humanetisk forbund

zzsandra

Forelsket i forumet
Humanetisk forbund har jo navnefest som alternativ til dåp, men er det noen som vet om de også har alternativ til bryllup?

da vi giftet oss for noen år siden var d e i gang med å få samme rettigheter som kirken. altså et finerer bryllup inne.

vi gjorde istand hele greia selv og fikk et utebryllup som egentlig var bedre en kirke oppsett . men enn må jo ned på tinghuset først MEn en kan få en i fra forbundet til og gjør d samme som presten bare en annen tale selvf.

han som vi hadde lagte en tale basert på oss altså tok opp endel minnemerker fra tiden vår sammen som kjærester og litt morsomme detaljer osv. veldig flott [:)]

regner med at de gjør d ganske likt enda men at de kanskje har fått egne lokaler de kan tilby.

åh,så flott.. har ikke direkte gifteplaner ennå, men vil vite om alternativene, da jeg overhodet ikke vil ha noen prest eller kirke.. også etter å ha vært på navnefest under humanetisk forbund var det ikke tvil om hva jeg vil ha.. føler det som blir sakt dær er myyyye mer realistisk..og setter den enkelte i fokus.. så hadde håpet at en seremoni fra humanetisk forbund var mulig i samme grad som navnefest.. kunne aldri giftet meg om jeg ike følte jeg var enig og kunne stå for og forsvart det som blir sakt.. noe jeg ikke kan om det skulle vært kristelig..

tusen takk for svar, da ble jeg motivert til å undersøke dette enda nærmere :)

Vi brukte en vigsler fra human-etisk forbund da vi gifta oss i fjor. Særdeles vellykket. Deler av familien min er veldig veldig kristne og superskeptiske. Det som var mest morro var at det var noen av disse som i etterkant har fortalt meg at det var den fineste vielsen de har vært i noen sinne. Nå skal det sies at vigsleren vår er super til å holde tale/drive frem vielsen.

I forkant av vielsen kommer vigsleren hjem til dere (eller annet fritt valgt sted om dere ikke vil h*n hjem...) hvor dere blir kjent (kanskje over en kopp kaffe ?). Gjennom denne samtalen får han da masse materiale om dere til å utarbeide en personlig vielsessermoni som er tilpasset deres personligheter. Det er dere som bestemmer hvordan vielsen skal være, hvor lang den skal være og ikke minst hvor den skal være. Vi skravlet med vigsleren vår i flere timer (han var jo så trivelig). I tillegg møttes vi en annen dag for å se på det stedet vi hadde valgt å bruke som sermonilokale slik at vi alle var på samme track.

Jeg skal ikke legge ut om hele opplegget her, men ett av de viktigste punktene våre for å velge humanetisk vielse var at vi to og vår kjærlighet sto i fokus under hele vielsen. Det var oss det dreide seg om (og ingen religionspåvirkning). Teman under hele vielsen var kjærlighet og vennskap. Under talen var det hans ord (ikke et brev vi hadde skrevet til en prest hvor vi fortalte om oss selv..) og hans inntrykk av oss som kom frem. Folk fikk inntrykk av at han hadde kjent oss i mange år (uten at det virket kunstig!)

Humanetisk vielse kan anbefales på det varmeste[:)]

Høres kjempeflott ut :) Vi skal også ha navnefest og et evt bryllup under human etisk forbund :) 

ORIGINAL: babyoktober09

Vi brukte en vigsler fra human-etisk forbund da vi gifta oss i fjor. Særdeles vellykket. Deler av familien min er veldig veldig kristne og superskeptiske. Det som var mest morro var at det var noen av disse som i etterkant har fortalt meg at det var den fineste vielsen de har vært i noen sinne. Nå skal det sies at vigsleren vår er super til å holde tale/drive frem vielsen.

I forkant av vielsen kommer vigsleren hjem til dere (eller annet fritt valgt sted om dere ikke vil h*n hjem...) hvor dere blir kjent (kanskje over en kopp kaffe ?). Gjennom denne samtalen får han da masse materiale om dere til å utarbeide en personlig vielsessermoni som er tilpasset deres personligheter. Det er dere som bestemmer hvordan vielsen skal være, hvor lang den skal være og ikke minst hvor den skal være. Vi skravlet med vigsleren vår i flere timer (han var jo så trivelig). I tillegg møttes vi en annen dag for å se på det stedet vi hadde valgt å bruke som sermonilokale slik at vi alle var på samme track.

Jeg skal ikke legge ut om hele opplegget her, men ett av de viktigste punktene våre for å velge humanetisk vielse var at vi to og vår kjærlighet sto i fokus under hele vielsen. Det var oss det dreide seg om (og ingen religionspåvirkning). Teman under hele vielsen var kjærlighet og vennskap. Under talen var det hans ord (ikke et brev vi hadde skrevet til en prest hvor vi fortalte om oss selv..) og hans inntrykk av oss som kom frem. Folk fikk inntrykk av at han hadde kjent oss i mange år (uten at det virket kunstig!)

Humanetisk vielse kan anbefales på det varmeste[:)]

Vi giftet oss også i fjor med vigsler fra HEF og hadde mye av den samme opplevelsen som babyoktober09 beskriver. Vi ble kjent med vigsleren på forhånd og han skrev en personlig tale til oss. Vielsen hadde vi utendørs på båt. Måtte ikke innom tinghuset. Man har selv stor innflytelse over hvordan man vil ha vielsen, med musikkinnslag og evt opplesning av dikt osv. underveis. Et fantastisk alternativ for oss som ikke føler det blir riktig å gifte seg i kirken, men som likevel vil ha en romantisk og personlig seremoni. Anbefales virkelig.

Går også an å gifte seg borgelig i tinghuset. Det gjorde vi.

Har ei vennninne som giftet seg med human-etisk vigsler og de var bare sånn passe fornøyd. Syns han sa mye rart, men det kommer selvfølgelig an på vigsleren!

synes det høres fantastiskt ut.. takk for gode svar ivertfall :)

Back
Topp