Hund og baby

Amaryllis85

Glad i forumet
Vi venter vårt første barn om ca to mnd. Vi har en hund på 4,5 år som jeg er veldig spent på hvordan vil reagere på den lille. Han er av rasen staffordshire bull terrier, og de kalles for "the nanny dog" nettopp fordi de er flinke med barn. Han er veldig forsiktig med barn, og finnes ikke aggressiv, så jeg er ikke bekymret for at han skal skade babyen. Han har vert vår lille baby i alle disse årene, og jeg er redd han skal føle seg veldig utenfor. Hvordan har dette gått for dere andre med hund og baby?
Han er alltid klar for tur, og elsker å gå i skog og mark. Dette vil jo begrense seg litt nå, iallefall den første tiden. Hvor stor bør babyen være før man tar de med på skogstur? Hva er best å bære de i?
Takker for tips :)

Vår hund har tatt det greit. Han er borte og snuser stadig vekk, og ser litt oppgitt på meg hver gang barnet skriker :P Han begynner å bli gammel og gidder egentlig ikke å gå så lange turer, men vi triller ofte litt lenger slik at han får luftet seg skikkelig.

Barnet kan jo ikke sitte i meis før det sitter oppreist av seg selv, så hvis dere skal på tur kan kanskje en bæresele være et alternativ. Pass da på at den er ergonomisk bra og prøv å ta pauser, for det er ikke bra for barnet å sitte i den for lenge av gangen.
Ellers må man ta med vogna og finne litt mer åpne skogsbilveier!

Jeg har tre chihuahua.
De er jo ikke kjent for åvære direkte barnevennlige, noe som dessverre er en misoppfatning av rasen. Dersom de ikke er vante med barn er de redde for dem, men så snart de lærer et barn å kjenne så elsker de dem.
Mine elsker dattera vår. Og de er ekstremt forsiktige. Tispa var faktisk redd henne de to første mnd :P
Nå skal de ligge ved siden av babynestet, eller på babygymmen/matten hennes sammen med henne. Skal snuse på bleier, sitter og venter når vi steller. Vil veldig gjerne susse på henne, men de får bare susse på toppen av hodet :P
Han eldste kommer med lekene sine og prøver å få henne til å leke, og når vi skal på tur med vogna så er de SÅ stolte og sprader ved siden av :D
Her satte vi oss ned på gulet med en gang vi kom hjem. Lot henne ligge etpar minutter i bilstolen mens de snuste forsiktig. Og halen gikk forsiktig, forsiktig..
Dattera vår, nå snart 6 mnd, synes de er så morosmme! Hun hyyyler av latter når de leker på gulvet foran henne, og hun storkoser seg når hun får klappe på dem (vi tar hånden hennes bort slik at hun ikke lugger fatt i dem) og hunene er veldig tålmodige.
Bare pass på at hunden får være med og ta vare på babyen. Den kan få snuse på, susse på (ikke ansikt/hender) snuse på bleiene, få kose med dere og babyen i sofaen, slik at den ikke blir skubbet bort. Være med å gå tur med babyen.

Selv har jeg bært henne i manduca fra hun var 3 uker gammel, gikk kjempebra. Men ange foretrekker feks caboo eller mobywrap til de holder hodet selv. Men jeg var syk de første ukene så kunne ikke bære uansett.
Hvis du har bærejakke/omslag så går det kjempefint å gå tur med hund og baby :)

Vi har en hund som blir 8 år et par uker etter termin. Hun er "babyen" vår, og er veldig kosete og oppmerksomhetssyk. Vi lurer veldig på hvordan dette kommer til å gå, men når vi har hatt venner med barn på besøk har hun vært veldig forsiktig rundt dem, og opptatt av å snuse på. Tenker vi bare må passe på når baby kommer at hun fremdeles får mye kos, oppmerksomhet og lek selv om vi har fått barn. Skal la henne få snuse på alt av babyutstyr som kommer i hus, og få hilse på/snuse på baby når vi kommer hjem fra sykehuset.

Kommer nok til å investere i et bæresjal, men også gå turer på skogsveier hvor det er greit å gå med vogn og hunden kan løpe løs som hun elsker :)

Fikk vårt 1. barn 18. januar og hadde en liten blandingshund fra før av rasen pomeranian/volpino italiano (f. 7/5-2013), og han har vært min baby fra dag 1, ekstremt mammadalt, men også veldig glad i barn, andre dyr og voksne. Jeg var veldig opptatt av at han fikk snuse på babyklærne før vesla kom, og vi har testet han med små babyer før og han er bare snill og nysgjerrig. I tiden etter vi fikk barn selv har han fått lov til å snuse/slikke på hodet hennes, men ikke i ansiktet. Han er kjempe snill mot henne, når vi går tur med vogna og roer seg raskt når vi får besøk i motsetning til starten hvor han var rene fyrverkeriet og veldig opptatt av at han også var tilstede, ikke bare babyen. Jeg gir han oppmerksomhet, kos og leker med han for å vise at jeg fortsatt er like mye glad i han. Det gikk egentlig bare 2-3 dager så var alt tilbake til normalt. Han var litt lei seg for at det var pappa som tok han med ut og ikke jeg. De 2 første ukene hvor pappa var hjemme så fikk han ansvaret for å lufte han og har fortsatt det ansvaret på morgen og kveld. Jeg går en lang trilletur med han midt på dagen. Viktig å huske på å gi positiv oppmerksomhet til hunden og ikke overse den. I tillegg når den vil kose, leke eller snuse på babyen at den får en begrunnelse for hvorfor den evnt. ikke får lov. Har dessverre hørt noen triste historier ifht hunder som blir deprimert eller aggressive fordi eieren har oversett, bare kommunisert negativt til hunden og latt fokuset kun være på det nye "barnet". Jeg har f.eks sagt at "vesla er for liten til å leke, men vi kan leke istedet? Når ho blir større kan ho leke med deg".

Vår hund har tatt det greit. Han er borte og snuser stadig vekk, og ser litt oppgitt på meg hver gang barnet skriker :p Han begynner å bli gammel og gidder egentlig ikke å gå så lange turer, men vi triller ofte litt lenger slik at han får luftet seg skikkelig.

Barnet kan jo ikke sitte i meis før det sitter oppreist av seg selv, så hvis dere skal på tur kan kanskje en bæresele være et alternativ. Pass da på at den er ergonomisk bra og prøv å ta pauser, for det er ikke bra for barnet å sitte i den for lenge av gangen.
Ellers må man ta med vogna og finne litt mer åpne skogsbilveier!

Hihi, det er sikkert rart for hunden med alle lydene babyen lager :) Det høres jo ut som om det går veldig bra med de to!

Jeg har tenkt litt på bæresjal til tiden før babyen kan sitte i meis. Jeg må vel kanskje prøve meg litt frem :)

Jeg har tre chihuahua.
De er jo ikke kjent for åvære direkte barnevennlige, noe som dessverre er en misoppfatning av rasen. Dersom de ikke er vante med barn er de redde for dem, men så snart de lærer et barn å kjenne så elsker de dem.
Mine elsker dattera vår. Og de er ekstremt forsiktige. Tispa var faktisk redd henne de to første mnd :p
Nå skal de ligge ved siden av babynestet, eller på babygymmen/matten hennes sammen med henne. Skal snuse på bleier, sitter og venter når vi steller. Vil veldig gjerne susse på henne, men de får bare susse på toppen av hodet :p
Han eldste kommer med lekene sine og prøver å få henne til å leke, og når vi skal på tur med vogna så er de SÅ stolte og sprader ved siden av :D
Her satte vi oss ned på gulet med en gang vi kom hjem. Lot henne ligge etpar minutter i bilstolen mens de snuste forsiktig. Og halen gikk forsiktig, forsiktig..
Dattera vår, nå snart 6 mnd, synes de er så morosmme! Hun hyyyler av latter når de leker på gulvet foran henne, og hun storkoser seg når hun får klappe på dem (vi tar hånden hennes bort slik at hun ikke lugger fatt i dem) og hunene er veldig tålmodige.
Bare pass på at hunden får være med og ta vare på babyen. Den kan få snuse på, susse på (ikke ansikt/hender) snuse på bleiene, få kose med dere og babyen i sofaen, slik at den ikke blir skubbet bort. Være med å gå tur med babyen.

Selv har jeg bært henne i manduca fra hun var 3 uker gammel, gikk kjempebra. Men ange foretrekker feks caboo eller mobywrap til de holder hodet selv. Men jeg var syk de første ukene så kunne ikke bære uansett.
Hvis du har bærejakke/omslag så går det kjempefint å gå tur med hund og baby :)

Så artige hunder du har :)
Lurt å la de snuse på både babyen og eiendelene til babyen!
Takk for gode tips til ulike bæreseler!

Hihi, det er sikkert rart for hunden med alle lydene babyen lager :) Det høres jo ut som om det går veldig bra med de to!

Jeg har tenkt litt på bæresjal til tiden før babyen kan sitte i meis. Jeg må vel kanskje prøve meg litt frem :)
Ja, og så slitsomt det er med alle lydene :P

Må nok bare prøve seg frem når babyen kommer ;)

Vi har en hund som blir 8 år et par uker etter termin. Hun er "babyen" vår, og er veldig kosete og oppmerksomhetssyk. Vi lurer veldig på hvordan dette kommer til å gå, men når vi har hatt venner med barn på besøk har hun vært veldig forsiktig rundt dem, og opptatt av å snuse på. Tenker vi bare må passe på når baby kommer at hun fremdeles får mye kos, oppmerksomhet og lek selv om vi har fått barn. Skal la henne få snuse på alt av babyutstyr som kommer i hus, og få hilse på/snuse på baby når vi kommer hjem fra sykehuset.

Kommer nok til å investere i et bæresjal, men også gå turer på skogsveier hvor det er greit å gå med vogn og hunden kan løpe løs som hun elsker :)

Høres ut som om dere har tenkt en del på dette :) Er ikke bare bare med en hund som krever oppmerksomhet! Det går vel kanskje bedre enn forventet! Vi får gjøre som dere har tenkt, la han snuse på utstyr og baby!

Fikk vårt 1. barn 18. januar og hadde en liten blandingshund fra før av rasen pomeranian/volpino italiano (f. 7/5-2013), og han har vært min baby fra dag 1, ekstremt mammadalt, men også veldig glad i barn, andre dyr og voksne. Jeg var veldig opptatt av at han fikk snuse på babyklærne før vesla kom, og vi har testet han med små babyer før og han er bare snill og nysgjerrig. I tiden etter vi fikk barn selv har han fått lov til å snuse/slikke på hodet hennes, men ikke i ansiktet. Han er kjempe snill mot henne, når vi går tur med vogna og roer seg raskt når vi får besøk i motsetning til starten hvor han var rene fyrverkeriet og veldig opptatt av at han også var tilstede, ikke bare babyen. Jeg gir han oppmerksomhet, kos og leker med han for å vise at jeg fortsatt er like mye glad i han. Det gikk egentlig bare 2-3 dager så var alt tilbake til normalt. Han var litt lei seg for at det var pappa som tok han med ut og ikke jeg. De 2 første ukene hvor pappa var hjemme så fikk han ansvaret for å lufte han og har fortsatt det ansvaret på morgen og kveld. Jeg går en lang trilletur med han midt på dagen. Viktig å huske på å gi positiv oppmerksomhet til hunden og ikke overse den. I tillegg når den vil kose, leke eller snuse på babyen at den får en begrunnelse for hvorfor den evnt. ikke får lov. Har dessverre hørt noen triste historier ifht hunder som blir deprimert eller aggressive fordi eieren har oversett, bare kommunisert negativt til hunden og latt fokuset kun være på det nye "barnet". Jeg har f.eks sagt at "vesla er for liten til å leke, men vi kan leke istedet? Når ho blir større kan ho leke med deg".

Takk for mange gode tips! Høres ut som om det gikk veldig bra for deres del!
Nei huff, det siste jeg vil er at han endrer seg fordi vi ikke klarer å ta oss av han. Han er en del av familien, uansett!

Takk for mange gode tips! Høres ut som om det gikk veldig bra for deres del!
Nei huff, det siste jeg vil er at han endrer seg fordi vi ikke klarer å ta oss av han. Han er en del av familien, uansett!
Ja, det gjorde det, selvom jeg ikke var særlig bekymret egentlig :) Mer bekymret for at jeg ikke skulle få tid til han og han endret atferd pga det, for som du sier; han er en del av familien, uansett! Og jeg hadde dødd om vi måtte kvitte oss med han, for han er "storebror" til vesla og forsatt min lille gutt :P ;)

Ja, det gjorde det, selvom jeg ikke var særlig bekymret egentlig :) Mer bekymret for at jeg ikke skulle få tid til han og han endret atferd pga det, for som du sier; han er en del av familien, uansett! Og jeg hadde dødd om vi måtte kvitte oss med han, for han er "storebror" til vesla og forsatt min lille gutt :p ;)

Jeg tenker en del på dette og! Er ingenting som tilsier at vi ikke kan ha han videre, men kjenner veldig på frykten med at vi må gi han fra oss. Jeg hadde og dødd hvis det hadde skjedd!!

Jeg har brukt ergobaby med nyfødt innlegg ifra dag en, funker fint å gå tur i skogen med dette;) bruk bare sunn fornuft hvor lenge du velger å gå;)

lurer på det samme selv, har 2 små pomerianere, en på 2 år å en som rekker å bli 4 før baby kommer i september. han yngste har hilst på niesa mi når hu var 1 år å det gikk kjempe bra. han "knurra" litt på henne når hu stakk en finger inn i øre hans, så gikk han å la seg i soffan ute i stua, men det var allt. mora ble kjempe bekymra når han knurra men etter det brydde han seg ikke noe om ungen så gikk helt fint. eldste har ikke truffet så små barn. bare sønnen til kusina mi når han var 2-3 år. da dro han båndet ut av hånda mi å gikk tur med henne i gangen på sykehuset. hu bare dilta etter å kosa seg masse når hu fikk sitter på fanget hans å bli klappa på hodet. jeg var selfølgelig rett vedsiden av dem hele tiden sån i tilfelle ;) så håper på at det går like bra med vår egen. veit bare at jeg må kjøpe vogn tidlig & ha den stående inne sån at jeg kan "trille" den rundt inne til tispa får venne seg til den. hu er livredd barnevogner XD

lurer på det samme selv, har 2 små pomerianere, en på 2 år å en som rekker å bli 4 før baby kommer i september. han yngste har hilst på niesa mi når hu var 1 år å det gikk kjempe bra. han "knurra" litt på henne når hu stakk en finger inn i øre hans, så gikk han å la seg i soffan ute i stua, men det var allt. mora ble kjempe bekymra når han knurra men etter det brydde han seg ikke noe om ungen så gikk helt fint. eldste har ikke truffet så små barn. bare sønnen til kusina mi når han var 2-3 år. da dro han båndet ut av hånda mi å gikk tur med henne i gangen på sykehuset. hu bare dilta etter å kosa seg masse når hu fikk sitter på fanget hans å bli klappa på hodet. jeg var selfølgelig rett vedsiden av dem hele tiden sån i tilfelle ;) så håper på at det går like bra med vår egen. veit bare at jeg må kjøpe vogn tidlig & ha den stående inne sån at jeg kan "trille" den rundt inne til tispa får venne seg til den. hu er livredd barnevogner XD

Lurt å la hundene få hilse på andre barn før den lille kommer :) Går nok veldig bra i deres tilfelle! Og så har jo hundene hverandre og!
Det med barnevognen var lurt! Vi fikk vognen i hus i helgen, hunden syns det var litt rart når vi trillet på den.

• Liker
Reactions: Boo
Lurt å la hundene få hilse på andre barn før den lille kommer :) Går nok veldig bra i deres tilfelle! Og så har jo hundene hverandre og!
Det med barnevognen var lurt! Vi fikk vognen i hus i helgen, hunden syns det var litt rart når vi trillet på den.

ja vi skal ha familie selskap hos mine foreldre om 2 uker da kommer det masse små barn. må ha med hundene siden vi blir lenge borte. de kommer nokk til å stå i hundegården mesteparten av tiden, sån at det ikke blir for stressende for dem. (de har mulighet til å gå inn i isolert rom med varme om det blir kaldt) men regner med at jeg må ta noen turer ut på tunet med de mindre ungene ja. det med vogna merka vi på alvor i sommer. broren min bor i australia sammen med kone å barn så de var bare i norge i 4 uker. jeg tok med meg dyra å bodde hjemme hos foreldra våre noen dager mens de var på besøk å da merka vi at tispa ikke var så veldig glad i barnevogna som sto ute. hu har alltid gått unna dem på tur osv men jeg har ikke tengt så mye på det uten om at kansje hu syntes ungene bråker mye eller noe? men det er tydligvis vogna som var det store faren da... så derfor har jeg sakt til sambo at vi må gi henne tid til å skjønne at den ikke er farlig før det kommer en (tidvis) gråtende unge oppi der også ;) men regner med at det går seg til med tid å øvelse. de er flinke hunder begge to. stille å rolige, flinke med barn når vi går tur & unger som går forbi vil kose osv. da står de stille å tar imot til vi går videre. skal også sende med brukte baby klær hjem fra sykehuset sån at de får lukte baby lukten før vi tar h*n med hjem :) selv om jeg har all grund til å tro at det kommer til å gå bra kan jeg ikke noe for at jeg er litt små nevøs :P

Må huske at når hundene vokser opp med denne "menneskevalpen" så går den automatisk inn i "flokken" og de skjønner at den er liten. De venner seg til "valpen" etterhvert som den vokser også :)

Mine hunder (whippeter) så ut som de hadde falt ned fra månen da vi kom hjem fra sykehuset, men de mistet egentlig fort interessen. De var borte og "smakte" på ham, altså slikket på ham, innimellom, spesielt hvis han hadde gulp på seg. Jeg kom over en av dem med nesen langt inni munnen til babyen en gang, skulle ha tak i melk/gulp. :p Men da knøvlet jeg henne rimelig hardt og, så hun gjorde ikke det noe mer.
Nå er babyen mobil og synes hundesengen er en fin støtte til å trene pushups på, hundene synes det er ganske ekkelt, så vi må være veldig obs på at babyen ikke havner oppi der. En plass må tross alt hundene få for seg selv.
De tråkker gjerne på ham hvis han ligger i veien og de har det travelt (mat/ut/dørklokke), så de tar ikke mye hensyn.

Jeg har ikke erfaring med barn og hund selv, men jeg er vokst opp med hund fra jeg ble født. Jeg ble lagt i bilsete på gulvet når jeg kom hjem fra sykehuset. Hunden vi hadde da snuste og slikket på meg, så var det greit! Vi ble bestevenner for livet:)

Tror du bare må la hunden få være med, snuse på tingene, bli vant med at det kommer en annen! Hunder kan fort bli sjalu, så ikke glem den.. men den må jo venne seg til at det er en annen som også skal ha oppmerksomhet:)

Lykke til!

Mine hunder (whippeter) så ut som de hadde falt ned fra månen da vi kom hjem fra sykehuset, men de mistet egentlig fort interessen. De var borte og "smakte" på ham, altså slikket på ham, innimellom, spesielt hvis han hadde gulp på seg. Jeg kom over en av dem med nesen langt inni munnen til babyen en gang, skulle ha tak i melk/gulp. :p Men da knøvlet jeg henne rimelig hardt og, så hun gjorde ikke det noe mer.
Nå er babyen mobil og synes hundesengen er en fin støtte til å trene pushups på, hundene synes det er ganske ekkelt, så vi må være veldig obs på at babyen ikke havner oppi der. En plass må tross alt hundene få for seg selv.
De tråkker gjerne på ham hvis han ligger i veien og de har det travelt (mat/ut/dørklokke), så de tar ikke mye hensyn.

Haha mine eeelsker gulp :P
Dersom hun har gulpet på en klut eller smikke og de får fatt i den så er den rimelig "renslikket" når jeg tar den fra dem :P

Back
Topp