Hundehviskeren

HønseLovisa

Forumet er livet
jentene i juni13
Duu.. hvordan får jeg hunden til å slutte å gjø på alt og alle? Og gå pent i band? Er ofte alene hjemme med hunden ute, har ikke alltid mulighet til å slippe alt for å gå ut og kjefte når han gjør.. (ok, har lyst til å selge han men sambo nekter)

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Gjø, vil det si bjeffe?:P
I såfall er det eneste som har funka her er miljøtreninger med den lokale hundeklubben. Eller bruke ei spruteflaske med vann å sprute hver gang den bjeffer, men da må man jo være i nærheten mye av tida..

Gå pent i bånd å er jo trening. Vet ikke Åssen rase dere har. Men finnes jo forskjellige "gå-pent" bånd, kan være verdt å prøve. Er jo umulig å gå tur med en hund som bare drar, det blir slitsomt i lengden. Kan funke med strupebånd? Halvstrup kan være nok kanskje?:)

Sliter med det samme her :/ men hun bjeffer inne å når det kommer folk, utrolig irriterende og har lyst og gi hun til fretex til tider, blir forbannet å nå når lille er født.
Hun er heldigvis flink til og gå pent, etter en stund. Var litt slit for og få det til, men det gikk til slutt :)
Men tips til og få slutt på bjeffing tas i mot!

Spruter vann på han så ofte jeg får til, men kan jo ikke slenge fra meg babyen og løpe ut hver gang.. :-) har en jämthund. Han blir ikke trent, går veldig lite tur med han.. Svigermor har kjøpt et halsbånd som skal få han til å slutte og trekke, men av en eller annen grunn skal det henge hos henne og da blir det ikke brukt.. (og hvorfor kjøpe enda ett når det fins ett på gården - sitat svigermor.. )

Ignorer uønsket adferd. Beste tipset i boka! Tren med å la folk gå forbi, og gjerne bli stående til bikkja ikke gidder å bjeffe mer. Når hunden roer seg eller setter seg/går avgårde så kan vedkommende også gå. Da vinner du; )

Gå pent i bånd; snu og gå motsatt vei hvert gang hunden trekker deg av gårde. La den rase fra seg først, la den søke godbiter eller gå spor, så den ikke er på høygir når du skal trene. .
Lykke til; )

-=[herq]=-

Om den bjeffer mye etter ringeklokka, så kan du prøve dette: En hund forventer at det kommer noen igjennom den døra når det ringer. Kjøp inn en ringeklokke som er trådløs, og ring med den en gang i blant iløpet av dagen. Når dere "ringer på døra" så ber dere hunden ligge på plassen sin. Øv på det helt til det sitter og hunden slutter å bjeffe. :) Og når hunden bjeffer etter folk eller andre ting, så kan du stoppe og be om å få oppmerksomheten. Ikke gå videre før hunden har oppmerksomheten på deg. Det funket hos oss iallefall. Det med å gå pent i bånd er en treningssak. Øv på kommandoene "på plass" og "gå fot". Når hunden forlater plassen sin så stopper du og ber hunden gå på plassen sin. Gjør det til det sitter inn. Dette er metoder jeg har brukt på 7 hunder jeg har trent hittil. :) Lykke til!

Spruter vann på han så ofte jeg får til, men kan jo ikke slenge fra meg babyen og løpe ut hver gang.. :) har en jämthund. Han blir ikke trent, går veldig lite tur med han.. Svigermor har kjøpt et halsbånd som skal få han til å slutte og trekke, men av en eller annen grunn skal det henge hos henne og da blir det ikke brukt.. (og hvorfor kjøpe enda ett når det fins ett på gården - sitat svigermor.. )

skjønner det er plagsomt :/ men det at du skriver at han ikke blir trent og lite turer på hunden, ja der ligger problemet... Dette er en rase som krever MYE fra eier, både med turer og hjernetrim. Man kan dessverre ikke forvente at hunden skal slutte å gjø bare ved å sprute Vann på den. Eneste løsning som jeg ser det er å begynne å gå lange turer og stimulere hjernen med diverse lek. Men nå som du har baby å passe på, så må du nesten forlange at sambo gjør det, og det er vel han som vil ha hunden eller?

skjønner det er plagsomt :/ men det at du skriver at han ikke blir trent og lite turer på hunden, ja der ligger problemet... Dette er en rase som krever MYE fra eier, både med turer og hjernetrim. Man kan dessverre ikke forvente at hunden skal slutte å gjø bare ved å sprute Vann på den. Eneste løsning som jeg ser det er å begynne å gå lange turer og stimulere hjernen med diverse lek. Men nå som du har baby å passe på, så må du nesten forlange at sambo gjør det, og det er vel han som vil ha hunden eller?
Enig med polarbear her. Det å ignorere uønsket adferd fungerer på 80% av hunderasene, men ikke på alle og en hund som denne trenger å brukes ihvertfall bruke kroppen sin. Når hundene blir frustrert av for lite trim så sier de det gjennom å bjeffe og i verste fall med å begynne å ødelegge ting. Denne hunden trenger lange turer med sykkel/løping/rollerblades/sparkesykkel og bruke hjernen på eventuelt sporøvelser. Hvis ikke samboer vil ta seg av den treningen når dere har liten baby så må hunden omplasseres til noen som har mulighet til å gi den utfordringer, og hvis han absolutt vil ha hund så er det lurt å satse på en mindre rase/selskapshund. Jeg har selv 2 hunder og baby, den ene hunden krever lite, hun er veldig bedaglig, men hvis jeg tar henne med på trening så er hun gladelig med på det og den andre hunden treninger daglig aktivisering hvor han får brukt hjernen ellers begynner han å bjeffe mye. Samboeren din må ihvertfall ta ansvar her!

Enig med polarbear her. Det å ignorere uønsket adferd fungerer på 80% av hunderasene, men ikke på alle og en hund som denne trenger å brukes ihvertfall bruke kroppen sin. Når hundene blir frustrert av for lite trim så sier de det gjennom å bjeffe og i verste fall med å begynne å ødelegge ting. Denne hunden trenger lange turer med sykkel/løping/rollerblades/sparkesykkel og bruke hjernen på eventuelt sporøvelser. Hvis ikke samboer vil ta seg av den treningen når dere har liten baby så må hunden omplasseres til noen som har mulighet til å gi den utfordringer, og hvis han absolutt vil ha hund så er det lurt å satse på en mindre rase/selskapshund. Jeg har selv 2 hunder og baby, den ene hunden krever lite, hun er veldig bedaglig, men hvis jeg tar henne med på trening så er hun gladelig med på det og den andre hunden treninger daglig aktivisering hvor han får brukt hjernen ellers begynner han å bjeffe mye. Samboeren din må ihvertfall ta ansvar her!
Akkurat det jeg har prøvd å si til sambo.. men han vil ha hunden, skal ha han med på elgjakt osv, men hva med resten av året?? Bah.. Skulle ønske jeg kunne omplassert hunden uten å spørre sambo først..

Akkurat det jeg har prøvd å si til sambo.. men han vil ha hunden, skal ha han med på elgjakt osv, men hva med resten av året?? Bah.. Skulle ønske jeg kunne omplassert hunden uten å spørre sambo først..

Da kunne han funnet et hjem til den på sommerhalvåret, det er mange mennesker som vil ha en turkamerat på sommeren :) men det beste hadde vært å bare omplassere helt, kan jo hende det er noen i området ditt som vil ha en hund, men er klar for å låne den ut til samboeren din når han skal på jakt?! Det er mange muligheter her, men mannfolk er ikke lett å overtale til å se en bedre løsning dessverre.

Back
Topp