Hundefødsel

bcv

Elsker forumet
Noen som har vært med på det? Tispa vår skal ha kull nå og jeg er ganske nervøs nå som det bare er 11 dager til termin! 
Noen tips? Leser selvfølgelig på nett og i bøker, men alltid godt med noen erfarne råd. 

Hei :) Jeg har hatt kull selv så spør hav du lurer på :) Åssen hund har du forresten? :)

Har vært med på hundefødsel hvor det kom tre valper. Dette var dansk-svensk gårdshund.. Synes alt gikk veldig fint, når dem kom ut passet jeg på å få slimposen vekk fra snute og munn. Den ene måtte få hjelp til å komme ut, og da måtte jeg "dreie" valpen og plutselig kom hun ut.. Dette var min første hundefødsel så jeg er ikke veldig erfaren ;)

Flinke mamman emoticon

LittleMonkey skrev:
Har vært med på hundefødsel hvor det kom tre valper. Dette var dansk-svensk gårdshund.. Synes alt gikk veldig fint, når dem kom ut passet jeg på å få slimposen vekk fra snute og munn. Den ene måtte få hjelp til å komme ut, og da måtte jeg "dreie" valpen og plutselig kom hun ut.. Dette var min første hundefødsel så jeg er ikke veldig erfaren ;)

Flinke mamman emoticon

emoticon

Jeg lurer på det meste egentlig :) Vi har staffordshire bullterrier. Hun har termin 17.mai, men de sier ofte at det første kullet kommer tidligere? Hun får et par turer til dagen, ellers sover hun for det meste. Hadde dere noe utstyr klart? Bet moren av navlesnoren selv? Har hørt at de ikke skal spise mer enn 2-3 morkaker også, stemmer det? Pga det er sterkt for magen. Hvor lang tid tar det per valp? 

bcv skrev:
Jeg lurer på det meste egentlig :) Vi har staffordshire bullterrier. Hun har termin 17.mai, men de sier ofte at det første kullet kommer tidligere? Hun får et par turer til dagen, ellers sover hun for det meste. Hadde dere noe utstyr klart? Bet moren av navlesnoren selv? Har hørt at de ikke skal spise mer enn 2-3 morkaker også, stemmer det? Pga det er sterkt for magen. Hvor lang tid tar det per valp? 

Du merker fort når hun begynner da styre, da puster og peser hun veldig mye, vil helst ligge, så da burde du ta hun med på det rommet hun skal føde valpene og ha klar valpekasse! :) Hunder pleier som oftest og føde på natta, og da er det stille og rolig i huset!

Jeg har jordmor saks da sånn som du klemmer på navlestrengen, men det trenger du evt ikke! Men du burde hjelpe henne og ta av fosterposen! Vi klipper navlestrengen for de, og hvis du gjør det så husk og spar ca 1.5 til 2 cm på den, på apoteker kan du kjøpe sånn klemme til og klemme på navlestrengene hvis de skulle blø litt.

De trenger ikke og spise flere enn 2 morkaker, det er ikke alle morkakene som kommer ut, så følg litt med på det! Min fikk infeksjon i en morkake som ikke var kommet ut! Men det skjer ikke ofte :)

Jeg har selv hatt flere kull på hund og hvert med på alle fødselene.Både hund, ilder og rotter.

Det er utrolig spennende å få ta del i det:)

Tispa mi bet av navlesnora på de fleste valpene, men det har hendt at jeg har måtte klippe fordi hu spiser morkaka og ungen hang og dingla og snora var tykk.

Ha en ren saks og eventuelt klipp et stykke ut ifra valpen.

Holder med 1-2 morkaker, de kan bli litt dårlig i magen av for mye. Og det er nok til å få igang melka. Bare pass på å se at det kommer like mange som valper og kjenn godt etter om det er noen igjen i magen, blir det noe igjen kan det bli infeksjon.Som oftest går det bra og det er utrolig hva naturen får til:)

ser at du allerde har fått noen gode tips;)

Lykke til med 17 mai valper. Første kullet har kommet som regel 3 dager før her. Hos mamma har det kommet nesten 10 dager før, det er noe mye synes jeg.

Signerer det over her.

Det med hvor lang tid det tar med hver valp er veldig individuelt.. Men en liten tommelfinger regel; Har tispa ligget med rier i over 3 timer uten at det er kommet noe valp, kontakt en vetrinær!!

Back
Topp