Hunde dilemma

liiillleeetrillee

Andre møte med forumet
Hei!
Jeg skulle gjerne hatt noen råd her... hunden til samboeren min er 5-6 år gammel blandingshund. Exen etterlot den for 4 år siden.... Det var enten det eller så ville hun avlive den.

Vi venter baby over nyåret. Hunden adlyder verken meg eller samboer, tisser på husvegger, overalt, løper folk ned, stikker av, tar mat fra hans 7 år gamle sønn, knurrer på meg og samboer, glefser, oppfører seg truende når han får ''kjeft''... ødelegger ting, det skaper utrolig negativ stemning, listen er lang. Jeg har prøvd i tre år.. Jeg orker ikke mer.

Hva er mulighetene for og omplassere?

Personlig tror jeg ingen ønsker og ha denne hunden. Men hvilke muligheter har man?

Høres ut som en fryktelig utrygg hund. Når han glefser eller knurrer så gjør han det fordi han ønsker avstand fra noe som truer hans trygghet. At han ødelegger ting kan være fordi han er understimulert eller er engstelig. At han ikke adlyder handler om manglende eller feil trening. Det er ikke sikkert at noen vil ha han nei, men jeg tror at med rett trening så kan han bli bra. Det høres ut som han trenger noen som kan gi han tid, struktur, trygghet og tålmodighet.
Hvilken rase er det? Noen raser er mer sensitive. Border collie blir f.eks. lett destruktive om de ikke får nok stimuli eller roligtrening.

Noen ganger, er det bedre å la dyra slippe. Vis man ikke er dedikert til hunder og ønsker å jobbe for at hunden skal fungere i familien. Så syns jeg personlig at i en slik situasjon, så er det bedre å avlive enn å omplassere. Jeg har sett så mange utrygge å redde hunder med problemer som bare ikke får det greit. En sjelden gang, er hunden heldig å havner hos en kjempe dedikert person eller som blir det når hunden kommer i dens eie. Men det er somregel som å finne nåla i høystakken.

Huff.. Er det så ille så tenker jeg omplassering til noen som har kunnskap eller avlive :(

Stakkars hund? Har den blitt sjekka for evt vondter? Blir den stimulert nok?

Jeg ville latt en slik hund slippe om jeg ikke hadde tid og penger til å følge opp med skikkelige behandlere og trenere. Døde dyr lider ikke.

Har hunden hatt det slik i 4 år ?

Back
Topp