hund som glefser etter barn

Blueheart

Gift med forumet
Tilgangsansvarlig
Oktoberlykke2020❤
Påskeliljene 2022 ❤️
Mine foreldre har en hund så har begynt å glefse etter min sønn uten en grunn. I dag f.eks. Sto sønnen min å så på hunden og dro svakt i teppet da begynte hunden å knurre og glefse til. Heldigvis så ble det ikke sår eller merke. Da jeg kjeftet på hunden fikk jeg klar beskjed av mine foreldre at hunden ga beskjed. De mener at det ikke var greit å kjefte på hunden pga hunden følte seg irritert. Hva hadde dere gjort eller sakt hvis dette skjedde med deres sønn/datter? Hunden blir 6 år.
 
Mine foreldre har en hund så har begynt å glefse etter min sønn uten en grunn. I dag f.eks. Sto sønnen min å så på hunden og dro svakt i teppet da begynte hunden å knurre og glefse til. Heldigvis så ble det ikke sår eller merke. Da jeg kjeftet på hunden fikk jeg klar beskjed av mine foreldre at hunden ga beskjed. De mener at det ikke var greit å kjefte på hunden pga hunden følte seg irritert. Hva hadde dere gjort eller sakt hvis dette skjedde med deres sønn/datter? Hunden blir 6 år.

Dro han i teppet hunden sto på? Da kan den jo ha reagert på det ;) om dette er en gammel hund kan den jo også ha en reaksjon på barnet generelt om dette er 1 barnet
 
Er ingen hundeekspert, men såpass har jeg skjønt at hunder har grenser og de må få gi uttrykk for følelser de også. Siden de ikke har ord må de jo bruke det de har. Derfor lar jeg ikke barna mine være alene med svogeren min sin hund for eksempel. Jeg er alltid med og passer på.
 
Knurring og glefsing er avstandsøkende signaler; hunden føler seg utrygg og gir beskjed om dette. Man skal aldri straffe vekk slike signaler, da det kunfår bukt med symptomene og ikke problemet i seg selv. Og en hund som ikke får knurre vil ty til sterkere skyts neste gang, som f.eks. å bite. En hund som vil skade deg gjør nettopp dette, mens når den advarer så slipper du unna med skrekken.

Så over til problemet. Hunden er utrygg på barnet ditt. Dette må trenes på. Hunden må få mulighet til å trekke seg unna, eller fysisk bli hindret i å komme bort til barnet. Du kan lære hunden å forbinde ditt barn med noe positivt, f.eks. kan barnet slippe godbiter på gulvet mens det passerer. Ikke la barnet være bort i hunden mens den spiser, ikke la den ta noe som hunden holder på med. Det er uhøflig blant hunder (lær hunden en kommando for å slippe istedet).
 
ALDRI Greit at hunder glefser etter og knurrer til barn... Hadde ikke latt mine barn være ved en slik hund. Vi har to barn på 1 og 3 år og to hunder på 5 og 12 år. Hadde noen av hundene vist noen form for aggresjon mot barna hadde de blitt solgt/omplassert/avlivet umiddelbart. Mine foreldre hadde en schæfer når vår første sønn ble født, og det viste seg at hunden var uberegnelig når det kom til barn/baby. Den ble avlivet.
 
ALDRI Greit at hunder glefser etter og knurrer til barn... Hadde ikke latt mine barn være ved en slik hund. Vi har to barn på 1 og 3 år og to hunder på 5 og 12 år. Hadde noen av hundene vist noen form for aggresjon mot barna hadde de blitt solgt/omplassert/avlivet umiddelbart. Mine foreldre hadde en schæfer når vår første sønn ble født, og det viste seg at hunden var uberegnelig når det kom til barn/baby. Den ble avlivet.

Så en hund skal altså godta all behandling småbarn kan gi? De kan være ganske fæle. Da min datter var ett år slo og reiv hun i katten vår og dro i værhårene hennes.

Da har man ikke særlige kunnskaper om dyr, altså.
 
Mine foreldre har en hund så har begynt å glefse etter min sønn uten en grunn. I dag f.eks. Sto sønnen min å så på hunden og dro svakt i teppet da begynte hunden å knurre og glefse til. Heldigvis så ble det ikke sår eller merke. Da jeg kjeftet på hunden fikk jeg klar beskjed av mine foreldre at hunden ga beskjed. De mener at det ikke var greit å kjefte på hunden pga hunden følte seg irritert. Hva hadde dere gjort eller sakt hvis dette skjedde med deres sønn/datter? Hunden blir 6 år.
Uten å ha vært i situasjonen, så er jeg nok enig med dine foreldre. Hunden har nok følt seg truet av at barnet har stått stirra/sett på den, samt prøvd å ta dens plass. Om hunden har prøvd å varsle før den glefsa, så er det er vel dere som ikke har fulgt godt nok med, så dermed føler hunden den må si enda bedre ifra. Og da på den måten den kan. Men selvfølgelig, hunden kunne kanskje ha valgt å gå unna..
 
Hunden sier ifra om at den ikke vil ha barnet nær seg, du som forelder må da sørge for å holde barnet unna hunden.
 
Så en hund skal altså godta all behandling småbarn kan gi? De kan være ganske fæle. Da min datter var ett år slo og reiv hun i katten vår og dro i værhårene hennes.

Da har man ikke særlige kunnskaper om dyr, altså.

Dessverre her ser du at dyr ikke er verdt noe, de skal ikke få lov til å sette sine grenser. Da må de bøte med livet!! Trist at et dyreliv er så lite verdt.

Et dyr sier i fra når grensene er nådd, og så bra at hunden knurret og ikke gikk direkte til angrep. Det kan skje når du kjeftet på hunden når den bruker sine signaler!!
Her har vi en hund med grenser, vi respekterer dette og hund og barn lever sammen.
Barna får ikke lov til å gå bort når hunden ligger, spiser, på plassen til hunden osv. Barna gir godbiter og koser da hunden er klar for det og kjefter aldri når hunden gir signaler om at nå var nok, nok..
En hund tror ofte at det den står på, ligger på, spiser på er en eiendel og den vil de beskytte.
Et godt tips er å bytte med noe bedre, som en godbit. :)
Håper dere finner en løsning samme dine foreldre :)
 
ALDRI Greit at hunder glefser etter og knurrer til barn... Hadde ikke latt mine barn være ved en slik hund. Vi har to barn på 1 og 3 år og to hunder på 5 og 12 år. Hadde noen av hundene vist noen form for aggresjon mot barna hadde de blitt solgt/omplassert/avlivet umiddelbart. Mine foreldre hadde en schæfer når vår første sønn ble født, og det viste seg at hunden var uberegnelig når det kom til barn/baby. Den ble avlivet.
Hunden må jo få ha sin grense den også.. Vår scæfer(!) kan bromme han til vår gutt på 1,5år. Og det er stort sett berettiget! Fordi han trigger noe som gir vår hund ubehag. Da er det sønnen vår som må lære at sånn kan vi ikke gjøre, og hunden vår får bare beskjed om å gå unna.
 
ALDRI Greit at hunder glefser etter og knurrer til barn... Hadde ikke latt mine barn være ved en slik hund. Vi har to barn på 1 og 3 år og to hunder på 5 og 12 år. Hadde noen av hundene vist noen form for aggresjon mot barna hadde de blitt solgt/omplassert/avlivet umiddelbart. Mine foreldre hadde en schæfer når vår første sønn ble født, og det viste seg at hunden var uberegnelig når det kom til barn/baby. Den ble avlivet.
Men hunden må da få si fra den også. Man skal ikke måtte godta alt fordi man er ett dyr
 
Dersom hunden knurret er jo det en måte hunden sier i fra på. Dette skal man respektere, og ikke gi kjeft/straff for. Min sønn ble bitt av en hund en gang, og da kom det ikke noe varsel først. Det er skummelt, og kan godt være konsekvensen av at hunden har fått kjeft ved knurring ol tidligere. Det er viktig å lære barna hvordan man behandler dyr og tolker signalene de gir, og akseptere at dyr også har grenser.
 
Mine foreldre har en hund så har begynt å glefse etter min sønn uten en grunn. I dag f.eks. Sto sønnen min å så på hunden og dro svakt i teppet da begynte hunden å knurre og glefse til. Heldigvis så ble det ikke sår eller merke. Da jeg kjeftet på hunden fikk jeg klar beskjed av mine foreldre at hunden ga beskjed. De mener at det ikke var greit å kjefte på hunden pga hunden følte seg irritert. Hva hadde dere gjort eller sakt hvis dette skjedde med deres sønn/datter? Hunden blir 6 år.
Her er jeg nok på hunden sin side
Hvor gammelt er barnet?

Å stå og stirre på en hund er aldri lurt. Når hunder stirrer på hverandre er det for å dominere hverandre.
Og det er heller ikke lurt å la barn dra og ta hunden sine ting.

Mest sannsynlig har hunden sagt fra på en annen måte før den knurrer og glefset og dere fulgte ikke godt nok med.

Jeg ville ikke gjort noe mer med det.

Når eldste her var baby og rullet rundt på gulvet, var vår hund da ca 3.5 år.
Hunden lå foran ovnen og varmet seg.
Eldste rullet etter. Hunden flyttet seg. Eldste rullet etter en gang til. Hunden flyttet seg. Til skutt knurret den til og spratt langt vekk. Den hadde prøvd å si ifra mange ganger, men vi hadde ikke tatt signalene godt nok. Jeg stod og filmet det.

Det var eneste gang det skjedde fordi vi da var mye mer føre var, og lærte barnet å la hunden være i fred på enkelte plasser og når vi så hunden ville være i fred.
 
Hunder glefse sjelden uten grunn. Barn har et truende kroppspråk og hunder signaliserer med sitt kroppsspråk først.

Dersom en hund glefser er det viktig å gi hunden beskjed om at det ikke er greit - da skal den heller gå unna. Det må du passe på at den alltid har mulighet til.
 
Har selv 2 hunder og en sønn på 11 som har vokst opp med en av dem. Samt min mors 3 bulldogger. Og NEI det er ALDRI greit at en hund glefser etter et barn i noen form for situasjon! En hund som eventuelt blir plaget av barnet skal vite såpass at den går vekk fra situasjonen. Mine hunder kan man gjøre stort sett hva som helst med. Ta mat ut av munnen på de mens de spiser, ta vekk teppet de står på og små seige barnehender som sitter fast i pelsen. Da piper de og prøver å fjerne seg! De biter, knurrer eller glefser ALDRI! Hadde vi hatt en sånn hund i familien hadde jeg aldri latt de være alene sammen og blitt minimalt med besøk da det er fryktelig slitsomt å måtte være på vakt til en hver tid.. Eventuelt omplassert, da det er litt drastisk å avlive pga sånt. Da det sikkert kan være en fin familiehund hos noen uten barn.
 
Dyr gir ganske klare signaler FØR de knurrer/glefser.
Så enig med foreldrene dine at det er ikke hunden som skal ha kjeft.
Hvis ungen er 6 år, burde han forstå at det ikke er tillatt å stå å stirre på hunden (noe som hunder gjør seg imellom for å dominere) og heller ikke dra i teppet til hunden. Det er hunden sitt, og det skal være i fred.
Jeg er oppvokst med både hunder og katter, og lærte tidlig at de gir signaler når nok er nok.
Jeg har selv blitt bitt av en hund, fordi JEG skremte den da hun lå og sov. Den som fikk kjeft var jeg!
 
Det teppet han drog svakt i var så svakt at hunden ikke la merke til dette. De har vært gode venner helt til de siste ukene. Syns det ble litt vell rart at det skal endre seg så mye på kort tid. Kjeftet ikke pga knurringen, men glefsingen.
 
Sønnen min er 15 mnd snart 16. Hunden skal selvsagt få lov til å gi beskjed med knurring, men når det blir glefsing før knurringen syns jeg det ikke er greit.
 
Det teppet han drog svakt i var så svakt at hunden ikke la merke til dette. De har vært gode venner helt til de siste ukene. Syns det ble litt vell rart at det skal endre seg så mye på kort tid. Kjeftet ikke pga knurringen, men glefsingen.

Glefsing er også hunden sitt språk.
De sender ut mange signaler før dette, som vi mennesker bør lese.
Knurring kommer rett før glefsing og det kan gå fort opp om hunden ikke tror den blir hørt.
Man kjefter ikke på en hund som sier i fra, man respekterer den.
Og spiller heller ingen rolle om han bare dro litt, stirring og teppe var det som skulle til for at hunden reagerte.
 
En hund blir ikke "mannevond" over natta. Kan godt hende ungen din har tråkket over flere grenser.

Om du er redd dette blir et problem så får heller hunden være i et annet rom enn barnet ditt når dere er på besøk.
 
Back
Topp