hund som bjeffer

hakkamakka

Forumet er livet
VIP
Hvordan kan man få hunder til å slutte å bjeffe? har en border collie som i grunn er stille og rolig, helt til ho kommer ut i hagen å ser ekornet som løper opp og ned i treet til naboen !! omg altså !!! snakker til ho hver gang ho bjeffer, men det ender bare med at jeg må ta ho inn.. noen tips?

jeg vet dessverre lite om bjeffende hunder, men forstår at det må være veldig frustrerende!

ho er forresten valp...

ja, det er fryktelig irriterende.. hater bjeffing..

Nå har jeg en stor rase, og det er en vokter rase. Han er 2,5år, og kan virkelig være litt valp innimellom.

Dersom han går bananas med bjeffingen, typ om han ser en katt som ikke er vår eller det ringer på eller banker på døra, så fjerner vi hundens oppmerksomhet fra det den bjeffer på/for og mot oss istede. Vi gjør som cesar milan, prikker på eller simulerer bitt med hånden, og det er det eneste som funker på kjøttkake-i-øra-trollet vårt :P
Prøve å si navnet hans for å bryte fokuspunktet hans funker ikke her, men det kan jo hende det funker for dere :)
Vi bruker typ "epp" litt høyt bare for å få oppmerksomheten og om han forstår tegninga allerede da, får han belønning :) 

ho stopper så fort vi sier navnet hennes, og ho bjeffer aldri inne.. bare ute, må fly til døra 10 ganger i løpet av 5 minutter for å snakke til ho.. noen ganger ser det ut som ho angrer skikkelig når ho bjeffer for å synker bare sammen å legger seg ned, så ho veit jo godt at ho ikke får lov. men ho blir så ivrig på det ekornet ! kanskje vi må ta fram hagla :P

å bruke hagla på ekornet altså :P

hehe, hva med å trene på oppmerksomhet om ekornet er i nærheten? 
Det innebærer jo også at dere må være tilstede, men det funker iallfall. 

Han her ble helt vill da han så andre mennesker, og vi bor ganske sentralt. Så ettersom vi ikke gadd å ha den "bråkete bikkja i gata" ble det til at vi brukte noen timer ute, fant en bok eller dro med laptoppen, og hver gang det kom noen forbi lagde vi lyden, han lystret og fikk godbit eller kos. Slik holdt vi på til det holdt med å kremte, og tilslutt gadd han ikke bry seg om alle raringene som gikk forbi. 

Samme er det egentlig når vi går tur og møter på andre hunder. Da stopper vi opp, krever kontakt og går videre. Det funket fint her iallfall :) 

Enkelte distraksjoner kan man ikke eliminere, slik som ekorn ol. Så da må man heller bare trene på å godta og overse :)

Nå er lydighet viktig på store raser, for bikkja her er jo så stor at han lett drar meg overende! Har ikke mye å stå imot med når bikkja som veier mer enn meg, legger alle kluter til og drar fordi det går ei tispe med løpetid 150 meter oppi gata :P

Vi brukte bjeffehalsbånd på vår Jack ruzzel en periode. Funker som bare det:)

Kaffemonsteret skrev:
hehe, hva med å trene på oppmerksomhet om ekornet er i nærheten? 
Det innebærer jo også at dere må være tilstede, men det funker iallfall. 

Han her ble helt vill da han så andre mennesker, og vi bor ganske sentralt. Så ettersom vi ikke gadd å ha den "bråkete bikkja i gata" ble det til at vi brukte noen timer ute, fant en bok eller dro med laptoppen, og hver gang det kom noen forbi lagde vi lyden, han lystret og fikk godbit eller kos. Slik holdt vi på til det holdt med å kremte, og tilslutt gadd han ikke bry seg om alle raringene som gikk forbi. 

Samme er det egentlig når vi går tur og møter på andre hunder. Da stopper vi opp, krever kontakt og går videre. Det funket fint her iallfall :) 

Enkelte distraksjoner kan man ikke eliminere, slik som ekorn ol. Så da må man heller bare trene på å godta og overse :)

Nå er lydighet viktig på store raser, for bikkja her er jo så stor at han lett drar meg overende! Har ikke mye å stå imot med når bikkja som veier mer enn meg, legger alle kluter til og drar fordi det går ei tispe med løpetid 150 meter oppi gata :P

det var lurt !! det må vi prøve på.. takk for tips ! :)

IdaRoRa skrev:
Vi brukte bjeffehalsbånd på vår Jack ruzzel en periode. Funker som bare det:)

har liksom fått det for meg at det ikke er så bra å bruke jeg..

Lurt å ha godbiter eller en kjekk leke med seg, så i situasjoner der hunden ikke vil høre etter kan du "friste" den med en godbit og dermed få snudd oppmerksomheten over på noe annet. Min hund bjeffer når den treffer andre hunde på tur, jeg snakker rolig til han og gir han gjerne en godbit i det vi passerer,da er liksom ikke den andre hunden så spennende likevel..:)

vi har klart å venne ho av med å bjeffe når vi møter andre hunder. er kun når ho er ute aleine. men skal prøve å få vært ute med ho, men lurer litt på om ho kommer til å bry seg om ekornet da..

hakkamakka skrev:
vi har klart å venne ho av med å bjeffe når vi møter andre hunder. er kun når ho er ute aleine. men skal prøve å få vært ute med ho, men lurer litt på om ho kommer til å bry seg om ekornet da..

Er ikke lett det der, om det kun er når hun er ute alene,så vet jeg ikke om jeg hadde synes at det var et problem heller. Men det kommer jo an på om dere har tenkt å ha hu lenge ute alene, og hvordan dere bor da.

julibia skrev:

hakkamakka skrev:

Er ikke lett det der, om det kun er når hun er ute alene,så vet jeg ikke om jeg hadde synes at det var et problem heller. Men det kommer jo an på om dere har tenkt å ha hu lenge ute alene, og hvordan dere bor da.

ho storkoser seg ute i hagen så skulle gjerne hatt ho ute, men vi bor i ett byggefelt så liker ikke at ho står sånn..

Det halsbåndet kommer bare med en sitronduft når hunden bjeffer, ikke noe farlig. Brukte det er par dager så var problemet løst. Hadde problemer med at hun bjeffet når hun var alene hjemme, noe som ikke alle naboene var så begeistret for. Men nå har vi blide naboer:)

IdaRoRa skrev:
Det halsbåndet kommer bare med en sitronduft når hunden bjeffer, ikke noe farlig. Brukte det er par dager så var problemet løst. Hadde problemer med at hun bjeffet når hun var alene hjemme, noe som ikke alle naboene var så begeistret for. Men nå har vi blide naboer:)

Problemet med den type halsbånd er at den ikke skiller på nys, bjeff eller andre "brå" lyder hunden kommer med. Veldig lite lurt å "straffe" hunden fordi den nyser eller harker..

Back
Topp