Hund og babyforberedelser

Vårspiren2024

Flørter med forumet
Maisløyfene 2024
Hei,‍
Vi har en labradorgutt på 2,5 år som elsker alt av barn og er svært lite skeptisk. Kan dog være noe voldsom. Han trenger selvfølgelig mosjon, mental stimuli og oppmerksomhet. Disse behovene blir dekt og litt til. Vi venter nå på aprilbaby og er spente hvordan hverdagen blir. Vi har smått startet med babylyder på YouTube slik at han blir vant til det. Til dere med erfaring; hvordan har hverdagen blitt med ny baby i hus? Var det noen forberedelser på forkant? Går du/dere tur med hund og barnevogn? Eller bæresele?
Tips mottas med stort takk, da vi er opptatt av at både to- og firbente får det bra i permisjonstiden og fremover :cat::D

Hei,‍
Vi har en labradorgutt på 2,5 år som elsker alt av barn og er svært lite skeptisk. Kan dog være noe voldsom. Han trenger selvfølgelig mosjon, mental stimuli og oppmerksomhet. Disse behovene blir dekt og litt til. Vi venter nå på aprilbaby og er spente hvordan hverdagen blir. Vi har smått startet med babylyder på YouTube slik at han blir vant til det. Til dere med erfaring; hvordan har hverdagen blitt med ny baby i hus? Var det noen forberedelser på forkant? Går du/dere tur med hund og barnevogn? Eller bæresele?
Tips mottas med stort takk, da vi er opptatt av at både to- og firbente får det bra i permisjonstiden og fremover :cat::D
Har ikkje erfaring med hund og baby, er i samme situasjon som dåke. Spent på gode råd som kan komme her :hello2 Ellers følger vi dogmeets_baby på Instagram, syns det ser ut til å vere masse gode og fornuftige råd der:happy:

Har tre hunder, gjorde ingen forberedelser i forkant, var veldig spent hvordan de ville reagere. Da vi kom hjem fra sykehuset snuste de litt på baby, så brydde de seg ikke noe mer, null interessert og sånn er det den dag idag også (2år). Vært veldig nøye på å ha samme rutiner som alltid med hundene, og at de får like mye kos og stimuli som var vant med før baby kom. Gikk tur med alle tre og barnevogn men det ble litt vel heftig så endte opp med å bare ha med en hund pr tur. Brukte magebelte som festet hundebåndet i, har da begge hender fri til barnevogn :) Har også gjort samme med bæresele.

Vi har også hund. En relativt stor rase:) Når vi har hatt barn/babyer på besøk, så bare snuser han litt på de. Så mister han interessen etter kort tid og legger seg et annet sted. Spent på hvordan det blir når vi får et eget barn som skal være hos oss hele tiden, men tror og håper det skal gå fint. Han er virkelig verdens snilleste hund:Heartred Skal også kjøpe et magebånd, så hendene er fri til barnevognen. Tror turene er det som blir mest utfordrende.

Har tre hunder, gjorde ingen forberedelser i forkant, var veldig spent hvordan de ville reagere. Da vi kom hjem fra sykehuset snuste de litt på baby, så brydde de seg ikke noe mer, null interessert og sånn er det den dag idag også (2år). Vært veldig nøye på å ha samme rutiner som alltid med hundene, og at de får like mye kos og stimuli som var vant med før baby kom. Gikk tur med alle tre og barnevogn men det ble litt vel heftig så endte opp med å bare ha med en hund pr tur. Brukte magebelte som festet hundebåndet i, har da begge hender fri til barnevogn :) Har også gjort samme med bæresele.
Så gøy å høre at det gikk så fint Vi har en veldig sosial rase så når vi får besøk av andre barn så kan han bli litt voldsom (av glede). Kan finne på å hoppe på de og blir litt innpåsliten. Vi må av og til ha han i bånd eller bak ei grind når det blir for mye. Selv om det bare er ment godt så har vi lyst å trene på ro rundt baby. Gjorde du noe rotrening av no slag? Brukte du grind?

Last edited:
Vi har også hund. En relativt stor rase:) Når vi har hatt barn/babyer på besøk, så bare snuser han litt på de. Så mister han interessen etter kort tid og legger seg et annet sted. Spent på hvordan det blir når vi får et eget barn som skal være hos oss hele tiden, men tror og håper det skal gå fint. Han er virkelig verdens snilleste hund:Heartred Skal også kjøpe et magebånd, så hendene er fri til barnevognen. Tror turene er det som blir mest utfordrende.
Så heldig, vår er veldig interessert i barn og vil konstant leke med de. Håper det blir bra for oss begge, barna får jo tross alt en super bestevenn ❤️

Kjenner jeg gruer meg litt til turene, da han er veldig glad i å snuse og kan dra litt her og der. Magebelteideen fra @Prim var smart!

Så gøy å høre at det gikk så fint Vi har en veldig sosial rase så når vi får besøk av andre barn så kan han bli litt voldsom (av glede). Kan finne på å hoppe på de og blir litt innpåsliten. Vi må av og til ha han i bånd eller bak ei grind når det blir for mye. Selv om det bare er ment godt så har vi lyst å trene på ro rundt baby. Gjorde du noe rotrening av no slag? Brukte du grind?
Kan jo være at når det er en baby som kommer for å bli, så blir det ikke like spennende som besøk? Mine er veldig glad i barn og blir ofte litt voldsomme når vi får besøk, men uansett er det jo veldig lurt å trene på ro rundt baby, men vi gjorde ikke det. Vi skaffet en lekegrind, som ble brukt fra dag en. Hadde et babynest oppi og var veldig kjekt ift hundene (som har sin plass i sofaen) synes jeg :)

Vi har ikke gjort noe spesielle forberedelser mtp hundene før baby har "flyttet inn". Hadde 3 stk tollere da eldstemann kom til, vi bare kom hjem med baby og begynte med den nye hverdagen. Var ikke noe problem det. Hundene var fra 7 mnd til 11 år. Ikke så ekstremt sosiale som labbiser pleier å være, men spesielt eldstemann kunne ta av ved besøk. Han var rolig rundt baby da. De to eldste var strengt tatt ikke så opptatt av baby heller, mens unghundene gjerne ville ligge ved siden av ved gulvtid (hun mista til gjengjeld interessen da baby begynte å gå).

Brukte, og bruker enda, grind. Gir hund og barn pauser fra hverandre, og meg en pause fra å følge med konstant. Å gå tur ved siden av vogn tok de ganske kjapt egentlig. Var litt surr med eldstehunden som ikke hørte så godt lengre. Brukte magebelte (det har jeg gjort i ganske mange år nå, mye mer behagelig å bruke på turer, særlig med sterke hunder eller flere hunder) og sele på hundene, så jeg hadde hendene fri. Jobba inn en kommando for å gå på venstre side av vogna etter at vi hadde kommet hjem med baby, kunne sikkert gjort det på forhånd men jeg gadd ikke. :p En god "fot"kommando syns jeg var fint å ha inne da (det kunne de fra før av), mtp passeringssituasjoner sånn at de ikke plutselig skulle forbi vogna for å hilse på noen.

Det blir også litt annet med liten baby som vokser opp i hjemmet, enn barn som kommer på besøk. De blir vant til det, og roer seg gjerne litt. Har sett det når vi får besøk mtp våre, så kan de være gira ei stund men om besøket blir over flere dager så roer de seg og det blir mer "hverdag". :) Og så roer de seg gjerne litt mer med alderen (selv om retrievere kan være innmari treige der :hilarious: ).

Vi har en liten hund på 9 år som har vært vår lille baby i alle disse årene. Hun er veldig avhengig av meg, og blir fort sjalu. Hun er veldig vandt med barn, da jeg har mange tantebarn. Aldri vært aggressiv. Veldig spent på hvordan hun vil takle en baby/barn som aldri drar igjen :confused004:p

Problemet hos oss er at vi har en stor hund som er like klumsete som en nyfødt kalv, selv om han er langt forbi valpestadiet. Litt redd for at han ved et uhell legger seg oppå baby i stedet for ved siden av :smiley-ashamed008 Han er super snill, men samtidig kan han være litt skeptisk til småbarn. Skepsisen er det dessverre jeg som lærte han ved et uhell. Jeg stoler aldri på barn rundt hund da barn ikke skjønner hundespråket. Så jeg lot aldri hunden havne i situasjoner der barn f.eks kunne dytte/slå/lugge. Jeg syntes det var enklere å kontrollere hunden enn andres barn. Så indirekte lærte jeg hunden at barn i den og den alderen er «farlig» ved at det alltid var han som fikk «tilsnakk» ved at jeg kalte på han. Hadde vært så mye bedre at jeg heller satt i arms avstand eller hadde han i bånd.

Vi har planlagt å øvelseskjøre med han i bånd ved siden av barnevogn før babyen ankommer. Også kommer vi til å bruke grind slik at hund kan få pause når barnet begynner å krabbe. Vi skal også innføre et fristed så hunden selv kan trekke vekk når han føler for det.

Hadde en labradorgutt på 2år da første kom. Vi endte på nyfødtintensiv i tre uker, så sendte hjem et håndkle med lukt av oss og baby så han var litt forberedt. Gikk veldig fint, veldig forsiktig rundt baby. Mista han dessverre etter et år. Nå har vi ei labbetispe på 2 år som vi fikk da første var 1 år. De har vokst opp sammen, og hun lærte fra dag 1 at jentungen er sjefen. Er supervarsom rundt henne og i lek, men har uforvarende dratt henne overende noen ganger og. Spent på hvordan det blir å komme hjem med to nurk om dette går bra- men har trua på at det går helt fint. Gjør ikke noen stor greie av det.

Hadde en labradorgutt på 2år da første kom. Vi endte på nyfødtintensiv i tre uker, så sendte hjem et håndkle med lukt av oss og baby så han var litt forberedt. Gikk veldig fint, veldig forsiktig rundt baby. Mista han dessverre etter et år. Nå har vi ei labbetispe på 2 år som vi fikk da første var 1 år. De har vokst opp sammen, og hun lærte fra dag 1 at jentungen er sjefen. Er supervarsom rundt henne og i lek, men har uforvarende dratt henne overende noen ganger og. Spent på hvordan det blir å komme hjem med to nurk om dette går bra- men har trua på at det går helt fint. Gjør ikke noen stor greie av det.
Det var godt å høre Labradorer er fantastiske hunder så jeg er ikke i tvil på om dette kommer til å gå bra

Det er vi også så spente på! Har en hundebaby på 1.5 år. Han tror nok oppriktig at han er sønnen vår, har virkelig vært senter av oppmerksomhet i 1.5 år laughing6 skikkelig spent på hvordan det blir når babyen kommer- med rutiner, turer og alt. Han drar litt i bånd, nok så vant med litt større barn (fra 5 år kanskje) og er skikkelig koseklump. Spent på om han blir sjalu, oppsøkende, eller trekker seg tilbake.
Var lurt det med hoftebelte til bånd, så jeg kan ha hendene frie. Selv om han knapt veier 10 kg er han sterk som en traktor når han virkelig vil bort å snuse på noe :laughing021

*sniker*
Har en hund som blir 9 år i januar og ei frøken som akkurat fylte 3 år, vi gjorde ingen forberedelser annet enn å klargjøre her hjemme, også etter jenta vår kom så lot vi hunden lukte og følge med, men hun kan også bli litt vel ivrig innimellom fordi hun blir så glad :hilarious: idag er de virkelig som to søsken som leker, krangler og koser❤️ hunden elsker henne og er SÅ glad når hu står opp eller kommer hjem fra bhg :love017 så bare å glede seg! Hund og barn får et unikt bånd, det er skikkelig koselig ❤️

*sniker*
Har en hund som blir 9 år i januar og ei frøken som akkurat fylte 3 år, vi gjorde ingen forberedelser annet enn å klargjøre her hjemme, også etter jenta vår kom så lot vi hunden lukte og følge med, men hun kan også bli litt vel ivrig innimellom fordi hun blir så glad :hilarious: idag er de virkelig som to søsken som leker, krangler og koser❤️ hunden elsker henne og er SÅ glad når hu står opp eller kommer hjem fra bhg :love017 så bare å glede seg! Hund og barn får et unikt bånd, det er skikkelig koselig ❤️
Sniker litt jeg og , og må bare si at jeg setter pris på denne kommentaren :love7
Har 2 hunder og venter mitt første barn. Har vært usikker på om jeg ville ha barn overhode, har egentlig vært fornøyd med å ha kun hund. Håper de får det som hos deg :Heartred

Sniker litt jeg og , og må bare si at jeg setter pris på denne kommentaren :love7
Har 2 hunder og venter mitt første barn. Har vært usikker på om jeg ville ha barn overhode, har egentlig vært fornøyd med å ha kun hund. Håper de får det som hos deg :Heartred

Så spennende ❤️ hundene er jo barna våre de også, og tror det er sunt å vokse opp med dyr en må lære å ta hensyn, respektere og gi kjærlighet til også ❤️ håper du får like mye glede i hjemme som vi har fått :love017
Skal sies også at hunden vår liker jenta som 3 år bedre enn som baby som helt uprovosert lugga litt, men hunden vår er litt dramatisk av seg også da:hilarious:

Så spennende ❤️ hundene er jo barna våre de også, og tror det er sunt å vokse opp med dyr en må lære å ta hensyn, respektere og gi kjærlighet til også ❤️ håper du får like mye glede i hjemme som vi har fått :love017
Skal sies også at hunden vår liker jenta som 3 år bedre enn som baby som helt uprovosert lugga litt, men hunden vår er litt dramatisk av seg også da:hilarious:
Ja det akkurat det :love7 trener hund så de har vært en stor del av livet mitt:) haha, kan forstå det da !

Back
Topp