Hunde spørsmål

• Trådstarter Trådstarter My heart
  • Opprettet Opprettet
M

My heart

Guest
Hva gjør heg når hunden vår tisser på en bestemt plass i sofan hver gang den er alene hjemme?
Holder på å bli gal! Tåler ikke pisslukt..
vasker trekket i maskinen, alikevel sitter det i nesen.
Hunden får lange turer hver dag.. så ikke noe med det.

Samme plass hver gang er vel en form for markering ?

Gammel hund eller valp?

Høres kanskje ut som stress. Legg den i bur! Hunder liket seg best når de er i trange rom når de er alene, å ha tilgang til hele huset/leiligheten kan være overveldende for de.

Kan som de over sier være stress eller markering.

Ville ha stengt av tilgangen når hunden er alene og heller ha han i bur eller på et bestemt rom.
I tillegg så selger veterinær og dyrebutikker noe som heter urin Off. Det fjerner pisslukta :)

Selv om du har vasket trekket i maskin betyr ikke det at lukten er borte for hunden, som har ekstremt mye bedre luktesans enn mennesker. Høres absolutt ut som stress eller markering ja. Utrygghet muligens?
Anbefaler å prøve urin off i første omgang, ja. Legg en kladd(sånt lite tisselaken, kjøpes på apoteket, tena) innenfor putetrekket sånn at du slipper å vaske hele puten også. Håper forsåvidt du har vasket hele puten.
Bur er også en god idé, er mange hunder som ikke takler å være alene hjemme. Men ikke over tid i starten da det desverre er en del hunder som kan bli helt panisk om de er i bur over tid.

Den ene hunden vår kan markere inne om jeg glemmer å putte han i buret før vi reiser fra han.
Han har tidligere blitt mishandlet og er veldig utrygg i mange situasjoner.
Her har det gradvis over fler år blitt mye bedre etterhvert som han har blitt tryggere, men 100% vil han nok ikke bli.
Han er heldigvis veldig glad i buret sitt og koser seg der :)

Min hund har kun tilgang til gangen når vi er borte. Der har han plass til å bevege seg, vannskål, noen bamser, sengen sin og ingen vinduer han må vokte.

Steng hunden av i et område der den kan bevege seg, spise og drikke, men ikke kommer til senger, sofaer og andre ting den kan tisse på. En gang du kan stenge igjen kanskje? Gjerne en plass hunden er vant med å være.

Markering inne kan være flere grunner til... Løpetid, UVI, stress, osv. Når en hund først har tisset inne, tisser de gjerne på samme plass senere også. Lukten sitter igjen selv om du vasker... Du kan spraye på noe greier du får på dyrebutikken, men for oss hjalp det ikke. Vil ikke anbefale å ha hunden i bur hvis den ikke er vant med det. Vår hund hater bur, med mindre det er i bilen.

Hvis hunden er gjennom en stressende periode kan du gi den tabletter som skal virke på samme måte som lukten av en tispe som har valper. Finnes også på sånne dispensere som man putter i stikkontakten, men de koster også en del. Du får begge deler på dyrebutikken.

Hvor gammel er hunden?

Våre hunder har egen liggeplass i spiskammerset under trappa på kjøkkenet, der har de senga å pleddene sine samt at de har tilgang til hele kjøkkenet å røre seg på om de vil det når vi er ute. Når vi hadde bare 1 hadde han hele huset for seg selv når vi var borte men det ble bare kaos etter vi fikk den andre. Lurt at de har sin faste plass når de er alene enten det er bur eller eget rom har jeg erfart.

Vår omplasseringshund var sånn da vi fikk henne, og hun måtte ligge i buret med et teppe over for å få roet seg, og det måtte være helt stille hjemme.
Hun tisset overalt, og var helt forstyrret, stakkars. Vi brukte lang tid på å få henne trygg, og siden hun ikke var vant til å gå på tur, måtte vi gå veldig mye oftere enn "vanlig," da hun rett og slett ikke skjønte at hun kunne tisse fritt ute.
Hun var vant til å tisse i et hjørne av en sliten hundegård full av møkk og drit. :/

Hmmm, virker som om det er markering siden det er samme sted. Hjelper ikk vaske da hunden uansett lukter lukta si... foreldrene mine har en hund, og da vi kjøpte flunkende ny leilighet var hunden hos oss et par dager. I mellomtiden var ei veninne her med hennes hund, og etter den gang begynte foreldra mine sin hund å tisse inne hos oss. Overalt!! Markere hele tiden. Endte med at jeg kjøpte en «bleie» til hunden, i starten fortsatte den å markere i bleia, men etterhvert ga det seg da han hadde «fått lukta si» i leiligheten. Per dags dato markerer han ikke lengre hos oss:?

Hunden er 5 år. Liker ikke ligge i bur, da han klarer å bryte seg ut av det.. han er Ok hjemme, og har eget teppe han ligger på. Men det er den ene sofaputen han bare MÅ pisse på..

Det finnes en spray som vi har brukt når vi har hatt valper. Den sprayer du på sofaen så vil ikke hunden tisse der mer.

Det finnes en spray som vi har brukt når vi har hatt valper. Den sprayer du på sofaen så vil ikke hunden tisse der mer.
Funker ikke alltid, men er verdt å prøve, ja:happy:

Hunden vår brydde seg ikke nevneverdig om den sprayen for å si det sånn:rolleyes:

Hunden min hadde et sånt sted hos søstra mi. Hver gang hun var med dit, tisset hun på stueteppet hennes. Hun skiftet til slutt teppe, og ds ga hun seg. Men tror det er markering det dreier seg om siden det er på samme plass. Kan være lurt å gi hunden et begrenset område når dere ikke er hjemme.

Back
Topp