Hund og baby, hjelp!

Indigo

Elsker forumet
Her er det krise med tanke på hund og baby.
Har en litt vilter hund, men som til nå bare har vært snill og god. Vi har aldri sett noen negative tendenser, hun går godt overens med barn og andre dyr.

Men etter at vi kom hjem med baby har hun forandret seg [:(]
Hun stresser noe veldig, bjeffer på den lille og bykser fra og hopper opp etter oss for å nå til babyen.
Resultatet er at jeg ikke kan amme i stua når hunden er inne. Kan ikke sitte i sofaen med babyen ol. Jeg stoler ikke på min hittil så snille hund, og sliter med motstridende følelser i forhold til hva vi skal gjøre.

Det er bare noen dager siden vi kom hjem fra sykehuset, så det har ikke gått så lang tid. Men det jeg ser liker jeg ikke. Og sikkerheten til babyen komme milevis foran en hund, selvom jeg ikke synes noe om at hunder blir sendt på dør når det er familieforøkelse. Men nå står jeg og teller på knappene selv, og synes det er utrolig leit at det har blitt sånn. Jeg hadde nok trodd at dette skulle bli enkelt og greit, men det ser ut som hunden har skikkelig ressursforsvar, der babyen er en en konkurrent for hunden.

Det vi har prøvd:
Gi godbiter hver gang hunden ser på baby og er rolig. Funker ikke. Hun stresser, og er overfokusert på baby. Spiser godbitene, men kjempe fort, og stressende.

La henne lukte på bleier: Hun fillerister og "avliver" dem. Og blir kjempefokusert på det. Vi får ikke kontakt med henne når hun gjør det.

Har forsøkt å la henne lukte litt på baby, men tør ikke la henne gjøre det uten at vi holder henne, og hun stresser og vil bykse fram.

Hva gjør vi? Noen som har opplevd noe lignende?

Vi kan ikke ha det sånn, og jeg synes det er utrolig leit om vi ikke kan ha henne. Men barna kommer uansett først, og jeg kan ikke ha en hund jeg ikke stoler på. Men jeg vil så gjerne beholde henne.

Om noen har gode forslag, tas de imot med takk.

Dere har gjort babyen "hemlig" og da blir dette kjempe spennnede og tydligvis bare det hunden tenker på. Det vi gjorde da vi fikk Chris var at de som passa hundene da vi var på sykehuset fikk med seg en body som hundene luktet på og ble kjent med. Da vi kom hjem la vi han i vugga og lot hundene lukte på han og se hva "dette" var. De ble med inn på badet og så på at vi skifta bleier/stelte og de som kom på besøk hilste alltid på hundene først, slik at de ikke følte de kom i andre rekke. Så de hoppet aldri etter bebien eller var stressa. Vet ikke hvordan dere skal gjøre det nå som hunden allerede er gira opp.

For det første så er det utrolig viktig at hunden deltar i at det blir en familie forøkelse! Vist ikke kan det skape en farlig sjalusi.
Jeg har også en vilter hund som kan være litt voldsomt glad til tider.
Men når jeg kom hjem fra sykehuset, hadde jeg lillemann på armen. Han la jeg med ansiktet ned, slik at han lå på magen i armene mine.
Så satt jeg meg ned på huk og fortalte hunden vår at nå har vi fått en baby, den må vi passe godt på. Så lot jeg ho lukte og slikke på babyen. Siden jeg hadde ansiktet til lillemann ned kom hun ikke til det.
Men det virker som dere har kommet ut på ett helt feil plan her. For hunden din viser jo tydelig sin sjalusi.
Synes du skal begynne helt på nytt, slutte å vise til hunden at du er redd han skal gjøre babyen noe og la han få snuse og bli kjent med babyen nå. La hunden delta i bleie skift, bading osv. Delta i familie livet.
Dette var mitt tips om det funker på din hund vet jeg ikke, men jeg håper dere finner enn løsning.

Tror ikke jeg hadde turt og ha den hunden jeg[8|] Jeg hadde vært livredd for at hun skulle gjøre babyen noe.. Hvis hun er veldig usikker på babyen, og virker nervøs, kan hun fort finne på å skade babyen hvis hun får sjansen[:o]

Har hund selv, og var veldig obs på å la henne lukte på jenta vår med en gang vi kom hjem fra sykehuset, har alltid inkludert hunden, og det har gått kjempefint.. Men er ikke alltid det hjelper desverre..

ORIGINAL: Hege og Chris

Dere har gjort babyen "hemlig" og da blir dette kjempe spennnede og tydligvis bare det hunden tenker på. Det vi gjorde da vi fikk Chris var at de som passa hundene da vi var på sykehuset fikk med seg en body som hundene luktet på og ble kjent med. Da vi kom hjem la vi han i vugga og lot hundene lukte på han og se hva "dette" var. De ble med inn på badet og så på at vi skifta bleier/stelte og de som kom på besøk hilste alltid på hundene først, slik at de ikke følte de kom i andre rekke. Så de hoppet aldri etter bebien eller var stressa. Vet ikke hvordan dere skal gjøre det nå som hunden allerede er gira opp.

Vi har forsøkt å ikke gjøre babyen hemmelig. Dessverre har det blitt sånn at hun er blitt det, etter at hunden har vist med hele seg at hun blir stresset av baby.
Vi har også gitt henne ting å lukte på, men det tar litt av når hun lukter. Vet ikke om jeg klarer forklare det helt godt, men hun fikserer veldig på den ene tingen, og vi får ikke kontakt. Har ikke sett henne sånn i det hele tatt før, og hun er en godt voksen hund.

ORIGINAL: søteste

For det første så er det utrolig viktig at hunden deltar i at det blir en familie forøkelse! Vist ikke kan det skape en farlig sjalusi.
Men når jeg kom hjem fra sykehuset, hadde jeg lillemann på armen. Han la jeg med ansiktet ned, slik at han lå på magen i armene mine.
Så satt jeg meg ned på huk og fortalte hunden vår at nå har vi fått en baby, den må vi passe godt på. Så lot jeg ho lukte og slikke på babyen. Siden jeg hadde ansiktet til lillemann ned kom hun ikke til det.
Men det virker som dere har kommet ut på ett helt feil plan her. For hunden din viser jo tydelig sin sjalusi.
Synes du skal begynne helt på nytt, slutte å vise til hunden at du er redd han skal gjøre babyen noe og la han få snuse og bli kjent med babyen nå. La hunden delta i bleie skift, bading osv. Delta i familie livet.
Dette var mitt tips om det funker på din hund vet jeg ikke, men jeg håper dere finner enn løsning.

Vi har hatt henne med på bading og stell, hun er med hver gang, så sant hun ikke står ute. Men fokuserer veldig, og kan begynne med hoppingen og stresser hele tiden.
Å la henne lukte er ikke så lett. Hun er stiv i kroppen og stirrer. Ikke noe godt tegn, og jeg tør rett og slett ikke utsette babyen for å bli luktet på uten å holde hunden igjen. Og da er vi vel nesten like langt. Når vi holder henne igjen, stresser hun enda mer, og runddansen er i gang.
Dette synes jeg er blitt veldig vanskelig. Men det er jo bare noen dager siden vi kom hjem, og jeg vil så gjerne gi det en sjanse.

ORIGINAL: søteste

lir dette kjempe spennnede og tydligvis bare det hunden tenker på. Det vi gjorde da vi fikk Chris var at de som passa hundene da vi var på sykehuset fikk m

SIGNERER!

ORIGINAL: MammoC

Tror ikke jeg hadde turt og ha den hunden jeg[8|] Jeg hadde vært livredd for at hun skulle gjøre babyen noe.. Hvis hun er veldig usikker på babyen, og virker nervøs, kan hun fort finne på å skade babyen hvis hun får sjansen[:o]

Har hund selv, og var veldig obs på å la henne lukte på jenta vår med en gang vi kom hjem fra sykehuset, har alltid inkludert hunden, og det har gått kjempefint.. Men er ikke alltid det hjelper desverre..

Nei, det er jo det vi egentlig ikke tør [:(] Men så gjerne vil!

Det jeg tenker om det du skriver er at dere har tilbudt hunden "biter av babyen" på en litt vel appetittvekkende måte.

Det er greit nok at hunden skal forbinde babyen med noe positivt, men dere må også være veldig klare på at dere eier babyen. I naturlig tilstand ville hunden ha blitt jaget vekk om den oppførte seg sånn.

Jeg tror ikke på at hunder føler sjalusi med mindre de føler at de eier eierene sine og derfor føler at de får en konkurrent i babyen. Det er ikke den rangordningen dere ønsker å ha, så det er der dere må starte.

ORIGINAL: Snarl

ORIGINAL: Inmari

Det jeg tenker om det du skriver er at dere har tilbudt hunden "biter av babyen" på en litt vel appetittvekkende måte.

Det er greit nok at hunden skal forbinde babyen med noe positivt, men dere må også være veldig klare på at dere eier babyen. I naturlig tilstand ville hunden ha blitt jaget vekk om den oppførte seg sånn.

Jeg tror ikke på at hunder føler sjalusi med mindre de føler at de eier eierene sine og derfor føler at de får en konkurrent i babyen. Det er ikke den rangordningen dere ønsker å ha, så det er der dere må starte.

Hva mener du med at en hund blir jaget vekk om den oppfører seg slik? Det hunden har er hundens, det er det som er naturlig for den. Uansett rang, det er uhøflig av en hund å ta ting fra en annen hund.
Hunder blir lett territorielle, uten at det har noe med rang å gjøre.

Pass på at hunden blir stimulert fysisk og psykisk.
Det kan være at dere stresser, og en hund merker fort dette. Det kan være at din redsel kan være det som gjør at hunden reagerer slik.

Jeg mener ikke jaget vekk fra flokken for godt, men moren til valpene hadde ikke tolerert en sånn oppførsel. Det jeg mener er at å inkludere hunden innebærer at hunden må få vite sin plass i den nye flokken og det er faktisk nederst på rangstigen.

Man er faktisk veldig nødt til å være klar på hundens plass i familien. Babyen skal ikke være en ny leke for hunden.

Og at den er stimulert psykisk og fysisk er utrolig viktig[;)]

ORIGINAL: Inmari

akkurat hva jeg tenkte også!

da vi kom fra sykehuset satte jeg bilsetet på gulvet, hunden snuste på han etpar ganger og så
fikk han masse kos og ros, og ikke minst gjensynsglede. Jeg inkluderete ikke hunden aktivt da
vi kom hjem, men jeg lot han ligge ved siden av meg hele tiden, fikk godbiter og fikk snuse på babyen.
gjorde han noe jeg ikke likte (stresse rundt babyen, dytte, mase eller hoppe etter) ble han forvist til
kurven sin en stund. Da han fikk komme tilbake og var rolig fikk han igjen oppmerksomhet og godbit.
Gikk veldig fint det, for da fant han fort ut hvor grensa går [:)]

En utrolig kjip situasjon dere har havna i og føler med dere.
Vi har en svær Golden gutt som var svært bortskjemt før lillegutt kom. Vi var spente på hvordan han ville reagere på babyen og var bevisste lenge før babyen kom på å inkludere den firbeinte. Han fikk ligge ved siden av bilstol, vogna, vogga, senga bare for å "bli kjent" med alle de nye tingene i huset før baby kom. Da babyen kom fikk han hjem babyteppe som lillegutt hadde vært innetulla i, og som lukta baby.
Hjemkomsten fra sykehus var vi veldig bevisst på hvordan vi ville skulle være. Hunden ble møtt som han pleier, fikk masse oppmerksomhet og fikk lukte masse på babyen. Etterhvert trente vi lydighet sammen og hunden måtte "ligge pent" eller "sitte pent" ved siden av vogga, vognbagen etc der babyen lå.
Den firbeinte trengte og trenger mye psykisk og fysisk trening, kos og oppmerksomhet, og det er viktig å gi hunden mye av sin tid. Nå har hunden inkludert det nye familiemedlemmet i flokken sin og alt er egentlig veldig harmonisk og greit her i heimen..Men det ligger mye trening bak..

Vet ikke hva slags utageringsmønster/signaler hunden deres viser siden du er redd den kommer til å bite barnet?
Jeg skjønner godt frykten.. Men man må ikke glemme at en hund "snakker" via munn, (knurre, flekke tenner, glefse) men som ikke er i nærheten av å være ett bitt.. Det er mange som misforstår hundens språk og signaler, og dermed omplasserer hunder som ikke er farlige- men som har "bare" har tydelig kroppsspråk.
Dette kroppsspråket skal man ta på alvor og vise hensyn til både ovenfor hund og baby. Viktig at de får ha "sine" områder.
Vår hund har en seng som kun er hans.. der skal ikke lillegutt være og dette er friområde hans der han kan slappe helt av!

En hund trenger også en tydelig, forutsigbar og konsekvent leder, som viser hunden hvordan man vil ha det og hvordan man vil hunden skal reagere i ulike settinger. Det er ikke lett å bare bli en klar leder, men det er en trygghet for hunden og ha en tydelig leder som setter grenser. Jeg personlig tror det er håp for de fleste hunder:)

Lykke til:)

Back
Topp