Hund med husmidd-allergi

Beate

Elsker forumet
Noen med erfaring med dette og evt. Tips om behandling som funker? Fôr, shampo, annet?

Ja! Kjenner godt til det. Vasker han i Malaseb. Bruker allergifôr, men synes vel egentlig ikke at han blir så mye bedre av det. Har hatt han på allergivaksiner hver 14. dag, men synes ikke det var så superbra heller. Så den har vi kuttet ut. Det viktigste er bading med Malaseb. Han er bedre når han er tørr i pelsen og ikke oljerik pels. Men det blir aldri 100% bra. Han slikker mye på labbene, og da er det viktig med distrahering. I de verste periodene kan han få en lav dose prednisolon. Mye jobb med det igrunn.

Samarbeide godt med dyrlegen, har god erfaring med foret Z/D fra hills og bruke immunesept som er spesiallaget vaksine mot akkurat det allergene som hunden reagerer på. Det tok nesten ett år før hunden var helt fin med disse sprøytene, ikke gi opp med engang.
Vi brukte også predinsolon, men dette er ikke bra for hundene i over lang tid og ikke ett første valg :)
Lykke til, håper det ordner seg for hunden deres :)

Ja! Kjenner godt til det. Vasker han i Malaseb. Bruker allergifôr, men synes vel egentlig ikke at han blir så mye bedre av det. Har hatt han på allergivaksiner hver 14. dag, men synes ikke det var så superbra heller. Så den har vi kuttet ut. Det viktigste er bading med Malaseb. Han er bedre når han er tørr i pelsen og ikke oljerik pels. Men det blir aldri 100% bra. Han slikker mye på labbene, og da er det viktig med distrahering. I de verste periodene kan han få en lav dose prednisolon. Mye jobb med det igrunn.
Hvilken rase er det? Vi har også prøvd vaksine. To perioder og rundt 3000 for hver. Syntes heller ikke den hjalp så vi stoppet. Hvor kjøper du malaseb? Og prednisolon er kortison eller?

Jeg har hørt at det ikke er lurt å fore med noe annet enn tørrfor ved allergi. også viktig å sørge for en ren og lettstelt liggeplass for hunden :)

beklager, jeg mente at jeg har hørt at det ER lurt å fore med noe annet enn tørrfor. :)

Hvilken rase er det? Vi har også prøvd vaksine. To perioder og rundt 3000 for hver. Syntes heller ikke den hjalp så vi stoppet. Hvor kjøper du malaseb? Og prednisolon er kortison eller?

Du får kjøpt Malaseb hos dyrlege. Prednisolon er kortison ja, det er greit å bruke i korte perioder - om ting blir for ille. Vi brukte immunsepten lenge uten resultat. Gidder ikke bruke tusenvis av kroner på noe som ikke funker. Du kan prøve å fôre med vom og hundemat. Når man åpner en pose tørrfôr kommer til midd oppi der, og defor kan det være lurt å bruke noe annet. Evt ha det i fryseren.

Dersom du kan, ville jeg ha fort på enten vom og hundemat eller Norwegian polar. Det ligger i frysen og tas frem dagen før de skal ha det og has i kjøleskapet.
Hvis ikke ville jeg ha brukt et allergifor fra dyrlege og hatt det i frysen for å drepe formidd :)

Om du kan så unngå tepper på gulv og liggeplass, bruk feks Biabed til soveplass. Om ikke så skift teppe etpar ganger i uken og vask dem på 60 (fleece funker fint feks).

Ellers er det å støvsuge og vaske gulvene ofte og hvis du har stoffsofa.

Vaske hunden med spesialmiddel du kan få hos vet, og bruk kortison. Små doser kortison er helt greit å bruke hele livet så lenge hunden får en bedre livskvalitet, og større dose over kortere perioder om den trenger :)

Vi har en pointer som trolig har middallergi. Han er ikke testet. Vi fikk han som omplassering så vi kjenner ikke hele hudhistorien! Han er heldigvis ikke så hardt rammet. Vi holder det i sjakk med høyenergi for fra eukanuba. Det har fungert bra. Vi har prøvd allergifor men eukanuba sitt har fungert like bra. Vi støvsuger og vasker teppet hans ofte, drypper han i ørene og renser de godt når han får perioder med kløe, også har han perioder fått lav dose kortison.
Dyrlegen har vært veldig behjelpelig! Heldigvis for oss så har dette fungert, men det finnes ulike medisiner de kan gå på!

Vi har en staffordshire bull terrier med allergi. Nå er han i veldig fin form, men tidligere klødde han veldig.
Vi har som jeg ser andre skriver brukt vaksine på han. Fikk den spesial laget fra England. Den brukte han i ett år (ca en sprøyte i mnd).
Ellers har vi etter litt prøving funnet ut av han fungerer best på eukanuba sitt allergi-for. Dette måtte vi fryse før for å bli kvitt midden, men nå slipper vi det.
Vi har en sjampo kjøpt hos dyrlege som er bra for han (husker ikke navnet nå) men det er sjelden han trenger å bli dusjet med den.
Ellers måtte vi bytte ut stoff sofaen med skinn/Hud. Først nå kan vi ha litt pynte puter og tepper i sofaen, det var fy fy før. Og da sier det seg selv at han ikke bør sove i sengen med oss...

Jeg lurer nesten på om han har vokst allergien litt fra seg, han er i så fin form. vi flyttet i høst, så nå har han større plass å boltre seg på, og han er mer ute. Dette hjelper og!

Håper deres hund blir bedre :-)

Vi har en katt med det samme. Og han må gå på medisin, for det er det eneste som funker. Medisinen tas hver mnd, injeksjon. Medisinen lages kun til han akkurat han og en liten flaske holder nesten ett år.

Har dyrlegen snakket om denne medisinen?

Vi har en katt med det samme. Og han må gå på medisin, for det er det eneste som funker. Medisinen tas hver mnd, injeksjon. Medisinen lages kun til han akkurat han og en liten flaske holder nesten ett år.

Har dyrlegen snakket om denne medisinen?
Ja, vi prøvde to doser men synes ikke det ble noe bedre. Da de koster 3000 pr. dose gadd vi ikke fortsette.

Vi har en staffordshire bull terrier med allergi. Nå er han i veldig fin form, men tidligere klødde han veldig.
Vi har som jeg ser andre skriver brukt vaksine på han. Fikk den spesial laget fra England. Den brukte han i ett år (ca en sprøyte i mnd).
Ellers har vi etter litt prøving funnet ut av han fungerer best på eukanuba sitt allergi-for. Dette måtte vi fryse før for å bli kvitt midden, men nå slipper vi det.
Vi har en sjampo kjøpt hos dyrlege som er bra for han (husker ikke navnet nå) men det er sjelden han trenger å bli dusjet med den.
Ellers måtte vi bytte ut stoff sofaen med skinn/Hud. Først nå kan vi ha litt pynte puter og tepper i sofaen, det var fy fy før. Og da sier det seg selv at han ikke bør sove i sengen med oss...

Jeg lurer nesten på om han har vokst allergien litt fra seg, han er i så fin form. vi flyttet i høst, så nå har han større plass å boltre seg på, og han er mer ute. Dette hjelper og!

Håper deres hund blir bedre :)
Hvor lenge må det fryses? Holder det at jeg legger en porsjon i fryseren som da blir liggende et døgn? Hun får ikke være i hverken seng eller sofa, så det er ikke noe problem, men ellers takk for tips!

Hvor lenge må det fryses? Holder det at jeg legger en porsjon i fryseren som da blir liggende et døgn? Hun får ikke være i hverken seng eller sofa, så det er ikke noe problem, men ellers takk for tips!

Foret bør være fryst i 4 dager eller mer :)

Naboen til mamma har hun med slik allergi, den bor nå ute og har mye bedre livskvalitet. Gjør sikkert mye annet også, uten at jeg kjenner til det.

Jeg mener at vi frøs det slik at det låg ca tre døgn i frysen. Men det gikk ofte greit hvis det bare låg et-to døgn. Men det er jo veldig forskjell på hundene :-) du får prøve å se hva som fungerer for deres hund!

Back
Topp