring politiet eller mattilsynet. Båndtvang er det vel også dersom hunden utgjør en fare for andre.

Back
Topp