Hundefolk, foring av bikkja!

gutt09jente11

Forumet er livet
Vi har en liten BorderCollie mix, ca 16 kg. Aktiv og flott hund, meget sprek! Får også mye trim, løs sammen med en annen hund på tur flere ganger i uka. :)

Fikk Royal Canin valpefor frem til 12 mndr, deretter Royal Canin adult for mellomstore hunder.
Slank hund, så måtte ha en del for for å holde vekten, vi ble nå nylig tipset om et for med mye mer fett i fra royal canin, var vel beregnet til aktive jakthunder. Vi spurte om råd og veiledning ettersom hunden ble ganske tynn nå i høst pga. mye aktivitet. Følte ikke hun holdt vekten med vanlig adult for.

MEN NÅ :P Har hun jo lagt på seg mye på kort tid :P hehe, og må derfor få mindre porsjoner for å holde vekta :P

Hva er best? Små porsjoner av fett for, eller store porsjoner av vanlig voksen for??? :P

Pelsen har jo blitt helt fantastisk med det nye fete foret og hunden er flott, men ser hun legger på seg fort og mye, så får en liten skål pr.dag.

Håper noen har litt peiling :P

Hunden er ekstremt matglad, uansett om hun får lite eller mye :P maser ikke de dagene hun får mindre mat nå som hun har fått fetere for, overlykkelig for foret som hun får på morgenen, og sluker det i seg (det gjorde hun også når hun fikk større porsjoner 2 ganger pr.dag, ALLTID vært over middels matglad) :P Får kun tørrfor.

Hvis den taper seg i pelskvalitet på vanlig fôr hadde jeg brukt det fete fôret og heller spedd på med grønnsaker for at den ikke skal gå sulten.

Det er litt individuelt. Min gamle hund var også veldig slank (jeg syntes han var alt for tynn) men jeg fikk han ikke opp i vekt. Han var følsom i magen, og gikk da på et godt for med lam og ris som han holdt ganske godt på. Så skiftet vi til Norwegian Polar, som et et for som må holdes i fryseren. Ikke rått, men ikke tørrfor. Hunden la endelig på seg og ble kjempefin i pelsen og. Men jeg har også sett en hund som måtte fores på Frolic. Det er for mange fyfy, ikke det sunneste. Brukes ofte som godbiter. Men det var alt den hunden tålte.
Så velg det fores din hund fungerer best på mtp pels og avføring mm.

Om pelskvalitet, avføring og generell helse er bedre på det fete foret så hadde jeg nok satset på det. Kan jo ta det opp med dyrlegen din?

Lite og det fete foret. :)

Sendte innlegget ditt til en venninne av meg som er dyrepleier og har jobbet mange år i royal canin. Jeg skrev til henne at jeg hadde fått et spørsmål som hun mulig kunne svare bedre på og dette er svaret jeg fikk:

Vanskelig å si hva som er "best", men tenker at jeg ville valgt det foret som pelsen er best på, og som hunden ikke blir tynn av uten å gi store porsjoner. Selvfølgelig krever det mer av eier som må "passe" mer på så hunden ikke legger på seg for mye, men ettersom hunden heller ikke "maser" mer om mat med mindre mengde mat, ville jeg gått for mindre, men fetere for. Mulig også bedre for mage-/tarmsystemet å ikke måtte "jobbe" med så mye mat også:)

Sendte innlegget ditt til en venninne av meg som er dyrepleier og har jobbet mange år i royal canin. Jeg skrev til henne at jeg hadde fått et spørsmål som hun mulig kunne svare bedre på og dette er svaret jeg fikk:

Vanskelig å si hva som er "best", men tenker at jeg ville valgt det foret som pelsen er best på, og som hunden ikke blir tynn av uten å gi store porsjoner. Selvfølgelig krever det mer av eier som må "passe" mer på så hunden ikke legger på seg for mye, men ettersom hunden heller ikke "maser" mer om mat med mindre mengde mat, ville jeg gått for mindre, men fetere for. Mulig også bedre for mage-/tarmsystemet å ikke måtte "jobbe" med så mye mat også:)

Takk for svar. :) Snakket også med veterinær i dag, og hun gikk også for det fete foret. :) Så da gjør vi det, og ser hvordan det går :) Var jo fin hund på det andre også, men var tynn, og måtte få mye mat for å opprettholde vekt.

Back
Topp