-Human etisk forbund-

fruluna

Forumet er livet
Vi har lyst til å holde navnefest for vår baby når den tid kommer.. Er det noen her som har noen erfaring med det?

Har såvidt vært i kontakt med Hef, så jeg vet de arrangerer seremonier og sånn, men hadde vært fint å høre noen erfaringer..
Nei noen kirkedåp blir det ikke.. he he

Jeg har ikke erfaring selv men søskenbarne mitt hadde det på andra jenta si på lørdag og de er veldig fornøyd med det. Men det er ikke så mangen ganger i året de har det så den lilla tøtta var bare 6 uker når hun var der på lørdag.

Jeg har vært på to navnfester for tantebarna mine. Veldig flotte! Tror det er navnfester ca fire ganger i året, så du kan velge det som passer best i forhold til alderen på babyen din. Det er sikkert forskjellig fra sted til sted. Uansett så er det en flott seremoni, der barna er i fokus hele tiden. Det holdes tale til barna, og så kommer hvert foreldrepar opp med barnet sitt og skriver under på en navntavle sammen med vitnene (samme som faddere). Og så er det underholdning med musikk innimellom. Syns det er mye flottere enn dåp i kirken, og jeg skal også velge dette alternativet for mine barn [:)]

Lykke til!

søskenbarnet mitt hadde navnefest.
det var en flott sermoni. vi var i et flott lokal, hvor mammaene og pappaene kom med barna sine opp en gang bakfra, da ble det spilt flott musikk mens de gikk opp forran å satte seg. så var det litt fortelling, samt musikk, så ble hvert enkelt barn kalt opp for å få navnetavlen.
mammaene og pappaene skrev under på et papir, mens ei dame fortalte litt om navnet de hadde valgt.
syns det var kjempeflott jeg. å et fint alternativ til de som ikke ønsker å døpe.

Ja, jeg har tidligere sittet i styret i lokalforeningen i Human-Etisk Forbund. Navnefest er en kjempefin måte å feire at barnet har fått et navn og si "hei verden, her er jeg!" på.

Ta en titt på www.human.no, klikk på Seremonier i den øverste menylinjen, klikk så på Navnefest. Der får du info om selve seremonien og info om ditt lokallag.

På navnefesten ønsker man det nye barnet velkommen til verden med sang, dikt og korte taler - en veldig hyggelig seremoni!

Back
Topp