Hund i bur !

hakkamakka

Forumet er livet
VIP
hva er så galt med å ha hund i bur?

nå har ikke jeg hund selv, ikke har jeg tenkt å ha det heller. men svigers har. og den stortrives i buret sitt. går å legger seg deg hver kveld, av fri vilje. den går også til buret sitt om ungene blir litt for slitsomme. hva er galt med det egentlig?

Jeg syns ikke det er noe galt med bur, så lenge hunden har stort nok bur, tilgang på vann og noe å tygge på, og blir trent til å være i bur. Min hund (dobermann) var en hund med et stort behov for å vokte leiligheten, og hun ble rett og slett fryktelig stressa av å skulle passe på hele leiligheten når jeg ikke var hjemme. Lå hun i bur slappet hun av og sov store deler av tiden hun lå der.

Om man får seg en valp og bare slenger den i buret 8 timer om dagen, og gjerne om natta i tillegg, da er det mindre bra. Trening er vitkig, og det er også viktig å vite at ikke alle hunde takler å ligge i bur. Men i mange tilfeller er bur en god løsning, og mange hunder syns det er fint å ha en plass som er for bare den, hvor de får ro og fred.

Vi har tre hunder. En av de elsker buret sitt. Det er hennes trygge hule og beskyttelse fra de to store hundene ;)
De to største veier 90kg tilsammen, så vi har ikke plass til to gigantiske bur i gangen. Så planen er at de to skal gå løs hele tiden. Valpen er 8mnd nå og skal få prøve seg til helga ;)
Da skal begge de store gå løs og det blir spennende å se om det blir herjing og leking eller soving den natten ;)

Dersom en bruker det riktig, så fungerer det fint for mange hunder. Min hund f.eks har færre epilepsianfall når han har et avgrenset område (ikke bur da).

Jeg synes det blir veldig dobbeltmoralsk å rope om hunder i bur når man synes det er ok at kaniner står i trange bur 24 timer i døgnet eller spise egg fra burhøns.

Det viktigste for en hund er at den får turer, fysisk og psykisk stimuli, riktige utfordringer og oppdagelse i forhold til rase. At hunden tilbringer noen timer i bur burde ikke stå i veien for dette. Men de er for all del flokkdyr, så det er jo viktig at de er inkludert i flokken mesteparten av tiden.

Her har vi også eget bru til begge hundene, det er dems hule og der har ingen av ungene noe å gjøre, døra står oppe helle dagen og stort sett om natte, kun valpen som døra er lukket for om natta
begge går å eger seg selv i bure når de er lei leiking eller bare vil være i fred.
Alle jeg kjenner som driver med oppdrett anbefaller at hunden blir vant til å være i bur løpet av dagen siden det da er lettere å ha de med på turer og slikt siden de da er vant til sin lillehule som en da kan ta med seg, samtidig som mange hunder også ikke stresser så mye når de evt er hjemme alene siden de da kan slå seg til ro i buret en å stresse rudnt fordi at de føler at huse blir for stort å "passe på"

Slik du beskriver syns jeg er helt i orden, med åpent bur.Mange hunder vil ha hula si :)
Nå har vi hatt hunder i snart 30 år og har aldri hatt behov for bur i heimen, så jeg synes ikke noe om at bikkjene skal sove der hele nattan for så å være innestengt der hele dagen fordi folk jobber. Da må det jo være spesielle grunner til det.Kjenner flere som stenger bikkjene inne på nattan for så å la de være stengt inne fra morran til ettermiddag, det blir lenge for en hund som liker å tusle litt rundt og strekke på seg og flytte på seg om det blir varmt på liggeplassen.

Ellers får folk få tuktus på bikkja si om den spiser opp huset :P

Det er heller ikke noe unnskyldning for do trening for det skal man klare fint uten.
Men nå er det jo mange grunner til at folk velger å stenge igjen grinda på buret, så folk får bestemme det selv.
Her er det "frittgående" bikkjer :P De har sengene sine og godplassene som de ligger på når de vil ha fred uansett:)

Det er viktigere med bur i bil, ikke bare barna som skal sikres!

Jeg har aldri brukt bur selv på min..

Men de aller fleste vennenne mine har bur til sine hunder.. og jeg opplever det kun som positivt.. Aldri sett noen av de hundene som ikke går frivillig inn der og legger seg når den vil slappe av.

De bruker aldri buret som straff.. men som et fristed for hunden.. og det tror jeg er viktig.. spesielt om man har barn..

Sunniva snopesyk skrev:
Jeg syns ikke det er noe galt med bur, så lenge hunden har stort nok bur, tilgang på vann og noe å tygge på, og blir trent til å være i bur. Min hund (dobermann) var en hund med et stort behov for å vokte leiligheten, og hun ble rett og slett fryktelig stressa av å skulle passe på hele leiligheten når jeg ikke var hjemme. Lå hun i bur slappet hun av og sov store deler av tiden hun lå der.

Om man får seg en valp og bare slenger den i buret 8 timer om dagen, og gjerne om natta i tillegg, da er det mindre bra. Trening er vitkig, og det er også viktig å vite at ikke alle hunde takler å ligge i bur. Men i mange tilfeller er bur en god løsning, og mange hunder syns det er fint å ha en plass som er for bare den, hvor de får ro og fred.

Rettelse;) 6 timer.. Og det er jo selvsagt ikke fra da jeg får han.. og var heller ikke avgjort at han skal være i buret sitt fra han skal være litt alene..

Men han er nå 6 uker .. og godt vandt med å være i bur..

Buret vil stå åpent og tilgjengelig for han fra dag 1 han kommer hit... Hos oppdretter nå, så går samtlige valper inn i buret og legger seg når de vil slappe av.. ingen av de sover på gulvet/gresset.. de vil inn i buret sitt

Kommer til å gjøre buret til en positiv ting.. at det skal være positivt for han å være der inne.. og skal selvsagt ha en bra størrelse på buret.. i forholdt til hans størrelse

Nei, det skjønner ikke jeg heller. Jeg har min hund i bur, mens vi er på jobb om dagen. Da er hun mye roligere enn om hun går fritt i huset. Ellers går hun løs i huset som hun vil. Kan ikke se jeg ser problemet med å ha hund i bur noen timer om dagen altså. (Med en gang jeg åpner buret hennes, kommer hun av seg selv uten at jeg roper eller noe og legger seg der.) Det er faktisk slik, at de fleste av oss må jobbe for å ha mat på bordet.

Tjah... Mange har hunden i bur om natta, ca 8 timer og under hele dagen da de jobber + reisevei kanskje 10 timer. Mange hunder sitter i buret 18 timer i døgnet. Mange slipper de bare ut på plenen for å tisse en skvett, kun tur maks 1 gang i uka.  Det mener jeg ikke er noe hundeliv og en hun fortjener faktisk bedre enn som så. Det er grunnen til at jeg ikke skal ha hund før jeg er pensjonist og har god tid til hunden og den kan få all oppmerksomhet og mosjon som den trenger og fortjener.

Labambie skrev:
Tjah... Mange har hunden i bur om natta, ca 8 timer og under hele dagen da de jobber + reisevei kanskje 10 timer. Mange hunder sitter i buret 18 timer i døgnet. Mange slipper de bare ut på plenen for å tisse en skvett, kun tur maks 1 gang i uka.  Det mener jeg ikke er noe hundeliv og en hun fortjener faktisk bedre enn som så. Det er grunnen til at jeg ikke skal ha hund før jeg er pensjonist og har god tid til hunden og den kan få all oppmerksomhet og mosjon som den trenger og fortjener.

Det er sant.. og trist å høre om sånt!

For meg er en hund et fullverdig familiemedlem;) Og min forrige hund var med på alt som skjedde;) Han var så fiiiiin;)

Back
Topp