Hunder i vannet på offentlige badestrender..

Rita Lind

Elsker forumet
Har bitt meg merke til at det i år er hunder i vannet også på dagtid, når det er fullt av barn og voksne. Noen er i bånd mens andre løper fritt sammen med eiere. Er herlig å se gleden hos hundene men selv så føler jeg litt sånn "vet-ikke-om-jeg-liker-det".. Har kanskje med at jeg aldri har sett hunder på "vår" strand før og at det nå i år er mange hunder der. Litt sånn at har én hatt med seg hund - så har alle som har hund tatt med seg sin de andre dagene.. 

Har ikke noe imot hunder men synes det blir litt for mye med så mange hunder på en ellers så liten strand. 

Hva synes dere?

jeg kunne aldri ha tatt med meg hundene mine på en strand hvor det var fullt av folk. sånt kan jeg gjøre på kveldene når det ikke er noen andre der.

Vi har hatt me oss hunden vår vi, men hun er ganske liten og er i bånd hele tiden. Svømmer litt, så opp igjen. Vi er heller ikke oppi alle folkene, men trekker oss litt unna, de blir jo så varme og så utrolig glade når de får hoppe i det kjølige vannet emoticon
Men jeg skjønner at du reagerer på det når det blir en hel haug med (store?) hunder sammen med barn på en liten strand, spesielt om noen er løse, det er jo faktisk ikke lov 

Vi har hatt med oss to hunder på stranda en gang (for noen år siden) Men jeg synes det var mer mas enn kos. De skal jo helst ligge i skyggen, men det er jo ikke noe gøy for oss tobeinte ;)

Hadde nok selv reagert om det var veldig mange store (løse) hunder på en strand som jeg hadde med dattera mi

Det har jeg aldri tenkt over egentlig. Det er jo litt sånn at skitt i havet ikke spiller så stor rolle. Ungene (og voksne) tisser jo naturlig på samme badeplassene i havet. Uten bånd er uakseptabelt, for båndtvang gjelder over alt, og i ALLE fall på steder med mye folk! Spiller ingen rolle hvor lydig hunden er, det har med respekt for lover og ikke minst dem som er redd for hunder å gjøre. Jeg kunne fint tatt med hunden på badeplass hvis den ikke gikk for tett på barn. Tror det har litt med størrelsen å gjøre egentlig. I dag har hunden vår vært med på stranden, men da var dan bundet til en stolpe og vi satt ved siden av. Det var en liten vik med masse unger, og da tar jeg ikke med hunden. På Jæren der det er kilometervis med strand og fem mennesker, har jeg ikke noe problem med å ta hunden ut i vannet. 

Konklusjonen min blir egentlig at hensynet til de andre på stranden kommer først. Dersom vi ikke er i veien, tar jeg med hunden uti.

Vi har bada hver dag i det siste, og har hatt med Laban.
Han ELSKER å svømme, og svømmer nesten mer enn oss!!:P
Deilige huden!!:D
Men vi er på en plass hvor vi er helt aleine.
De strendene som er veldig populære her jeg bor, er det forbudt å ha med hunder.

Jeg bryr meg ikke om det er hunder på stranda, så lenge de er i bånd og ikke bader oppå alle andre liksom. Selv tar jeg ikke med hundene på stranda når vi skal kose oss. Tar de heller mes tidlig om morgenen eller på kvelden for at de skal få kose seg i vannet :) Blir mer mas enn kos når de er med og det er mye mennesker rundt synes jeg.

størrelsen på hunden har ingenting å si! Selv om de store hundene ikke er like søte å små, så er det som regel de som  er flinkest med barn osv..
Men, mener at folk som tar med seg hundene på strendene bør sette seg litt i "utkanten" av stranden, det finnes folk med allergi, så å sette seg midt oppi det hele er mangel på respekt. Og spesielt visst hunden er løs. Noen hunder er superlydige, men en skal aldri stole så mye på en hund, spesielt ikke rundt barn.
Så for all del, ta med hunden på stranden, men vis respekt og ha den i bånd.

Vel... For meg blir det litt det samme som å sette seg midt oppi mellom folk og røyke da... Mener man skal vise hensyn uansett jeg, hva man tar seg til.. Helt greit å røyke om man går litt unna, helt greit å ta med hunden om den ikke løper løs og bæsjer blant folk.. (Og for all del: plukk opp!) Noen er redde, noen er allergiske, så man kan vise hensyn syns jeg. Og ja, vi har en stor hund som har fått bli med i blant, men han er alltid i bånd.. og hehe, selv er jeg dessverre kjempeallergisk og burde ikke hatt hund, så det så.. Og jeg har en liten gutt, og ville aldri la han heller løpe rundt og plage folk, løpe over håndkleene deres og sparke sand i maten deres, så der er jo endel foreldre som også har en jobb å gjøre.. ;) 

Så for meg blir rett og slett hovedsaken at det er likt for alle: Vis hensyn..

Som ikke hundeeier må jeg si at jeg synes det er litt vanskelig innimellom når mange har med seg hunder på små strender.. Jeg synes det er fint og koselig med hund, men jeg er litt redd. Og når mange hundeeiere plasserer seg slik at man må gå helt ved siden av de får å komme til hoppe plass fra fjell f.eks så synes jeg det er meget ubehagelig.. For de er store og jeg vet ikke om de plutselig vil reagerere på min energi ( som kan være litt ustabil), og dermed kvier jeg meg.  Da synes jeg ikke folk viser hensyn.. Og jeg er voksen og skeptisk, sikkert værre dersom man da er barn og redd.. :(

Her forrige dagen var det også noen som hadde med seg hund på denne stranden, og får å finne skygge sto de ved overgang fjell og strand. Men for å komme til stranden måtte man jo passere de. Dette var en hund i følge med barn , så synliggjorde at den var " trygg" og rolig slik... men dengang ei.. Det var ei jente som gikk forbi, og da glefset edn jammen etter henne.. :( Da ble den fjernet fra stranden ( sikkert opp i varm bil?) .. Så de reagerte jo fint sånn sett.. Men dagen etter var den jo på stranden igjen.............

Jeg synes ikke det er så koselig med hund på strand i alle tilfeller gitt....

hadde finni meg en annen strand om det kom noen med hund. syns det er ekkelt å bade sammen med hunderemoticon

Vår hund er en såkalt liten rase og de er spesielt godt egnet som familiehunder :) Så du finner nok små raser som er flinke med barn også, vår er bare valp men har vært sammen med masse barn og de koser seg som bare det. 

Synes forsåvidt også det blir litt feil om vi skal bi forvist til ytterkanten av stranda bare for vi har med hunden, vi setter oss heller et sted hvor det er mindre folk. Men som flere sier her, vi går sjelden på stranda med hunden for å være over lengre tid, for å sole oss og bade osv. 
Hunder SKAL være i bånd, er dem løse, FY, båndtvang i Norge!!

Jeg hadde sagt i fra om det var løse hunder i vannet der masse barn badet. Spesielt om jeg hadde mitt barn i vannet der, det hadde jeg syntes vært ordentlig ille.
Uansett om eieren påstår at hunden er så snill, så stoler ikke jeg på det, for det tror vel alle om egne hunder.

Hadde heller ikke likt å bade der det var hunder i vannet, men hadde ikke sagt noe hvis de var i bånd, bare flyttet oss litt unna. Syns det er ekkelt å bli sprutet på av våte hunder.

Back
Topp