Hund og flytur

froskenkvakk

Forumet er livet
Aprillykke 2016
Hvilke erfaringer har dere?

Jeg har hele tiden vært fast bestemt på at hunden min aldri skal fly! Om han måtte fly, så skulle han være dopet ned..
Grunnen til dette er at jeg har hørt så mange skrekkhistorier på at hunden endrer atferd, blir nervøs/ aggressiv, endrer personlighet, og at jeg ikke vet hvordan dyrene blir behandlet..

Har alltid kjørt istedenfor!
Men nå som vi har flyttet langt unna familie, må jeg si det hadde vært enklere å tatt en weekendtur hjem om vi kunne fly og ikke bruke 10-11timer på å komme oss hjem..

Noen som vet hvordan det er vanlig at dyrene behandles?

Jeg er ikke sikker, de må jo være i et slikt Atlas bur. Om de ikke er vant til bur, kan det jo bli traumatisk i seg selv..
Om jeg hadde hatt mulighet til å sette hunden på kennel, hadde jeg heller gjort det.

Ville iallfall ikke dopet den ned.. Da det kan føre til at kroppen er "borte" mens hodet fortsatt "fungerer", og det kan gjøre det mye verre/skremmende for hunden!

ORIGINAL: Raemec

Ville iallfall ikke dopet den ned.. Da det kan føre til at kroppen er "borte" mens hodet fortsatt "fungerer", og det kan gjøre det mye verre/skremmende for hunden!

signerer denne, ikke dop ned!

Mine har flydd mange ganger... Første gangen for begge når de var 8 uker.. Aldri opplevd at de har vært redde eller forandret adferd- Og de aller fleste steder behandler de hundene veldig bra (Selvsagt, er mennesker som vi har med og gjøre, så spørs hvem man møter på..) og kapteinen må selv godkjenne at hunden og bur er i forstand til å kunne fly [:)] Ofte så vet flyvertinen og hvor den personen som har med hund sitter, og har flere ganger fått beskjed om at nå er hunden på flyet og alt så bra ut feks, så er ikke redd for å fly- Innenlands. Ikke i skandinavia eller, men fløy til frankerike med en hund ifjor, og da opplevde jeg en helt annen service.

Jeg synes det kommer an på hunden, den bør være vant til bur og så bør den ikke være så veldig nervøs av seg.

Jeg har flydd en del med katter, sendt de i lasterommet, og det har alltid gått helt fint, har aldri hatt en negativ opplevelse av det.
Jeg har aldri dopet de ned, men har sprayet Feliway i buret, man får jo tilsvarende til hund også, kan bruke et fermonhalsbånd, det er helt naturlig. Fermoner er noe hundemamma skiller ut når valpene er små, for at de skal bli tryggere og ikkje stresse- kort fortalt.

ORIGINAL: BitzyhogJulia

om hunden er liten kan dere ha den mellom beina i fly...

Vet lite om sånt...[8D] Flyturen kommer til å gå fort unna (20-30 min?).. Men hør med dyrlegen så kan det jo hende du kan få noe som roer nervene på dyret.. Det hadde vi måtte gjøre med vår siden han skal beskytte alle[8|]

Hva med allergi da?

ORIGINAL: Actrine

Vet lite om sånt...[8D] Flyturen kommer til å gå fort unna (20-30 min?).. Men hør med dyrlegen så kan det jo hende du kan få noe som roer nervene på dyret.. Det hadde vi måtte gjøre med vår siden han skal beskytte alle[8|]

Hva med allergi da?

Når man bestille flybilletene, f.kes på nettet, så må man med en gang etterpå ringe flyselskapet for å gi beskjed om at man ønsker å ha hund med på flygningen, så lenge det ikke er dyr med i kabinen fra før av, eller at noen allergikere har ringt og gitt beskjed, så får man ha hunden med. Når man flyr med dyr i kabinen, så blir man plassert så langt bak i flyet som mulig, slik at en som er allergisk kan sitte langt fremme.

Hvis noen er så allergisk at de ikke tåler å ha en hund i kabinen i det hele tatt, så ringer de å gir beskjed om dette når de bestiller, da får ingen hunder komme med. Den som ringer først ang. hund (eller katt for den saks skyld) eller allergi først har da "rettigheten" til flyturen.

Vi bor også langt unna familien og flyr ofte med vår rottweiler tispe.
Jeg har ingen negative opplevelser rundt det å fly med hund, de første gangen fikk vi
beroligende av dyrlegen. Hun var IKKE neddopet, bare litt slapp. Men det kuttet vi fort ut da det gikk veldig bra [:)]

Du må ha godkjent bur da, varikennel har vi og er superfornøyde [:)]

ORIGINAL: Venus83

ORIGINAL: Actrine

Hva med allergi da?

Når man bestille flybilletene, f.kes på nettet, så må man med en gang etterpå ringe flyselskapet for å gi beskjed om at man ønsker å ha hund med på flygningen, så lenge det ikke er dyr med i kabinen fra før av, eller at noen allergikere har ringt og gitt beskjed, så får man ha hunden med. Når man flyr med dyr i kabinen, så blir man plassert så langt bak i flyet som mulig, slik at en som er allergisk kan sitte langt fremme.

Hvis noen er så allergisk at de ikke tåler å ha en hund i kabinen i det hele tatt, så ringer de å gir beskjed om dette når de bestiller, da får ingen hunder komme med. Den som ringer først ang. hund (eller katt for den saks skyld) eller allergi først har da "rettigheten" til flyturen.

Ok takk for svar! Vet jo at tjenestehunder (redningshunder o.l.) kan reise med fly uansett str. men visste ikke noe om rutinen med tanke på allergikere

Takk for svar[:)]

Er jo en stor golden vi har, så ha han mellom bena blir litt trangt[8D]
Var doping som i beroligende jeg tenkte på forresten, ikke dop dop i den forstand!

Men syns tanken på at han skal være i lasterommet alene, men mye lyder og bråk er litt skremmende jeg[&:] tenker hele tiden verste fall scenario..
Hunden i seg selv er rolig og trygg[:)] Men hos den tidligere familien (er omplasseringshud) så stod han i bur så og si hele døgnet. Vi har ikke hatt han i bur en eneste gang etter vi overtok han, så er litt usikker på hvordan man reagerer på å bli satt i bur nå!

Men bur, går det evt an å låne på flyplassen?

Man kan kun ha dyr som er maks 8 kilo (inkl.reisebag) i kabinen, større dyr må uansett i lasterom.

Tror noen flyplasser leier ut bur, du må nesten bare ringe flyselskapet å høre.

Back
Topp