Hun spiser ikke lenger

Vaniljemuffin

Glad i forumet
Hei alle sammen! savner dere så masse! er så sjeldent jeg er her inne, er kun for at dagene bare ikke strekker til! nå sliter jeg så ille med å få snuppa til å spise!! Hun er nysgjerrig på vår mat, men den spiser hun kun av vår tallerken... i dag har hun kun spist 1 halv brødskive og 2 mariekjeks.. ingenting annet får jeg i henne, melk har hun kuttet ut tvert... kumelk vil hun ikke ha og det eneste som går ned er vann og saft..

hva slags tips har dere? hva gir dere barna deres?
her har jeg prøvd

makrell i tomat
kaviar
egg
kremost med pepper og krydder
philadelfia
banos
leverpostei
bacon ost og pepperoni ost
smør
gulost
prim
skinke

men dette er MAKS 1 brødskive så vil hun ikke ha mer...

det er jo veldig lite med bare dette å spise siden kl 6 i dag tidlig! men hun vil jo ikke ha noe, så vil ikke tvinge henne i noe.. hun har vært sånn i litt over ei uke nå.. jeg syns hun begynner å bli tynn og samme gjør sambo... helsestasjonen har ikke tid til å ta meg inn før kontroll i slutten av denne mnd...

har dere noen ideer?

her går det i

1 flaske mme på moran..
grøt og vann når vi har stått opp
lunsh kl 11-12 der er Elias og vanskelig (men tror det kommer av tenner som kommer Er ikke det hos dere? )for da må han tyggeSyl

Når han bare spiser en halv skive prøver jeg å med yoghurt etterpå.
Har tenkt å prøve:
-grov pufferis i melk eller biola
- yoghurt med musli,
- most frukt med musli
- havregrøt
- risngrynsgrøt er et alternativ det vet jeg går ned.

middag går ned på høykant kl 15
kvelds grøt kl 1930.

Uff slitsomt når det blir sån sikkert... Lykke til

Du har HELT sikkert hørt det før, Henriette - MEN dette er veeeldig vanlig i den alderen de er nå. Ene dagen spiser de masse, andre dagen nekter de plent å spise i det hele tatt. Jeg har selv hatt noen sånne runder med mini, og fikk vel stort sett beskjed på HS at så lenge han får i seg væske er det ikke så farlig. De små kommer ikke til å legge på seg mer enn rundt 50 g i mnd. framover nå - og variasjon i matlyst fra ettårs alder er supervanlig.

Vet det ikke er noe trøst altså, men du er ikke alene om å ha småttis som ikke vil ha mat i hvert fall [;)]

tenner har det nesten vært hele tiden på denne lille luringen min.. hun har jo snart tann nr 14 oppe.. men det er ikke det hele tiden..

hvordan går det med lille pusen ?

Det er jo veldig mange barn som ikke spiser mer enn én skive per måltid også [:)] Har du prøvd med en halv skive av hvert pålegg? Kanskje dere kan dekke på og smøre mat på bordet av og til? Det gjør de i barnehagen til lunsj og ungene spiser som bare det.

Noen her inne gir polarbrød, og det kan jo være noe nytt og spennende?

Og så kan du jo se om hun liker smoothie? Med yoghurt oppi? Og evt. yoghurt med kornblanding? (vær forsiktig, Julia fikk magevondt av kornblandingen).

Her går det med makrell i tomat og leverpostei, nesten litt FOR ensformig, he he.

Til middag liker hun best gulrot og brokkoli, kyllingbiter går også fint. Potet er veldig godt men pasta ikke fullt så godt. Ris er stas men det er vanskelig å spise (dvs. tar tid....) Jeg har også prøvd sånne smårettpølser og sånne små suppekjøttboller en kan kjøpe ferdig fra gilde. Pølse liker hun ikke men kjøttbollene var gode. [:)] Jeg bare legger alt fint opp i separate hauger på et middagsfat og setter det foran henne, plukker opp nedfall og legger det oppå igjen etter hvert. [8D] Vet vi er veldig heldige ang mat, de kommer nok de dagene hun har dårlig matlyst her også.

Det kan jo kanskje være tenner? Ikke alltid så kjekt å spise med vonde gommer? [8|]

lille pus e blitt stor syns jeg,, spise godt og rase godt fra seg om natta he he.. ho føller med oss uansett hvor vi er i huset.

Ho har enda ikke hatt noe uhell inne.. inni mellom e ho veldig aktiv i den sand kassa si,, ho kan skrape alt sanda sirlig over på enne sida..høres egentlig ut som om ho er på vei ned til kina eller noe

Tenkte vi skulle bestille time til helse sjekk når ho blir 12 uker for vaksine og ormekur.
og så vil ho nok bli sterilisert når ho er moden for det tenker vi[:D]

Casper er heller ikke matglad om dagen og har gått ned 30gr siden han var 9mnd!!! [8|] helsesøster reagerte ikke på det.. det går tregere nå med vekt, og som veumjenta sier så er de i en fase [:)]

enig med icebaby[:)]

også her har jeg laget tjukk god fløyelsgrøt og den går ned på høykant.. innimellom har ejg oppi rapsolje som skal være med på å hjelpe de små til å legge på seg[:)] bruker mye kokebøker for inspirasjon da spesilet har jeg brukt MYE den- Fra boller til burritos- som vi fikk i 9 klasse [;)]

lykke til forresten Henriette[:)] dette her går så bra, kan jo bare være en periode!!

klemmer

ORIGINAL: Veumjenta*

Du har HELT sikkert hørt det før, Henriette - MEN dette er veeeldig vanlig i den alderen de er nå. Ene dagen spiser de masse, andre dagen nekter de plent å spise i det hele tatt. Jeg har selv hatt noen sånne runder med mini, og fikk vel stort sett beskjed på HS at så lenge han får i seg væske er det ikke så farlig. De små kommer ikke til å legge på seg mer enn rundt 50 g i mnd. framover nå - og variasjon i matlyst fra ettårs alder er supervanlig.

Vet det ikke er noe trøst altså, men du er ikke alene om å ha småttis som ikke vil ha mat i hvert fall [;)]

Godt å lese at det er "vanlig"..
Og, Trine dette var en trøst for meg[:)]

huff, skjønner godt det er vanskelig når hun nekter å spise...

Her er Biola naturell en stor favoritt. Og han spiser gjerne en hel banan.

Banan er jo kanskje tingen å gi?[8|]
Det er iallfall "fetende" og som regel elsker de det jo[;)]

hva med å skjære opp frukt til etter måltidet? Eple er også med på å øke apetitten så om du gir henne det en liten stund før måltidet kanskje hun blir sulten?

Og saft ville jeg kutta helt ut....evt bare gitt i helger...
Nå vet jeg ikke hvor mye hun drikker av det, men kan jo være saft ødelegger apetitten?

Rista brød er stas her iallfall[:)] og banan kan du jo bruke som pålegg også[;)]

Om hun kun spiser fra deres tallerken så gi henne fra den[:)]
Hva om hun har en lik tallerken til dere?
Pass på at hun drikker mye!
Legen fortalte meg da vi var på sykehuset med lillegutt at barnet skal ha i seg 100ml pr kg i løpet av en dag.

Lillegutt her spiser ikke skive,så her går det i yoghurt(veldig poppis),grøt,middag og frukt..
Så ikke stress med å få i henne skive om hun ikke vil.gi henne annet[:)]

her liker hun veldig godt:pølser,fiskekaker,karbonader,toast,polarbrød. dete er ting som hun får til lunsj så det ikke skal bli alt for mye brødskiver..

avocado i biter er også en hit her. og laksefilet!

La henne spise av din tallerken
La henne spise selv. blir ekstra rot men det er vel ikke så nøye
Vi gir noen ganger mat med gaffel. Enten at vi holder den eller at ungene får holde.
Flatbrød er en stor favoritt og de spiser mer middag dersom de får hvert sitt flatbrød å spise på i tillegg.

Ønsker deg lykke til.
Oda og Daniel har vært flinke til å spise men den siste uka har apetitten gått kraftig ned. Jeg håper på at det er forbigående...

Back
Topp