Hund og allergi

Heffy

Flørter med forumet
Augustlykke 2015
Hei:)
Noen som er allergisk (i mild grad) mot hund, men som likevel har funnet en rase som man kan leve med? I vår lille familie er vi såå hunde-glad, men jeg, guttungen og mannen reagerer når vi er for mye oppi hunder. Katt er ikke aktuelt, da mannen ikke får puste i nærheten av en katt. Hehe.. Hvilke erfaringer har dere super flotte smarte damer? :)

Min mann reagerer på hårene, så om vi skal få oss hund igjen så tenker vi puddel eller bichon frise. Men jeg tror de fleste reagerer på spyttet til hunden, som da går over i pelsen når hunden slikker seg. Det finnes noe du kan ha i pelsen som skal hjelpe på. Ellers ville jeg ha prøvd å finne en hund å passe, slik at dere kan se om det passer dere. Jeg mener å huske at man kan reagere mer på valper. Mtp katt så kan man jo prøve sfynx (staves det sånn?) om man liker nakenkatter :-P

Husker jeg gjerne ville ha en hund en gang, så jeg fikk passe en kinesisk nakenhund. Aldri vært så allergisk før i mitt liv :p Er ikke barebare når man reagerer på spyttet deres og ikke bare pelsen.
Men kan være fint å passe en hund først for å se åssen man tåler den.

Jeg reagerer på korthårsraser.
Mange synes det er rart, men det er helt vanlig faktisk. Som oftest er det enten hudceller, fett eller midden man reagerer på. På kh-hunder ligger dette lengre ute i pelsen enn på lh-hunder, naturlig nok pga pelsens lengde. Og kh har ofte en fetere pels (det er fettet jeg reagerer på, kh hunder uten mye fett i pelsen går fint).
Siden røytefrie raser er lh og ikke mister hårene slik at det kommer så mye hudceller ut som ved røyting, reagerer mange mindre på dem :)

Jeg har chihuahua, og reagerer ikke på to av dem. Han ene reagerer jeg på om jeg graver meg ned i pelsen hans. Jentungen har ikke reagert enda, og mannen tåler alt så håper hun tar etter ham der :P Men de er ikke kjent for å være en rase man reagerer mindre på.

Dersom du er flink til å vaske hunden ukentlig med Petal cleanse kan det hjelpe. Ofte er det slik at vi reagerer mindre på våre egne dyr enn andres, men det kan jo selvsagt gå andre veien også.

Mitt tips er å finne ut hvilken rase dere vil ha, og ring oppdretter og spør om dere kan komme på besøk noen ganger og finne ut om dere reagerer på hundene eller ikke.

Masse lykke til! :)

Jeg er allergisk og har mops, ingen god kombinasjon gitt :(

Anbefaler puddel og lignende med slik pels, napperaser, bichon eller lignende ;)

Har vært inne på tanken om bichon frisé, men hvordan vet man om man reagerer?? Enkelte oppdrettere er ikke akkurat i "nærheten". Vi snakker kanskje 5-7t kjøretur vekke. Ikke lett å dra på besøk for å teste det ut. Ellers takk for svar og gode råd :)

Jeg er allergisk. Med rett "feil" type hund blir jeg helt rød i ansiktet, klør og nyser og renner i øyne og nese.
Men har en staffordshire bullterrier og hu reagerer jeg ikke på :D

Vi kjøpte en «allergivennlig hund» siden jeg har allergier i familien. Jeg, mannen og vesla reagerer ikke, men min søster, far og flere reagerer, så da tenkte vi livet ville bli litt enklere med en rase som er snill mot allergier. Alle i familien som er allergiske reagerer på hunden :-/ Men jeg vet at mange andre med allergier fint kan ha denne rasen. Vi har portugisisk vannhund, forresten.

Jeg vil anbefale deg å låne en hund av rasen du vurderer og ha den hjemme hos deg et par uker. Det kan ta litt tid før allergien slår ut, og det er utrolig kjipt å omplassere en valp fordi man ikke gjorde gode nok undersøkelser i forkant.

Jeg var litt allergisk mot hund da jeg traff min kjære, hele hans familie har hunder så har naturlig nok vært utsatt for hunder de årene vi har vært sammen. Her har jeg gradvis blitt verre og verre, så er det så ille at jeg gruer meg til å besøke familien hans, for ingen medisiner fungerer. Jeg vil IKKE anbefale å skaffe hund om dere er allergiske!!

Jeg er allergisk. Med rett "feil" type hund blir jeg helt rød i ansiktet, klør og nyser og renner i øyne og nese.
Men har en staffordshire bullterrier og hu reagerer jeg ikke på :D
Samme til oss :) sambo er allergisk men det går bra med staffen vår :) svigerfar og svoger som også er allergisk reagerer eller ikke :)

Hei:)
Noen som er allergisk (i mild grad) mot hund, men som likevel har funnet en rase som man kan leve med? I vår lille familie er vi såå hunde-glad, men jeg, guttungen og mannen reagerer når vi er for mye oppi hunder. Katt er ikke aktuelt, da mannen ikke får puste i nærheten av en katt. Hehe.. Hvilke erfaringer har dere super flotte smarte damer? :)

Vi hadde puddel når jeg var lita, pga. at min bror tålte den :)

GT
Jeg var litt allergisk mot hund da jeg traff min kjære, hele hans familie har hunder så har naturlig nok vært utsatt for hunder de årene vi har vært sammen. Her har jeg gradvis blitt verre og verre, så er det så ille at jeg gruer meg til å besøke familien hans, for ingen medisiner fungerer. Jeg vil IKKE anbefale å skaffe hund om dere er allergiske!!
Sånn er det for meg også. Jeg blir dårligere og reagerer raskere hvis jeg er borti hunder regelmessig enn om jeg sjelden er nær hunder.
Vær forsiktig med å skaffe hund med allergier i familien.

Takk for mange gode råd damer :) Bør vel uansett vente til babyen har kommet, så får vi se hva vi har tid og overskudd til :-)

Back
Topp