Hund med liten matlyst

smash

Forumet er livet
VIP
Laban har alltid vært ekstreeeemt mathol!!!
Han stjal alt han kom over, reiv det ut av henda våres ++
Etter mye trening, så fikk vi vendt han av det heldigvis!
Får han en skalk, en potet, en kjøttkake ++ så blir han overlykkelig!
Når han skal få fòret sitt som han får 2 ganger pr dag, må han vente på værsågod, og da hiver han det i seg på 2 sekunder.

Vi byttet fòr, fikk et veldig bra tilbud på et bra fòr fra en oppdretter, så vi takket ja til det.
Laban elsket det, hvertfall de første ukene.
Plutselig sluttet han å spise fòret sitt..
Vi byttet tilbake til det gamle fòret hans, som han har spist fra han var valp, og vi VET at han elsker det.
Men ingen matlyst nå heller...
Det ligger alltid mat i skåla hans, og når jeg sier værsågod, så snuser han på maten, og bare går..
Nå er det som sagt mat i skålen hans hele tiden, og han går å småspiser når han føler for det..
Tar gjerne 2 dager før skåla er tom..
Han drikker veldig mye vann! Er i mye aktivitet ++ Så er ikke det det går på...

Er det vanlig? Hva kan det evt være? Han virker frisk. Og er i topp humør!

Sorry at det blei så langt...

Han er ett år om det spiller noen rolle.. en golden retriever.

Hunder kan vel som oss bli matleie. Ene tispa mi var sånn for noen år siden.
Hvis du har sjekket han og vet han er frisk så får du bare fortsette å sette ned mat til han. Men ta den bort etter et kvarter, ikke la den stå der hele dagen. La han få samme tilbudet til neste måltid. Om han ikke spiser så ta det bort.

Det jeg har lært gjennom alle mine år med hund er at ingen friske hunder sulter ved matskåla. Ikke begynn å friste han med leverpostei og pølsebiter ihvertfall.. Da ber du ihvertfall om en kresen hund :-S

Vil tro at matlysta der er som hos oss. Litt opp og ned.

Men prøv å ha over en halv porsjon med bløtmat f.eks.
Eller kok litt ris, kylling, fiskeboller. (fint for sensitive mager)

Vi knekker noen ganger ett rått egg over maten til Disco. Han vil helst bare eta pasta og redikk.. sære bikkja. ;)

Men når alt annet feiler. En pose med sånn perle kattemat eller hva det nå enn heter... da kunne mi bikkje eti bark altså. Det må jo være drømmematen hans.. :P

Camilla S skrev:
Vil tro at matlysta der er som hos oss. Litt opp og ned.

Men prøv å ha over en halv porsjon med bløtmat f.eks.
Eller kok litt ris, kylling, fiskeboller. (fint for sensitive mager)

Vi knekker noen ganger ett rått egg over maten til Disco. Han vil helst bare eta pasta og redikk.. sære bikkja. ;)

Men når alt annet feiler. En pose med sånn perle kattemat eller hva det nå enn heter... da kunne mi bikkje eti bark altså. Det må jo være drømmematen hans.. :P

Hender jeg blander ut fòret med biola, for han elsker det, men rar som han er, sleiker han på fòret, for å få biola'n, og hvis han får en bit med fòr i munnen da, spytter han det ut:P

hva med å prøve V&H.

turboquattro skrev:
hva med å prøve V&H.

Hva er det?

turboquattro skrev:
http://www.vomoghundemat.no/

Aha! Men jeg vet ho at han liker fòret sitt.. Så får se det ann litt hva vi gjør..

smash skrev:
Når han skal få fòret sitt som han får 2 ganger pr dag, må han vente på værsågod, og da hiver han det i seg på 2 sekunder.

Vi byttet fòr, fikk et veldig bra tilbud på et bra fòr fra en oppdretter, så vi takket ja til det.
Vi byttet tilbake til det gamle fòret hans, som han har spist fra han var valp, og vi VET at han elsker det.
Det ligger alltid mat i skåla hans, og når jeg sier værsågod, så snuser han på maten, og bare går..
Nå er det som sagt mat i skålen hans hele tiden, og han går å småspiser når han føler for det..

Noen få tips: ALDRI ha mat tilgjengelig 24/7. Hunden blir da for selvstendig. Den skal jo tross alt spise når den får beskjed om det. Hvis ikke, blir maten borte. Prøv å fjerne maten hvis han ikke spiser innen 2  min.
Prøv dette i 3- 4 dager.

Eller som vi gjorde med vår hund (3 år), fjernet et måltid i 5 dager. Da kuttet vi ut frokosten, som han ikke vil spise. Så introduserte vi den igjen på dag 4. Ingen bedring.

Sist men ikke minst, har dere godt bekjentskap til noen som har hund, få den inn i hus når Laban skal spise. Dette skaper konkuranse om maten, uavhengig om den andre hunden spiser eller ikke.

Lykke til :)

**Anim** skrev:

smash skrev:

Noen få tips: ALDRI ha mat tilgjengelig 24/7. Hunden blir da for selvstendig. Den skal jo tross alt spise når den får beskjed om det. Hvis ikke, blir maten borte. Prøv å fjerne maten hvis han ikke spiser innen 2  min.
Prøv dette i 3- 4 dager.

Eller som vi gjorde med vår hund (3 år), fjernet et måltid i 5 dager. Da kuttet vi ut frokosten, som han ikke vil spise. Så introduserte vi den igjen på dag 4. Ingen bedring.

Sist men ikke minst, har dere godt bekjentskap til noen som har hund, få den inn i hus når Laban skal spise. Dette skaper konkuranse om maten, uavhengig om den andre hunden spiser eller ikke.

FEM dager UTEN mat?? Er ikke det litt drøyt...?
Kjenner mange med hund, så da skal jeg prøve tipset ditt!
Også skal maten vekk etter et par min. Takk for tips!

Høres ut som vår golden retriever.
Slukte maten i første leveår og så var det ikke interressant lenger.
Han spiste i nesten alle sine leveår brødskiver med leverpostei til frokost og hundepølsebitene vi blanda i tørrforet til middag. Han gjorde også som Laban, spytta ut om han fikk med en tørrforbit. Sånn nå og da spiste han litt tørrfor også.
Frisk og fin hund som ikke hadde noen plager før han ble 13 år.

hnder er som menesker de kan bli matleie
her så kan det til tider gå 2-3 dager før hnden spiser noe særlig
det vi gjør er å blande det med middagrester, har i olje oppe på tørforet, blander det t i buljongvann, har i melk, har i litt våtfor eller vom
bytter dette på inni mellom å da spiser hunden litt mer
Som sagt forandring fryder også for hundene

Hunden vår ble også sånn da han rundet året.. Skikkelig matlei.. Og er det ennå.. Bytter vi fôr spiser han det i ett par dager, før han blir lei det også. I tillegg har han sensitiv mage, slik at fôr bytte ikke alltid er så lurt :P Så nå er vi 100% tilbake på V&H iblandet litt tørrfôr mot sensitiv fordøyelse (da V&H lett kan gi hard mage) og selolje.

Han spiser som regel bra hvis vi er på besøk hos andre som har hund, for da blir det litt konkurranse, og siden han går på fersk fôr kan vi ikke la det stå framme mer enn 15 min om gangen. 

Det vi til slutt har endt opp med nå er å droppe frokosten! Han får alt til middag ca kl 18 i stede (litt avhengig av når vi går turen) som regel får han det en times tid etter vi kommer hjem fra tur. Det har fungert veldig greit her hos oss, for da rekker han å bli skikkelig sulten igjen før neste måltid blir servert :) Vi prøvde det med å fjerne maten etter 5 min for så ikke gi igjen før neste måltid i fjor, men han gikk da mye ned i vekt, og siden han da bare var ett år gammel (nå er han 2 år) gikk vi raskt vekk i fra det!

Men når det skal sies så vil aldri en frisk hund sulte seg i hjel :) Egentlig skal vi bare være glad for at de ikke spiser mer enn de har behov for :) Selvom man får dårlig samvittighet når de søte små ikke vil spise :) Lykke til :)

I perioder spiser hunder mindre. Kommer det ut dritt i andre enden pleier jeg å spørre. Og er de i fin form, pelsen grei og humøret bra? I såfall bare la det være.

IKKE bland i ting i foret for å få de til å spise.... da vil de kreve det og bli enda mer kresne. Mange syke holdninger når det gjelder foring av hunder. Jeg ville bare hatt faste foringstider.. satt frem maten, hatt den fremme 30min og fjernet den for så å sette den frem ved neste måltid. Ikke gi mye godis i perioder med dårlig matlyst.. samme med bein. Tygging på bein gjør at hjernen tenker den blir mett....Er jo slik vi mennesker skal lære oss å spise mindre.. tygge maten mer, da oppfatter kroppen at den spiser mer enn den gjør.

Ikke gjør så mye ut av det. Man merker fort om formen blir dårligere. De spiser alltid mye i førsten med nytt for. Så ikke driv å bytt for om ikke maten blir spist. Evt kan man begynne å fore med vom & hundemat som er mer smaklig merke mat, som de fleste hunder liker bra og spiser like fint hver dag hele året rundt. Tørrfor kan være litt kjedelig. Men, så lenge hunden er i form :). En golden ser man fort på pelsen om den ikke får i seg det den trenger.

smash skrev:

**Anim** skrev:

smash skrev:

Prøv dette i 3- 4 dager.

FEM dager UTEN mat?? Er ikke det litt drøyt...?
Kjenner mange med hund, så da skal jeg prøve tipset ditt!
Også skal maten vekk etter et par min. Takk for tips!

Nei nei ikke 5 dager helt uten mat, men med kun 1 måltid pr dag for å øke appetitten. Ville aldri ha latt hunden min gå 5 dager helt uten gitt :)

TonjeJenta skrev:
I perioder spiser hunder mindre. Kommer det ut dritt i andre enden pleier jeg å spørre. Og er de i fin form, pelsen grei og humøret bra? I såfall bare la det være.

IKKE bland i ting i foret for å få de til å spise.... da vil de kreve det og bli enda mer kresne. Mange syke holdninger når det gjelder foring av hunder. Jeg ville bare hatt faste foringstider.. satt frem maten, hatt den fremme 30min og fjernet den for så å sette den frem ved neste måltid. Ikke gi mye godis i perioder med dårlig matlyst.. samme med bein. Tygging på bein gjør at hjernen tenker den blir mett....Er jo slik vi mennesker skal lære oss å spise mindre.. tygge maten mer, da oppfatter kroppen at den spiser mer enn den gjør.

Ikke gjør så mye ut av det. Man merker fort om formen blir dårligere. De spiser alltid mye i førsten med nytt for. Så ikke driv å bytt for om ikke maten blir spist. Evt kan man begynne å fore med vom & hundemat som er mer smaklig merke mat, som de fleste hunder liker bra og spiser like fint hver dag hele året rundt. Tørrfor kan være litt kjedelig. Men, så lenge hunden er i form :). En golden ser man fort på pelsen om den ikke får i seg det den trenger.

Enig med deg i mye.. Vil egentlig ikke drive å styre med å blande ut maten med masse annet.. Jeg vet at han liker fòret han får.. Men han er vel bare lei..
I natt har han spist halve matskåla, så det er jo kjempebra! Fyller matskåla til det nesten renner over, for han er litt undervektig..
Ikke mye, men er snakk 4-5 kg.. Derfor det er ekstra frustrerende at han ikke vil spise den mengden jeg vil han skal ha i seg...
Fikk beskjed om å 4-doble matinntaket hans...
Men nå spiser han ikke halvparten av det han pleide å få en gang..

Han driter ca 4 ganger pr dag. Fin og fast i magen.
Pelsen er kjempemyk og god, og han er kjempekosete og leken og i topp humør, elsker turene han får hver dag ++

En ting jeg kom på nå, er at jeg har blitt skikkelig streng med han...
Han har dominert meg mye, og nå har jeg satt ned foten skikkelig, så jeg tar han hardt om han prøver seg på en minste ting... (ikke hardt fysisk altså)
Så det er veldig nytt for han.. Han har blitt en ny hund etter jeg begynte med det..
Vet ikke om det har noen sammenheng..

Selv om du har fått beskjed om å øke matinntaket hans ville jeg minket maten i skåla MYE og heller økt senere igjen. Det føles litt uoverkommelig om man får plassert et koldtbord foran seg og egentlig ikke er så sulten. Så start med mindre porsjoner og øk senere Voffen høres heelt frisk og fin ut og jeg hadde ikke stresset noe med mat. Golden er ganske tøff i puberteten,... hadde mine runder med tispa jeg hadde og. Men da hun ble 2år bare gikk det over og hun ble seg selv igjen. Vær god, streng og konsekvent så går det kjempefint. De blir gjerne litt tynne og hengslete i vokseperioden og.. og så lenge pelsen og alt er helt fint, ville jeg iallefall bare latt ting være foreløpig. Det er sommer og man bruker mye mindre energi enn på vintern også. :)

Min neste hund skal bli en golden.... jeg savner rasen veldig <3<3<3

Da mi golden kom i puberteten løp ho etter meg og beit meg i ræva.. også "lo ho" av meg.... hehe. Da kunne jeg prøve hva jeg ville... kunne legge ho i bakken eller hva som helst for å få henne til å slutte............ ho utfordret meg alltid og spratt like fort oppigjen og lo videre. Da hun ble to gikk det trassige over :). Ho var bare snill og god da... men utfordret meg hele tiden. 

TonjeJenta skrev:

Selv om du har fått beskjed om å øke matinntaket hans ville jeg minket maten i skåla MYE og heller økt senere igjen. Det føles litt uoverkommelig om man får plassert et koldtbord foran seg og egentlig ikke er så sulten. Så start med mindre porsjoner og øk senere Voffen høres heelt frisk og fin ut og jeg hadde ikke stresset noe med mat. Golden er ganske tøff i puberteten,... hadde mine runder med tispa jeg hadde og. Men da hun ble 2år bare gikk det over og hun ble seg selv igjen. Vær god, streng og konsekvent så går det kjempefint. De blir gjerne litt tynne og hengslete i vokseperioden og.. og så lenge pelsen og alt er helt fint, ville jeg iallefall bare latt ting være foreløpig. Det er sommer og man bruker mye mindre energi enn på vintern også. :)

Min neste hund skal bli en golden.... jeg savner rasen veldig <3<3<3

Oki, da blir det mindre porsjoner fremover.
Haha, jeg skal ALDRI ha golden igjen!:P
Missforstå meg rett, Laban er bare god og deilig, men FY for en sta gutt..
Han har vært maks dominant, hopper, drar skikkelig på tur ++
Og jeg med den elendige ryggen, så har det ikke vært lett..
Men etter den nye treningsmetoden min, så er han en ny hund!
Han er veeeldig hormonell og stressa, men jeg "hjelper" han å roe seg ned.
Elsker de nye øvelse jeg har lært han!!

Gleder meg til han blir voksen, så han kan bli helt rolig.
Neste hund skal kastreres så fort som mulig!
Man lærer så lenge man lever...!

Back
Topp