Hund og trapper..

smash

Forumet er livet
VIP
Når kan man forvente at en hund skal gå opp og ned trapper?
På valpekurset er Laban den eneste som ikke går ned trapper..
Han er 5 mnd (golden retriever) og han veier 20 kg og han er TUNG å bære opp og ned trappene hver gang vi skal ut...
Og er det noen måte jeg kan lære han det? Har prøve å lokke med godbiter ++

Ingen?

Har dere trapp hjemme?
Vi har ikke trapp, og mine klarer ikke gå i trapper... Må bære de når vi er på besøk hos folk med trapp..

Vi begynte med å lokke han ned; så da han var rundt 12 uker gikk han ned trappene. Brukte kanskje to-tre nye uker på å lære seg å gå opp. Lokking aaaall the way. Og vi bor i 4.etasje :P

Min er tre år å går fortsatt ikke ned trapper. Hun stuper[8D]
Hun kan verken gå opp eller ned for hun er som bambi på is i disse trappene.
Men er han redd?
Vist han er det så tror jeg det er bare å fortsette treningen. Å gjøre trappen til en god ting. Det kan ta tid med slike små.

ORIGINAL: fredagstroll

er trappa glatt? glir han?

Vi går som regel ut verandaen, da er det 6-7 trapper ned, de er ikke glatte, de er av tre. Han tør å løpe opp av og til, men aldri ned...
Så har vi 4 trappetrinn av mur for å komme ned fra hagen til veien, og der tør han å løpe opp og ned. Men trappen fra stua og ned i gangen er det belegg på, ikke glatt, er vel 10-12 trapper, der tør han hverken å gå opp eller ned.. Han er den eneste hunden og valpen og jeg kjenner som ikke tør...[&:]

ORIGINAL: søteste

Men er han redd?
Vist han er det så tror jeg det er bare å fortsette treningen. Å gjøre trappen til en god ting. Det kan ta tid med slike små.

Oi, hihi, åssen rase har du?
Laban er så stoooor! 20 kg, og det er tungt for meg med dårlig rygg..
Han virker ikke redd heller, gir ikke tegn til det, men han bare nekter.. Bortsett fra den murtrappa på 4 trinn da..

gjør det til en lek.. gi masse ros og god biter... ta ett trinn om gangen så øker du på med flere når han mestrer de..

ORIGINAL: mirakelimage

gjør det til en lek.. gi masse ros og god biter... ta ett trinn om gangen så øker du på med flere når han mestrer de..

Har prøvd.. Han elsker å løpe ute sammen, og jeg løper opp trappa, venter med godbit ++ men han nekter..
Han kan gå opp ett trinn, også står han bare der til jeg henter han..
Har prøvd å bære han halvveis opp også, at han bare har 4-5 trinn igjen, men han nekter..

ORIGINAL: smash

Har prøvd.. Han elsker å løpe ute sammen, og jeg løper opp trappa, venter med godbit ++ men han nekter..
Har prøvd å bære han halvveis opp også, at han bare har 4-5 trinn igjen, men han nekter..

han er vandt til at du løfter han.. han må få en utfordring, han vil ikke gå den trappa om han ser på det som lett å bare vente på at du løfter..
jeg har selv stor hund og gå å bære er uaktuelt..
jeg hadde ikke trapper når hun var liten men vi trente masse på å hoppe opp på store steiner, gå opp og ned trapper og generelt i ulent terreng slik at hun skal takle slike ting...

Er det åpning mellom trappetrinnene?? det kan gjøre det mer skummelt..
men jeg tror nok at med nok trening og myyye tolmodighet så vil det gå seg til...

lykke te!! [:)]

Legg en ekstra god godbit(pølsebiter?) på hvert trinn og lokk han fra trinn til trinn, kan ta litt tid.

Ser han litt dårlig, kanskje? FOr da kan jo en trapp se kjempeskummel ut.

ORIGINAL: Inmari

Ser han litt dårlig, kanskje? FOr da kan jo en trapp se kjempeskummel ut.

Nei, han har godt syn, det er sjekket hos dyrlegen[:D]

altså... jeg har den oppfatningen at en så liten hund i alder ikke skal gå opp/ned trapper ennå...[&:]

han er vandt til at du løfter han.. han må få en utfordring, han vil ikke gå den trappa om han ser på det som lett å bare vente på at du løfter..
jeg har selv stor hund og gå å bære er uaktuelt..
jeg hadde ikke trapper når hun var liten men vi trente masse på å hoppe opp på store steiner, gå opp og ned trapper og generelt i ulent terreng slik at hun skal takle slike ting...

Er det åpning mellom trappetrinnene?? det kan gjøre det mer skummelt..
men jeg tror nok at med nok trening og myyye tolmodighet så vil det gå seg til...

lykke te!! [:)]

Ja, vi har alltid bært han.. Og i tillegg så brakk han foten og var gipsa i 3 uker, så da måtte vi bære han da også.. Nå er det snart 3 uker siden gipsen blei tatt av, så jeg håpa han skulle bli litt tøffere da..
Vi tar han aldri rett opp og bærer han. Vi prøver å lokke han ++ først, men han nekter..
Og er litt begrensa hvor lang tid jeg kan sette av det på dagen, men 2 småroll løpende rundt..
Får heller øve masse på kveldene når de har lagt seg!
Men er så rart å, for han hopper ned fra høye ting.. Til og med det høye røngtenbordet hos dyrlegen, på minst 1 meter, så han er ikke redd for høyder heller..

Prøv å lær han å gå opp før du prøver å lære han å gå ned.. Vi fikk lokka vår opp så etter en stund så gikk han plutselig både opp og ned selv :)

ORIGINAL: Emsn

Prøv å lær han å gå opp før du prøver å lære han å gå ned.. Vi fikk lokka vår opp så etter en stund så gikk han plutselig både opp og ned selv :)

Ok, takk for tips[:D]

Der vi bodde før gikk hunden trappa opp i 2. etg som bare det. Hos mamma og pappa går han ned i kjelleren rett som det er... Hos svigers (gjelder både opp i 2. og ned i kjeller) og nye huset vårt nekter han, har bodd her over et år og det lengste han er nedi trappa er så langt han kommer med å ha bakbeina på stuegulvet - kommer så langt at han ser ned i kjellerstua...

Utvendige trapper (opp og ned fra veranda, gårdsplasser osv) er null problem....

Vet ikke om det gir noe innlysende svar på hvorfor noen hunder går trapper og andre ikke jeg (mens noen bare går enkelte trapper)... [8D] Vi skjønner iallefall IKKE hvorfor han ikke går her...

Mulig det er fordi han ikke "ser" hva som er nede? Har også hatt han med inn kjellerdøra, så han vet hva som er i kjelleren, men ville heller ikke gå opp..

Vi har ikke jobba mye for at han skal gå trappa heller fordi det ikke er noen grunn i og for seg for at han må ned (annet enn at det er kjøligere der hvis han er varm), har vel tenkt at "han gjør det etterhvert" men ser dårlig ut så langt...

(og hunden vår er mellom 35 og 40 kg så ikke aktuelt å bære han iallefall)[8D]

ORIGINAL: søteste

Men er han redd?

Oi, hihi, åssen rase har du?
Laban er så stoooor! 20 kg, og det er tungt for meg med dårlig rygg..
Han virker ikke redd heller, gir ikke tegn til det, men han bare nekter.. Bortsett fra den murtrappa på 4 trinn da..

Min lille viltre valp på tre år er en blanding av setter og labrador.
Jeg bærer ho ikke, men vi øver fortsatt på å gå rolig og sette beina foran hverandre.[8D]

Men da hun var sånn fire til fem mnd alderen nektet hun å hoppe inn i bilen.
Vi slet lenge og til slutt kapitulerte vi og bærte ho inn i bilen.
Men til slutt fikk jeg egentlig ett godt tips det er å stå der til hun hopper inn. Selvfølgelig med go bit å si hopp inn om du skjønner.
Første dagen tok det en og halvtime, neste dag time osv.
Nå rekker jeg ikke å ¨åpne døren før hun er inne. Vi måtte altså være stae på dette området!
Kanskje du kunne prøvd noe slikt? Men altså, da må barna være i seng og du må ha flere timer på deg.[:)]

Back
Topp