Hundeeiere! Hvordan ser dagen til hundene deres ut?

Oppdrag Nemo

Gift med forumet
Jeg har så dårlig samvittighet, og føler jeg aldri får gitt hunden min nok. Han gir overhodet ingen tegn på manglende mosjon eller stimulering, men jeg skulle ønske jeg kunne gitt han mer.

Vi går 20 minutter tur kl. 06:30 (08:00 tirsdag og fredag) før jeg drar på skolen.
Varierer når jeg er hjemme, men alt fra 13:00 til 16:00.
Det første jeg da gjør er å ta han med i skogen. Der løper han alltid løs, og vi går da alt fra 50 min - 1 1/2 time. På de turene hender det vi leker gjemsel, leter etter godbiter osv.
Prøver også å få til 20 minutters tur om kvelden før vi legger oss, men tiden blir noen ganger for knapp.
(Han har bånd i hagen, så han får gå ut akkurat når han vil.)

Hvordan ser dagen deres ut?
Noen tips til aktiviteter som gir mye trening, men ikke tar altfor lang tid? [:)]

Min kjære jobber i nordsjøen,og er 4 uker på og 4 uker av[:)]Så de ukene han er hjemme,så er bikkja stort sett aldri alene (kun noen timer nå og da,hvis vi skal noe[:D])

Når jeg er alene så ser dagen slik ut:
Vi går tur i ca 20 minutter om morningen.
Hun er alene fra kvart på åtte til alt i fra 12-16. Det spørs litt på hvordan skoledagen min ser ut!
16.30 så går vi tur i minst 1 time!
Leker på kvelden
Og går en liten luftetur før vi legger oss.
I helgene så er hun sjelden alene,da koser vi oss,går lange turer,leker osv[:)]Tar hun med på besøk til folk hvis det lar seg gjøre!

Aktiviteter:
-Kaster pinne eller ball ute hvis vi finner en plass der hun kan slippes løs.
-Leker gjemsel inne. Feks at hun og mannen venter på soverommet mens jeg gjemmer meg[8D]Veeeldig artig for både hund og eier.
-Trener forskjellige triks og lydighet
-Leker med bamsen hennes
-Gjemmer godbiter inne
-osv
Her er hunden med på alle hverdagsaktiviteter,bortsett i fra når jeg er på skolen osv[:)]

Bor på gård, så hunden lufter seg selv, hvis vi ikke går tur.

o6.30-07.00 blir ho sluppet inn i huset for å spise (har en husky som bor ute) etter mat sover ho ett par timer i buret inne.
En plass mellom kl 09 og 10 går vi ut på tur, som vanligst opp på fjellet og nyter utsikten over stedet vi bor på :)
hjemme rundt kl 12.
Står ute til rundt 16-17. da går vi enten ett par timer langs veien eller en time "styrketrening" (trekker bildekk) opp en bakke til toppen av et annet fjell.
Hjemme i 19-tiden..inn å spise, og så ut.
Legger ut på en liten times løpetur i 21-21.30 tiden. inn å kose litt før ho blir satt ut for natta.

Men..vi legger også opp til en del fjell turer med barna, da er det ikke alltid at vi følger "timeplanen" vår. Eldste har også ofte hunden med på xtra løpeturer.

Vi har valgt en utehund. familien vår er mye ute sammen med hunden som står ute store deler av døgnet.

Nå kom snøen, Det vil da si at hunden liker seg best forran peisen! :)
hun NEKTER gå utenfor døren, og er hun nødt så står hun på to ben, tisser og driter i kryss og løper rett inn igjen. varmesøkende hund med minimalt pels!

Men når det er litt varmere i luften, så er det en god tur om morgenen, 20 min, kommer ann på hva man rekker (nå går jeg jo hjemme).. En tur i parken med andre hunder på dagen og en tur i nærområdet/skogen baki her på kveldstid (evt også litt ute i bånd/hundegården)..

[8D][:D]
Jeg står opp ca 08.00 sammen med minstemann. Bikkja står opp når han hører at vi tar på yttertøyet... Kommer trøtt og blid ned trappa. (Eldstemann går på skolen 07.45 - og ser ikke bikkja om morgenen...)
Så går vi til barnehagen 2,5 km til - og 3km hjem.Tar en drøy time den turen. Kommer hjem,boff spiser frokost,boff går å legger seg på et utvalgt favorittsted,sover til klokka er ca 13.30. Da vet hans indre ur at det er på tide å kle på seg for å hente i barnehagen.
En 1,5 times tid etter er vi hjemme - ca 15.00. Da skal han kose med minsten,de skal se på tv sammen mens jeg lager mat. Eldstemann kommer hjem fra skolen 16.00,og da spiser vi alle sammen.(Boffen spiser seff. sin mat da på kjøkkengulvet.) Så går boff å legger seg for en middagshvil ,før han "Hvalper til" ved 18.00 tiden. Da er det leketid[:D]. Tyggebein som spretter veggimellom,baller som flakser og diverse graving i pledd ol. for å se hva som skjer...
Så sover boff til ca 21.00 ,hvor eldstemann tar ham ut på en kveldstur på ca 1 time. Kommer hjem, går opp å legger seg i sengen sin ,for da er det NATT![;)]
Vi har hage,så han får jo være ute så mye han vil - eller inne om han heller vil det. Dagen var faktisk ganske lik da han var ung ,nå er han jo en gammel gutt[:(]. Jeg er hjemmeværende og vandt til å ha med boffen hvor jeg enn skal. Men om han må er han uten problemer hjemme alene i 6-8 timer - det er bare jeg som ikke takler det... Han er gullungen min ,og min desiderte favoritt blandt barna våre!
Ingen trassing,alltid blid og positiv ,ingen "NEI" vil ikke.....

Før drev vi litt med sporsøk med ham,og syklet sammen med ham og trente på lydighet titt og ofte for morro skyld.. Nå bare "er" han her.. Vi gjør alt vi kan for å holde ham frisk og lykkelig - og foreløbig har han det bra tror jeg[:)]

Her kan jeg sllippe hunden ut alene. God plass[:)] Så hun løper rundt å koser seg. Det blir noen turer inne i mellom, men ikke alltid hver dag. Hun elsker at vi kaster ball eller pinne[:)]

her får min 2-3 timers tur hver dag. Den ene turen er en skikkelig trimme tur som samboeren tar seg av, så den er tung[:)]

Dere som har hundegård: tror dere at hunden ikke trenger tur? Hunden din trenger fremdeles den turen de skal ha, selvom de er i hundegård....hundegård = ikke tur, ikke trim.

Ukedager
07.00- Valpen slippes ut i 10 minutter for å gjøre fra seg i hagen, kommer inn igjen og legger seg.
11.30- Vi står opp, valpen slippes ut igjen mens jeg lager frokost til dem, eldste hunden har enda ikke beveget seg ut av soverommet (Nei hun er ikke gammel engang, 2 år... B dyret mitt det.)
12.30- Går ut med hundene på ca 45 mins tur der de løper løse hele tiden på jorder, kaster pinner og ball og leker.
13.00- De ligger på senga i soverommet/stuen mens jeg sitter på dataen eller ser på tv. Eventuelt, hvis jeg tar en tur inn til byen pleier jeg å ta en av dem med meg.
17.00 (Tre ganger i uken) - Ny tur på jorde, pleier å variere litt hvor langt vi går etter hvor mye strøm jeg har på ipod'en:p men må være tilbake til kvart på seks
18.00 (Tre ganger i uken, samme tre kvelder i uken) hundetrening
De to andre dagene går vi som regel i skogen, eller på hundetreff med andre hundevenner :)
Eldste hunden går som regel ut en siste gang rundt klokken 21, og yngste valpen går jeg ut med en gang til før jeg legger meg.

Helgene blir som regel brukt på hundeutstillinger/kurs

Her har vi flere hunder, så de har selskap i hverandre med å rase og herje.
Også går de løs året rundt, bare å slippe dem ut døra å la de være ute så lenge de vil. de storkoser seg i allefall.

Blir mindre turgåing i skogen nå som jeg er høygravid, men vi bruker å gå en del også. viktig at de får brukt sansene sine på noe nytt også.

De sover til 10-11 før de vil ut. så vi stresser ikke om morran.
Nå som det er kaldt ute trives de best forran peisen.
Om sommern bor de mer eller mindre ute.

Har ikke dårlig samvittighet, de får jo være med på det meste uansett.[:)]

ORIGINAL: tindra

o6.30-07.00 blir ho sluppet inn i huset for å spise (har en husky som bor ute) etter mat sover ho ett par timer i buret inne.
En plass mellom kl 09 og 10 går vi ut på tur, som vanligst opp på fjellet og nyter utsikten over stedet vi bor på :)
hjemme rundt kl 12.
Står ute til rundt 16-17. da går vi enten ett par timer langs veien eller en time "styrketrening" (trekker bildekk) opp en bakke til toppen av et annet fjell.
Hjemme i 19-tiden..inn å spise, og så ut.
Legger ut på en liten times løpetur i 21-21.30 tiden. inn å kose litt før ho blir satt ut for natta.

Men..vi legger også opp til en del fjell turer med barna, da er det ikke alltid at vi følger "timeplanen" vår. Eldste har også ofte hunden med på xtra løpeturer.

Vi har valgt en utehund. familien vår er mye ute sammen med hunden som står ute store deler av døgnet.

For en heldig hund! [:D]

Men det tror jeg ikke jeg har tid til før jeg er pensjonist [:-]

Er ikke flinke nok til og gå tur hver dag, men de får løpe fritt i hagen maaange ganger til dagen[:)] Er hjemmeværende (pga angst) så de er aldri alene eller i bur, utenom når vi er ute på en handletur o.l Mini voffsen (dvergpincher blanding med tynn pels) vår hater kulde så hun løper kjapt ut og gjør det hun skal og løper rimlig kjapt inn igjen[:D] Men hun andre får løpe, snuse og styre på litt mens jeg røyker[8D] Blit luftet fast annenhver time[:)] De starte dagen med lufting kl 07.00..  Også er det mye lek inne da.. Kasting av ball,kong og masse kos[:D] Er så bortskjemte atte[>:]  

så flinke folk er til å stelle dyrene... får mest dårlig samvittighet her..

har ei schæfer tispe,som for det meste er ute..
slipper henne ut om morgenen slik at hun kan tisse, mens jeg er på badet, så drar vi på jobb sammen, der har hun egen seng, og storkoser seg.
hun er alltid med om jeg skal på besøk eller gjøre andre ærener.

når vi kommer hjem er det mye lek om morro, samt en tur.
hun er ute resten av dagen til vi skal legge oss. nå som snøen er kommet, leker hun og katten vår i snøen hele dagen, men hvis katten er inne, tar hun seg gjerne en tur til nabohundene.. vi bor lanlig til, så hun ordner det meste av dagen selv ute...[:D]

Jeg har to italienske mynder.
Jeg har stoooor hage med mye traer og spennende stier, gjerdet inn med 2 meter gjerde pluss hekk, der er de ute naar de vil. De har sofaer ute hvis de vil sole seg. Naar det er kaldt vil de ikke ut, da gaar de paa innedo, det velger de selv.
Vi staar opp sammen, eldste hunden liker sove lenge saa han faar bli i senga en stund lengre, han bare gaar ut tisser foerst. Yngste hunden synes det er kaldt om morgnen saa hun gaar paa innedoen og er med meg resten av dagen ( jeg er alltid hjemme).

Noen ganger trener vi agility, hvis det er kaldt trener vi triks inne. De ligger stort sett i sofaen under pelspledd soml er deres eller foran ovnen i en kurv.
Om kvelden legger de seg med oss, de sover under dyna. I helgene gaar vi tur alle sammen i naturreservatet men i ukedagene er de bare i hagen selv som de vil. Skal begynne med lurecoursing med de til vaaren for de vil ikke ut om vinteren.

Legge til at hjernetrim er like godt som annen trim [:)] Synes det er goy ta iq test paa de som man finner paa nett, eller bare gjemme godbiter og la de lete de opp, det er konkurranse mellom de her de har blitt veldig flinke til aa lete. Triks trening er ogsaa fin mentalitets trening og de blir slitne.

Jeg tror ikke at hundegården skal erstatte tur, nei, men den er grei å ha likevel...

Her blir det langtur på 2 timer 3 dager i uka (+helgene da)..
Ellers er det å kaste ball/pinne og herje vilt rundt i hagen og en kortere tur i løpet av dagen..
Det hender også at sambo tar henne med på jobb og da får hun løpe så mye hun vil rundt i grustaket. De pleier å leke "førstemann" opp på de høye haugene med sand/grus.. Det elsker hun[:D] Også prøver vi å blande litt lydighetstrening inn i dette da, men vi skulle nok gjort det litt mer..

Jeg har sikkelig dårlig samvitighet, hun får ikke nok oppmerksomhet etter vi fikk datteren vår.

Hun får en 45 min tur ca 0630, fra ca 0730 er hun hjemme alene til jeg kommer hjem fra jobb kl 1545, om ikke pappa kommer ved 1300 tiden og lufter henne, han pleier stortsett å gjøre det om han har tid. når jeg kommer hjem fra jobb henter jeg henne og går til barnehagen å henter datteren vår,så går vi en tur på mellom 45min til 1 1/2 time, når vi kommer hjem får hun mat, så går vi en kveldstur med henne på sånn ca 20-30 min.

ORIGINAL: AB

Her kan jeg sllippe hunden ut alene. God plass[:)] Så hun løper rundt å koser seg. Det blir noen turer inne i mellom, men ikke alltid hver dag. Hun elsker at vi kaster ball eller pinne[:)]

Her og, jeg aner ikke hvordan dagen hennes er, hun er som en katt [:D]

Før var hun verkstedsekretær, men har nå blitt pensjonist [8D] passer på hagen og døra og leker litt med nabokatten.. jager, mus, frosker og fugleunger [&:]

Akkurat nå ligger hun og soler seg på toppen av soffaputene, mens hun titter ut etter noen å kjefte på [8D] Jeg jobber kun natt så hun er sjelden alene, men
det bryr hun seg uansett ikke så mye om da, er en gammel dame som tar livet med ro[:D]

I 09-tiden leverer vi Amalie i bhg og går på jordet, så morgenturen er på ca 45 min til 1 time.
I 11-tiden går vi i stallen der hun løper fritt rundt og drar i skogen med hesten, så da er vi ute minst 3 timer
Rundt kl 14 er vi inne igjen og da sover hun en liten time før vi går å henter Amalie i bhg kl 15, da er vi ute ca. 45 min
Så sover hun igjen fra kl 16 til rundt 17, da går vi ut igjen å leker på jordet i ca 1 time

I 19 tiden pleier vi noen dager i uka å møte andre hunder, da leker de i ca 1,5 time
Hver tirsdag er vi på gjetertrening, da drar vi ut døra 16 og kommer hjem ca 22, da er vi borte 6 timer

De dagene vi ikke er på trening eller møter andre hunder får hun en luftetur på 15 min iløpet av kvelden, da er vi bare utenfor. Jeg er jo alene med datteren min og hun legger seg tidlig så har lagt opp dagen slik at hunden er sliten til kvelds.

Så igjennomsnitt blir vel hunden min brukt ca 5 timer dagen. Trener lydighet alle gangene vi er ute. Så kommer hjernetrimmen i tillegg.

Har Border Collie [:)]

ORIGINAL: iselinn88

her får min 2-3 timers tur hver dag. Den ene turen er en skikkelig trimme tur som samboeren tar seg av, så den er tung[:)]

Dere som har hundegård: tror dere at hunden ikke trenger tur? Hunden din trenger fremdeles den turen de skal ha, selvom de er i hundegård....hundegård = ikke tur, ikke trim.

Ser ikke at noen har skrevet at hunden kun er i hundegård her ! :) men signerer saken grunnlaget ditt her

Back
Topp